Blir så sur...
Att tidningar inte kan kolla ordentlig information innan de skriver, för någon dag sen var den en artikel i Lokaltidningen här i bunkeflostrand som de kallade "Självständiga djur", jag tänkte vad menar dom med det och slår upp artikeln.
"5 självständiga djur för dig med ont om tid" eller nåt sånt shit stog det. Först presenterade de vandrande pinnar och utekatter, den tror ja de sa något om ödlor minns inte riktigt,
Men nummer 5 är råttor! Så skriver den dumma tjejen något i stil med "många ser råttor som skadedjur men det är faktiskt vanligt att ha tamråttor som husdjur. Råttor har inga höga krav på stor bur eller aktivering utan är nöjda bara de får en skål med pellets och en vattenflaska, samt att man gör rent buren då och då"
Herregud! Detta är ju bara att uppmuntra till dålig djurhållning! Råttor tycker jag är något av de djur som både behöver stor bur och mest aktivering! Och vilken råtta trivs med att äta bara pellets!
Skriv insändare, förklara och klaga… dom vet inte bättre tyvärr..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Inga däggdjur lämpar sig för den med ont om tid.
Dagens journalistik är beklämmande i vilket fall.
//frida

Vilken tidning var det?
vandrande pinnar är väl det enda av dom där djuren som stämmer i alla fall.
Tråkigt att de inte vet bättre när de gör en artikel.
Det var i vår lokaltidning så som tur är så var det ingen större tidning… Men ändå…
Jag ska ringa/maila till dem så fort jag kommer över en tidning igen…Dock så är tidningen så jävla konstig att ibland får man 3 ex på en dag ibland kommer den inte på en vecka… Hade sparat ett nummer men min pojkvän trodde det var skräp och kastade den.
Tycker det är så jävla oansvarigt att uppmuntra folk till att skaffa utekatter också, klart det finns många som har ordentliga hem och folk som bryr sig och jag tror att katter mår bättre ute än inne, men sen finns det nog för många som tror att "klarar katten sig ute så kan vi ju skita i den och låta den vara ute den överlever säkert" finns alldeles för många sommarkatter tyvärr…
Det är ju inte klokt. :o
Håller med #1. Och begär en rättelse med hänvining till lagen!
hänvisning.
Just när det gäller lagen så finns det ingen höjdarlag för råttor… Synd men sant, så det är ju inte så mycket att komma med egentligen… Men ska maila eller ringa dem. Tycker det är så j***a oansvarigt av en TIDNING att uppmuntra till sånt.
Finns en lag som säger att tama katter ska kollas till minst två gånger om dagen. "Utekatter" ska förses med en varm, torr och skyddad plats och givetvis ha tillgång till mat och fräscht vatten.
Den där tidningen hade gjort bättre i att inte skriva nånting alls.
//frida
#9 ingen höjdarlag för råttor specifikt men en lag som säger att flockdjur ska leva tillsammans med minst en artfrände. Det gäller råttor också eftersom de är flockdjur.

Om man inte har tid att ha djur som kräver tid ska man inte ha djur.
#12 håller fullständigt med.
alla djur kräver sin tid.

Man börjar ifrågasätta dagens journalistik och nivå av kunskap.

#11 Javisst. Och som MEST 10 i en flock, det nämns sällan. Det är väl i och för sig ovanligt, men det finns säkert massproducenter som skulle kunna ha 100 råttor inslängda i ett lager någonstans utan att bry sig.
#14 Ja… det här med tryckfrihet är jag lite tveksam till. Det borde heta tryckfrihet med ANSVAR eller något sådant. Man kan ju inte få skriva vad som helst utan att kunna styrka det som sanning. Elakt.
Hittade tidningen idag, skrev detta till hon som skrivit artikeln:
Hejsan.
Vill påpeka en sak om din artikel "Självständiga djur", (lite off, för gammal artikel men hittade tidningen idag när jag satt ute på gården och väntade) att jag tycker för det första hela artikeln var en dum idé eftersom man får intrycket att det är djur som inte kräver någon tid alls.
Vill bara säga att det var oehört dumt att ta mer råttor där, eftersom råttor är nog vårt socialaste burdjur som kräver massor med tid och uppmärksamhet!
De behöver även stora burar, de måtten som är lagliga att hålla råttor i Sverige är alldeles för små, ingen råtta kan må bra i dessa! Det kan du fråga vilken som helst råttkunnig person eller uppfödare!
Råttor behöver också mycket mycket aktivering för att inte bli deprimerade, så de är faktiskt inte alls nöjda så länge "de bara har pellets och färskt vatten", de ska ha hängmattor, tunnlar, gungbrädor - vad som helst men bara de får någorlunda aktivering i buren!
Bilden var ingen höjdare heller eftersom det sitter 7 råttor ihoptrycka i en liten bur som knappast ens är laglig, förmodligen är det försöksdjur eftersom hur foderautomaten och vattenflaskan sitter har knappast en privatperson det.
Tycker också delen om utekatter var dålig eftersom du skriver ingenting om att kastrera katterna, eller att det finns en lag som säger att tamkatter ska kollas till 2 gånger om dagen minst.
Det finns redan på tok för många "sommarkatter" och utekatter som blivit kvar när familjer flyttat, eftersom de tänker att "de lever ju redan ute så de kan ju stanna där så slipper vi ta med oss den".
Utekatter som blivit övergivna förökar sig snabbt och dödar snabbt fågelungar och andra djur som hör till den svenska faunan. Utekatter som blivit övergivna är ett större problem i vårt samhälle än vad många tror. Ska du skriva om hur enkelt det är att ha en utekatt man inte behöver bry sig om - skriv också hur viktigt det är att kastrera dem och sätta halsband på dem!
Tycker att en artikel som din bara uppmuntrar till dålig djurhållning! Vi behöver inte fler "bortskänkes på grund av tidsbrist" annonser på blocket, det är faktiskt levande varelser vi snackar om - och har man inte tid ska man INTE har några djur, ÖVER HUVUD TAGET. Till och med en ödla tar mycket tid, jättemånga blir utsläppta och fryser/svälter ihjäl ute - bara för att ägaren inbillat sig att de ska bara "lätta" att ta hand om.
MVH Veronica
Kan ju bara tillägga att på bilden var det sju knallvita albinoråttor som satt ihoptryckta i en liten glaslåda som jag kan uppskatta till 30x40cm eller något, jämfört med råttornas storlek… Jättebra! En bild på sju råttor i en bur som är för liten för en halvråtta ens, i samband med texten (citerar rakt av nu) "De kräver inte så stor utrymme, så länge de har tillgång till färskt vatten och pellets är de nöjda."
Råttorna på bilden står allihopa med tassarna upp mot glaset, ja detta är skitgulligt säkert - om man inte förstår att det är som de vill ut!
De råttor som bor hos mig nu satt åtta stycken i en liten glasbox de med tills de kom hit, det tyckte jag var idiotiskt och fattar inte hur en människa ens kan inbilla sig att råttor mår bra i, men om det står sånt här i tidningar kan man ju inte hjälpa vad folk tror! Åååh blir så sur.

Det är jättebra att du engagerar dig för detta! Däremot tycker jag att du i brevet säger att nästan hela artikeln är dålig, och är väldigt rättfram med det. Det framkallar ofta en självförsvarsreaktion. Så var inte förvånad om du får nåt otrevligt tillbaka, men stå på dig ändå! Du gjorde helt rätt i att skriva.
Haha bryr mig faktiskt inte vad jag får för svar tillbaka:P
Troligen ett som är otrevligt "i smyg" (typ, "du är en idiot hehehe men fortsätt läsa lokaltidningen!) eftersom hon måste ju hålla god ton utåt pga att hon jobbar på en tidning.
Men allvarligt talat tycker jag hela artikeln var bajs. Man ska inte skaffa djur om man inte har tid till dem, och hennes artikels budskap var typ "här är fem djur du kan skaffa även om du inte har tid, bara ge den mat sen strunta i den".
Om hon svarar surt/otrevligt kan du ju bara säga till henne att det är HON som begått tjänstefel då hon inte gjort sin research som hon borde…

#19 Jag menar inte att du ska ta åt dig, men med ett ettrigt svar gör man ofta ingen nytta, och jag antar att meningen med brevet först och främst var att se till att det inte händer igen? :)
Antagligen så kommer hon ändå inte bry sig, så ja, skiter i vilket faktiskt.
De lär ju en såpass liten tidning att de lär ju inte skriva två artiklar om samma sak.
Är bara så emot alla som uppmuntrar till utekatter, ska man ha en ute katt så ska man fan ta mig vaccinera den, men det bryr sig majoriteten av kattägarna inte om…

#22 Vaccinera OCH sterelisera… finns alldeles för många oönskade kattungar i världen. För övrigt tycker inte jag att man ska få ha katter lösa ute om man inte bor jättelångt från närmaste stora bilväg eller granne. Om man inte själv bryr sig om ifall ens katt blir överkörd så borde man i alla fall tänka på att det är väldigt traumatiskt för en djurväldig bilförare att behöva vålla en katts död. Sedan förstår jag inte riktigt varför det är OK att katter springer runt och gräver i rabatter eller bajsar i blomkrukor när folk blir rabiata om en hundägare inte plockar upp efter sin hund när den bajsar i ett dike. Lite lustigt det där.

Anvariel ~ Blir det för många katter i mina rabatter så lär det bli avskjutning. Medelst vattenslang etc.
Att det är "rabiatare" med hundar beror nog på flera saker. Bland annat att man ser när det sker och den ansvarige är på plats, dvs ägaren. Hundar är sedan oxå stora djur, dvs potentiellt farligar (-e än katter), det ökar på stressen vid en konflikt, speciellt som hunden är närvarande och eventuellt blir skyddande aggresiv. (För att inte tala om ägaren!)

#24 Jo jag förstår hur du menar. Men varför får inte hundar springa lösa överallt? Nej då, bara katter. :) Nu föreslår jag inte alls att hundar BORDE få springa lösa, absolut inte, men det borde inte katter heller. Nåväl…

Som sagt var, tyngd och storlek. Jag känner mig inte överdrivet orolig om en katt ramlar ner ur ett träd på mig.
Har jag däremot en 40-50 kg tung hund (oavsett ras!) som springer runt utan koppel infinner sig en viss grad av beredskap. Framförallt om jag har mina barn med mig.
I beredskap innefattas sådant som "vilka skor/kängor har jag", "vad för jacka och handskar har jag", finns det lämpliga grenar/påkar i närheten". Något som är helt naturligt att göra vid potentiell fara. Och något jag finner djävligt slappt av hund-"ägaren" att utsätta andra för.

Nä, visst, hundar kan göra mer skada. Det måste man ta hänsyn till. Men inte skulle många tillåta att små terriers på 10 kg springer runt och bajsar i andras rabatter… Men ja, som hundägare måste man verkligen hålla koll på sin hund. Fast lite cyniskt tycker jag nog att det finns föräldrar som borde hålla koll på sina ungar också. :D Nä men på riktigt. En gång släppte ett par föräldrar fram sin ettåring (!!!) till min systers hund fastän hon hade sagt att han inte alls är så van med barn eller folk (han var väldigt ung då). Helt sjukt… Vad ska man då göra som hundägare? Skrika och ropa? Men nu känner jag att tråden börjar bli "lite" offtopic. :D
Jag håller med om att du (TS) kunde ha skrivit ett mer konstruktivt mail. Anledningen till att du skrev kan väl inte ha varit att göra henne arg utan att få dem att inse vissa saker, eller? I så fall ska man nog vara lite mer taktiskt och mindre känslosam då man skriver.
Jag tar gärna hennes mail och skriver i egenskap av styrelsemedlem i SRS om det är okej?
#27: Katter och hundar är väldigt olika i beteende också. Katter är mer självständiga och springer oftast inte fram till främmande djur/människor såsom hundar gör. Katter attackerar heller aldrig människor såsom hundar kan göra. Här hemma på landet har jag min hund lös för det mesta, just eftersom det inte finns faror här eller finns människor/djur hon kan vara en fara för. Jag tycker det är upp till ägaren att bedöma sitt djur och omgivningen.

"Jag tycker det är upp till ägaren att bedöma sitt djur och omgivningen."
Låter bra, i teorin. I verkligheten är denna förmåga mindre… väl utvecklad.
Men skit i det! Längre än såhär kommer man inte. 
#1 ~ Det var urbra att du tog upp det med journalisten.
Fortfarande inget svar…
Har tillochmed kontrollerat att det var rätt mailadress…
När det gäller den artikeln så skiter jag fullständigt i att ge henne feedback eller konstruktiv kritik eftersom jag tycker hela artikeln var bajs. Rent ut sagt. Man ska inte uppmuntra folk som inte har tid till djur att skaffa djur.
"Man ska inte uppmuntra folk som inte har tid till djur att skaffa djur."
Och just därför borde väl ditt mål vara att få henne att förstå det? :)
Nä mitt mål är att söka upp henne och kasta ägg på hennes hus så hon inte vågar skriva det igen;D
Haha nej men eftersom det är en tidning på typ 10 sidor är det ju 100% säkert att någon sån artikel kommer ju inte dyka upp där mer, inte iaf så länge hon jobbar där troligen:P

Denna artikel var skriven utav en praktikant som inte är kvar på Lokaltidningen.
De har insett att det var fel att sätta in denna artikel efter mycket kritik och har tagit bort den.
När de lade in artikeln så antog de att uppgifterna var riktiga.
Endel uppgifter har de fått från en veterinär samt en djuraffär.
Det kommer en kort artikel om just råttor. pga. utrymmeskäl är den förkort, men den är bra.
De har nämligen varit och gjort en intervju med mig om just råttor efter att jag talade med ansvariga på tidningen.
Jag ville ha med så mycket som möjligt egentligen men det gick inte.
/ Daniel
Ordf. SSV
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att de tagit bort den?
Kan vara som jag sovit på tok för lite inatt, är fortfarande trött.
Men att det kommer en ny artikel om råttor låter utmärkt:)
#33: Superbra, det är så det ska tas! :)

#34 Från internet antagligen?