Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 663 ggr
fjuunet
0

ang. karantän

Hejsan!

jag ska köpa två nya små gullungar på 6 månader men jag vet inte så mycket om dom, mer än att personen jag köper dom av säger att hon köpt dom av en uppfödare i uppsala och att föräldrarna är blue precis som ungarna,eller blå/grå som hon kallade de.

jag vet va dom suttit i för bur då jag sett den på bild,

då personen inte verkar veta så mycket om råttor eller så mycke info om just dom här små så undrar jag hur länge jag måste ha dom i karantän innan dom får komma in till mina 4 råttor,

6 veckor e ju så lång tid men vill samtidigt inte riskera något som går illa men skulle 2 veckor räcka?

tack för svar =)

hus-musen
0

Om du ska hålla karantän så ska de inte ens vara i samma hus som varandra och ja det är ett par veckor som gäller.

Visar de några symtom på sjukdom, ohyra eller liknande? Visar dina nuvarande något? Har hennes suttit isolerade eller har de träffat andra råttor?

Qui dormit, non peccat

fjuunet
0

ägaren säger att dom är friska och jag har inte träffat råttorna än så jag vet inte om dom skulle visa några symtom förrän jag hämtar dom.

2 av mina råttor kom från samma uppfödare som dom tidigare 2 och satt i karantän hos henne i 2 veckor innan dom kom till mig eftersom dom inte var från samma kull

den jag fick hem sist hade bott ett halvår hemma hos min mamma då hon hade råttor så det behövdes ingen karantän då heller eftersom jag viste allt om hennes hälsa redan

inga har visat symptom på sjukdomar

jag vet att man hellst inte ska ha dom i samma hus och jag ska ha dom hos min mamma sålänge, jag har tagit reda på den mesta infon men just tiden dom ska sitta i karantän är olika så därför undrar jag om 2 veckor räcker då jag tycker att 6 veckor som vissa säger är väldigt lång men eftersom jag inte vet något om råttorna så vill jag veta om dom behöver sitta längre eller om 2 veckor räcker, vissa säger att 6 veckor e för råttor från utlandet

självklart så gör jag ju det som är bäst för råttorna då alla parter ska få leva ett hälsosamt och bra liv hemma hos mig i framtiden.

=)

emmeb
0

Rätta mig om jag har fel men om dessa två råttor du skall skaffa inte har träffat andra råttor på ett bra tag (lika många veckor man nu har tänkt karantäna dem)  så kan man väl se dem som karantänade? Förstår ni hur jag menar?

fjuunet
0

jo ja förstår vad du menar =)

men det e ju också för att vara säker på att dom verkligen e friska, jag vet ju inte om allt ägaren säger e sant för hon vill ju bli av me dom.

men självklart så förutsätter jag att hon talar sanning men vill endå vara på den säkra sidan och efter 2 veckor i karantän hos min mamma kommer jag ju veta helt säkert =)

men jag kommer nog köra på två veckor

tack för svaren

MVH Elin

Thirre
0

återigen, om de har bott ensamma tidigare har de suttit i egen naturlig karantän..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

fjuunet
0

jag vet ju inte helt säkert om dom inte har träffat andra råttor och vet inget om personen då hon inte berättade så mycke mer än att dom va friska så därför e jag extra försiktig skadar ju inte men om 12 dagar  kommer dom få träffa mina andra råttor =)

Digitalis
0

Håll noga utkik efter ohyra bara. Sånt kan man ju inte karantäna bort utan att de behandlas. Det är bland annat sånt man spanar efter när de sitter åtskiljda eftersom ohyran kan ligga vilande och bryta ut vid sjukdom, stress och miljöombyte.

//frida

fjuunet
0

jag har kollat efter ohyra eftersom det också va en anledning till karantän så vi hinner se sånt innan dom får träffas

Och mamma kommer hålla utkik efter sjukdomar och annat under tiden, hon vet mycket om råttor så det e därför jag valde henne och ingen annan och jag kommer kolla igen när jag hämtar dom hos mamma sen,

som sagt så va frågan bara vilken tid som va bäst för karantän rästen vet jag om men har bestämt mig för 2 veckor  =)

tack för alla svar =)