Kan färg mörkas?
Jag bokade en hona som såg ut att vara mink ev choklad. Nya bilderna jag fick i dag på tjejen så är hon verkligen helt svart(silverad). Frågat runt lite till andra uppfödare som säger samma sak. Det är inte samma råtta som jag bokade som jag fått bilder på. Vad säger ni. Kan en råtta gå från synligt mink/choklad till helt tydlig svart?
Första bilden när jag bokade henne.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hur stor chans är det att nya bilderna är samma råtta som bild #0?
Tycker det låter helt mysko att en råtta kan bli svart vid pälsbyte. Eller har jag fel?

Som jag sa förut så tycker jag fortfarande att den ser svart ut.
Jag har ingen aning vem uppfödaren är men min första tanke var att det är en annan råtta - För det är så väldigt stor skillnad på pälsen.

Hmm, det där kan inte vara samma råtta?
Visst har jag varit med om råttor som mörknar med tiden, men inte två helt olika färger. Mink blir ju mörkare när de är äldre, men de blir inte svarta.. ^^,
Första bilden är en mink, de andra bilderna är silver black.
Hm, verkar skumt!
Men måste tillägga att en gammal kanin såg jag när hon var nyföddnyföddnyfödd, typ grå - och när jag kom för att köpa henne - pangbom SVART, eller nja svartgrå. Mycket mörkare iaf. (köpte dock henne aldrig, slutade med en vit/brun istället…)
Men varför skulle hon vilja lura dig?
#8 jo visst kan en grå nyföddnyfödd bli en svart eller en blue. Men inte när den är så pass gammal som ca 2v som det ser ut på förste bilden.
Tror inte uppfödaren försöker lura mig. Verkar bara ha lite dålig koll. Vad jag hoppas iaf är sant.

Enda sättet att veta säkert är väl att kontrollera magteckningen tex, den ändras inte så mycket. Färger kan ju mörkna vid pälsbyten o så och sen beror det ju på vilken kamera och i vilket ljus man tar bilden oxå.
Men på bäbisbilden så ser råttan rättså "brun" ut men på de äldre bilderna så är den svart.
Qui dormit, non peccat

kan det inte vara en dålig bild? Fel kamerainställningar eller nått?

Personligen tror jag att det är samma råtta, hon ser ju fortfarande väldigt ljus ut i underullen och runt nos och ögon.
Vet att det kan vara hopplöst att fotografera vissa pälsar. har en katt med mycket glitter i pälsen och så fort det kommer på bild så ser hon grå ut istället för beige.
Du har inget större format på bebisbilden? Eller fler bilder? Tycker nästan det ser ut som baktassen är tecknad på första bilden men svårt att se när den är så liten.

som redan sagt så tror inte jag heller att det är samma råtta.
Visst att dom ändrar färg vid pälsbyte m.m men det där är inte att ändra färg, den där har ändrat skepnad!!
Du kan ju begära bild på magteckningen o jämföra, den ändrar inte så mycket.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag tror inte heller det är samma råtta. Bebisen har ju vita srumpor på baktassarna, men det har inte dom andra bilderna, eller ser jag helt fel?
med stark blixt kan ju svarta se ut att gå i brunt, kan det va de som gör att bebisen inte är svart på kortet?
#16 skönt att det inte bara är jag som tycker att baktassarna saknar vit strumpa
Hur gammal är den på de olika bilderna? Om det bara är kanske fyra veckors skillnad så verkar det ju inte särskilt troligt att färgen bytts så drastiskt så fort…
Det är inte kameran, det kan jag säga med 99% säkerhet. Jag vet hur en väldigt överexponerad bild ser ut och det är inte den första - I så fall hade ju tyget också varit ljust, och det är det inte.
Det är ju skillnad på olika djurarter också. Med hundar t.ex. så kan färgen förändras otroligt mycket men med råttor vet man ju hur mycket och på vilket sätt olika färger förändras.
#18 Båda här har vita strumpor på baktassarna. Eller iaf vita tassar. Det syns!
Vad sa uppfödaren att bebisen hade för färg när den var så liten?
Och.. vad spelar det för roll? Jag tyckte att den där honan har en fantastiskt fin färg. Inte svart eg utan mörkt grå. I'd buy her!
//frida
#21 jag är nästan säker på att det inte handlar om att den senare råttans färg är ful eller nåt, det handlar om vad uppfödaren har lovat och att man kan lita på att denne håller sitt ord. För hur kul är det egentligen om man har bokat en viss färgs råtta, tex för att gynna sin uppfödning, och så när det börjar närma sig leveransdatum är råttan inte nära på den färg man har tänkt sig från början? Då har man väntat helt i onödan, för många uppfödare kan inte ha en massa råttor bara för att de är söta eller för att de har fin färg, utan de har råttor i den färg som de avlar på eller iaf råttor som bär på den färgen. Så vill jag uppfatta det iaf .
#22 tog orden rakt ur min mun
#23 bra, då tänkte jag inte helt knasigt iaf! Så skulle jag själv uppleva det. Störande skulle jag också tycka det vore, jag hör till en av dem som inte kan ha en massa rats för att de är söta o gulliga, utan jag försöker hålla endast såna råttor som är i rätt färg, om de sen är söta o gulliga utöver det är det ju bara ett plus! :D
Jag skulle känna mig lurad, man knyter ju endå vissa band med sina uppfödare och då räknar man med att man får rätt färgs råtta. Att det sker misstag för en rätt ny uppfödare är förståerligt och förlåtligt, men skulle det handla om en erfaren uppfödare som haft många kullar skulle jag inte godkänna sånt "misstag".
Jag har fortfarande inte fått svar på vad uppfödaren _sa_ att ungen hade för färg.
Det finns liksom inte så mycket att bedöma en sån liten bebis efter, vare sig det gäller färg eller temperament om den är tänkt som ett tillskott i avelsbasen. Choklad eller mink är ju jätteskillnad bara det även om det inte tycks så färgmässigt.
//frida
#25 choklad
#26 Föddes det både svart och choklad i kullen? Isf verkar det vara lite lurt på g. Om uppfödaren inte helt enkelt blandat ihop vilken unge det är du har tingat.
//frida
Jo det föddes black, agouti och choklad i den rovfågelkullen

Har haft en mink som blev mörkare med månaderna som gick
Mia//

Ungar kan ändra mycket i färg vid deras pälsbyten från babypäls till vuxenpäls. Jag har sett väldigt konstiga exempel på detta, att de har haft en färg vid två veckor men vid tre har de en annan. När de sedan fäller allt det "duniga" vid sju veckor brukar de bli ännu mörkare.
En silverblack kan vara gråbrun vid fyra-fem veckor för att sedan bli bäcksvarta efter fjunfällningen vid sju-åtta veckor.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..