Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1346 ggr
gickan87
0

Ansträngd andning, hur lindrar jag?

Har en tjej på 1.5 år nu som har svårt attt andas, hon bara ligger ner och tar korta snabba andetag. Kan inte ta mig till någon veterinär förrän imorgon tidigast.

Vad kan jag göra för att lindra hennes krämpor?

MVH Erika :)

zickan
0

Vart bor du?. Bör väl finnas någon veterinär runt om som är öppen på natt tiden?

Kan inte komma på några bra tips mer än att inte stressa henne. Kanske lägga in en handduk eller något så hon kan ha huvudet högt upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Beroende på hur mycket hon skippar efter andan kan du testa te med lite honung i. Men inte bra att ge om hon har för svårt att andas så du täpper till halsen för mycket.

gickan87
0

Närmaste ligger 8 mil bort och vet inte hur jag ska kunna ta mig dit med tåg/buss. Har absolut ingen som kan skjutsa mig dit heller.

Hon ligger längst in under en hylla nu med sin bästa polare uppepå sig, kan ju inte vara bra nu när ändå har svårt att andas?

Vad kan det vara? imorse var hon hur pigg som helst Gråter

zickan
0

Kan vara många saker. Kan va en förkylning, myscoplasma, sda osv. Beroende på hur mycket det är. Kanske låter värre än vad det är?

gickan87
0

Inget läte alls, man ser bara på hela råttan att den andas snabbt och den liksom gungar i takt med andetagen.

Lancia
0

Håller det på hela tiden eller kommer det och går?

gickan87
0

Det höll på hela tiden.

Imorse var hon stundvis okontaktbar så hon fick somna in i morse. Veterinären trodde på varfylld livmoder eller inre tumörer.

Lancia
0

Beklagar :/

mikeiko
0

Beklagar sorgen T.T