Akut hjälp!
Tror ni Royal klarar sig till veterinären?! Vi har tid 19.45, till djursjukhuset. Märkte vad som hänt nyss då jag skulle ta upp honom för att kela med honom.
En annan hane i flocken har stridit med honom, då han kom tillbaka till buren efter 3 veckor i egen bur pga medicinering. Är det tarmen som hänger ute? Och var är hans penis?
Snälla nån, hjälp mig, finns det nåt hopp för honom ?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

oj oj! vad hemskt det ser ut. Ser ut som tarmar. Blöder han mycket? verkar tarmarna skadade? Fanns det ingen akuttid? De kanske har fullt upp.
Han blöder inget alls. Det fanns bara lite blod på ena hängmattan i buren. Tarmen (eller vad det nu är) ser inte ut att vara skadad, och han dricker vatten o rör sig lite i transportburen.
Tyvärr fanns det inga tidigare tider, jag får vara glad som övht fick hjälp den här gången, det är inte ovanligt att vetten vägrar ta emot oss med råttor här :(
Usch vad orolig jag är :(

Bra att han inte blöder. Hoppas veterinären är bra med råttor, och att det ordnar sig, tråkigt att han inte tycker råttor är så viktiga. Penis ser det inte ut att vara någon fara med på bilden iallafall. Bettet sitter mera på sidan.
Håll koll på honom. Om han ser ut att må sämre, åk ner och kräv att de ska titta på honom snarast. Säg att det är en hund eller nåt. Då blir det mera fart på dem. Uppdatera sen om du får tid, och berätta hur det går.
Nej han blöder inte och har inte gjort det heller, bara riktigt lite. Jag tror inte jag orkar vänta längre, så jag hoppar i bilen nu och åker in. Hör av mig vad som än händer :(

samma hände min råtta! Akut till veterinären! Åk direkt! Vänta inte!
det är bukfett som hänger ut och inte tarmar. Viktigt att hålla rent så att det inte uppstår en infektion.
Du kommer att få välja mellan att operera eller avliva. Jag valde att operera min råtta då hon var ung & frisk i övrigt. Kostade 2200:- Men helt klart värt det då hon klarade sig och man ser inte ens att hon blivit operarerad! Säg att de ska söva med gas. Råttan mår bäst av detta och har större chans att klara sig.Sedan beror det på om det har gått ända in i buken eller om det är ytligt..
Han ska sedan INTe tillbaka till de andra råttorna iaf inte råttan som bet honom.
Hoppas det går bra för din råtta!

ojoj hoppas vet klarar av att hjälpa honom! håller tummar och tassar här hemma för honom!
usch det ser hemskt ut hoppas han får all hjälp han kan få. berätta gärna hur det går för honom sen
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Ajdå! Hoppas det gick bra hos vetten!

Hur har det gått?
Usch vad obehagligt :/ Hoppas det gick bra!
Mvh Nathalie

Hur har det gått? Hoppas allt gick bra.
Har allt gått bra? HAr hållt tummar och tår för er!
Vi åkte tidigare iväg till sjukhuset, var där redan 18.45.
Royal försämrades under vägen dit, och hade även förlorat en del blod.
Veterinären konstaterade att det var tarmen som hängde ut och att den även hade blivit skadad. Penis och urinvägar var dock hela.
Hon sade att de kan operera och sy ihop men det är mycket små chanser att han överlever, och att det blir en plågsam död när bakterierna från tarmen kommer ut i kroppen, eftersom man inte kan sy ihop men skadad tarm på ett så litet djur.
Fick ta det svåra beslutet att låta honom somna in. Fick kyssa honom adjö, hålla i honom och smeka honom när han tog sitt sista andetag.. Ville inte att han skulle behöva lida för att jag vill ha honom kvar med våld. Förhoppningsvis leker han med Edward i himlen nu..
För tillfället känns allt tomt, lönlöst och rent ut sagt åt helvete. Ser inte idén i att fortsätta med råttorna när varenda en jag älskar tas ifrån mig utan förvarning och alldeles för unga :(
Tårarna kan inte sluta rinna och hjärtat värker, men en sak som tröstar är att jag kommer få hans aska som jag ska sprida ut på ängen bakom skogen, så att han förevigt får vara fri, han har alltid varit en fri själ och ska få sin eviga vila där.
Vila i frid Royal of the Penningless <3
tack till Linda för en av de underbaraste råttor jag nånsin träffat på.

så himla tråkigt :-( Förstår det måste vara jobbigt. Vet inte vad jag ska säga mera. Men kram på dig.

Beklagar
Åh stackars stackars! Beklagar verkligen sorgen och olyckan T.T
Det gör ont i härtat och själen att se dessa bilder och läsa det du skrivit! Så hemskt!
Åh nej :(
Beklagar sorgen.. Gud så tråkigt :/
Vila i frid käre Royal of the Penningless!
Mvh Nathalie
Usch vad trist..baksidan med råtteriet är just detta, olyckor kan hända och de kan utan förvarning vandra vidare till andra sidan (utan att meddela matte i förväg!) Jag har själv nu haft en höst med många goa rådisars bortgång, ålder, tumörer o rossel, men även utan förvarning bara somna o aldrig vakna mer.. vet hur det känns…
Men..sluta med råtteriet kan du inte!
Dessa små troll är svåra att leva utan, medans de lever ger de en det där fåniga leendet som bara rådisar kan ge! Ge inte upp, i slut ändan är de värt att fortsätta!
Tröste o styrkekram till dig!

RIP Royal!
Alla mina underbara goa och mysiga råttor skickar en stor råttpuss till dig här hemifrån!
Jag har inte varit så aktiv på sistone och kommer inte vara det på ett tag till, men jag ska ha ett snack med dig Cessi i helgen när min tenta är avklarad. Jag vet hur du känner dig och vet att du har det tufft nu. Så nu ska du boka in msn med Linda på lördag så får vi prata lite.
*massa tröstkramar*

ååh gumman…. så så tråkigt att höra….
förstår frustationen hos dej, sista tiden har inte direkt vart lätt.
men det som gör oss människor så starka är just viljan att fortsätta kämpa trots motgångar. Förstår precis vad du går igenom och det är inte lätt. det känns som att man bara vill ge upp och inte vara inärheten av en råtta mer, tills man sätter sej och pysslar med dom små! Då förstår man återigen varför man aldrig skulle klara sej utan dessa underbara små morrhår! det är dom som gör att man fortsätter kämpa!
jag vet att det är tufft, jag vet att det gör ont! men du har flera råttor där hemma som verkligen inte vill bo någon annanstans än hos dej!! *ler*
kämpa på gumman och tänk på allt positivt du gör för råttorna!!!
Vila i frid Royal!
*stora styrkekramar till dej*
Åh gud så tragiskt! Beklagar sorgen *Tårdränka tröstkramar*
Vila i frid Royal. <3
Tack allihop för era vänliga ord och tröstkramarna. Det är antagligen nåt fel på mig men det känns verkligen som att inget tröstar.. Inte ens en stor bägare Ben&Jerrys glass och en riktigt bra bok med levande ljus o en mysig filt. Det brukar alltid trösta mig men inte den här gången.
Det känns verkligen så jävla onödigt, varför ska mina råttor behöva dö inte ens ett halvt år gamla?! Ser inte meningen med att ha dem och älska dem när de endå rivs ifrån mig utan förvarning alltför tidigt. Jag förstår döden och dess mening, och jag är fullt medveten om att djur och människor dör vid något skede, går det som det ska så kommer döden när man blir gammal. Det var jag införstådd med när jag skaffade råttorna (och alla andra djur med för den delen), och det är på något vis lättare att smälta och ta in när råttan dör av ålder. Men när de dör såhär, utan förvarning och med långt över hälften av sitt liv kvar, det har jag svårt att godkänna.
För tillfället känns allt verkligen piss. Först Edward som betydde allt för mig och nu Royal som från dag ett varit mig mycket kär. Man har alltid sina favoriter och det känns så fruktansvärt orättvist varför just mina två favoriter skulle dö så unga :(
Kommer aldrig få en lika fin, go, snäll och underbar råtta som Royal igen..
*kram*
Har inte så mycket att säga till dig eftesom jag varken känner dig eller vet vem du är, men vet hur det känns. Min älskade lilla kanin togs ifrån mig precis:(

#23 usch vad jag känner igen mej….. vet precis hur du menar och har känt liknande saker när jag har blivit tvungen att ta bort djur i min närhet alldeles förtidigt…..
Min första häst var jag tvungen att akut avliva, hon var bara 4år, min första egna hund var jag tvungen att ta bort pga sjukdom vid 5års ålder, råttor som fått säga hejdå pga av sjukdomar alldeles förtidigt m.m…. det känns och det känns så in i helvetet onödigt….varför just dom? varför just mina djur? är det någon som försöker säga nått? alla känslor svämmar över och ja själva vardagen med djuren omkring sej känns hopplös…. men hade inte jag haft djuren jag har idag så hade jag aldrig orkat med vardagen!
jag vet att detta inte tröstar dej, men du ska veta att det du känner är normalt, man känner sej nedslagen på nått konstigt sätt, otillräcklig…. men du ska också veta att i dina djurs liv så är du allt, och gör allt för dom!
du är en ansvarsfull ägare som naturen tyvärr valt att lägga sej på tvären för just nu…. men vi reser oss ur det! vi hittar den lilla drivningskraft igen och fortsätter leva med våra älskade djur….
tänk på dom du har kvar där hemma, dom behöver dej!