Ni som har nakenråttor!
Jag har några undringar över det här med nakenråttor- och, vill jag poängtera jag tar inte ställning för eller emot, utan frågar er som vet därför att jag är en nyfiken och vetgirig person!
Jag har läst både här och på råttforum att nakenråttor kan ha sämre immunförsvar, fel på njurar osv. Är det något ni som har/har haft egna nakenråttor känner igen? Hur är/var era råttor hälsomässigt, levde de ett normallångt, gott liv? Eller har de dragits med dåligt immunförsvar/ohälsa, dött en för tidig död etc? Anser ni att det är rätt eller fel att avla på nakenråttor?
Som vi vet finns det ju nakenhundar, katter och marsvin. Dessa är godkända varianter för både avel och utställning idag, men så har det ju inte alltid varit tidigare. Att nakenråttor inte är godkända att ställa ut eller avla på (??)- beror detta på ohälsoaspekten? Det finns ju trots allt uppfödare som avlar och föder fram nakenråttor- kan det vara så att dessa uppfödare avlar på de djur som haft god hälsa i flera generationer bakåt och föder fram friska djur?
Som sagt, jag är nyfiken på vad ni med egen erfarenhet av nakenråttor (kanske tom avlar på dem) anser om nakenråttans eventuella ohälsa? Jag hoppas att du/ni vågar svara, för det här tycks vara en het potatis inom råttvärlden.

Oj, det finns så himla många trådar om detta!
Mitt förslag är att du börjar med att söka i forumen. Det är nog många som inte orkar svara eftersom det är ett rätt uttjatat ämne. Eldbarn skrev en tråd nyligen som är redigt info-matad. Sök efter den. "Upplys mig om naket" eller nåt sånt tror jag den heter.
Men jag vill börja med att påpeka att det finns många olika varianter av nakenråttor och alla har olika problem och det finns mycket information som är felaktig eller tvivelaktig. Sen finns det rena fakta också, såklart.
Dubbelrexen är egentligen ingen riktig nakenråtta utan bara en rexråtta med dubbelt rexanlag så den mer eller mindre saknar päls. Dubbelrexarnas enda problem är just avsaknaden av päls. Annars är de gjorda precis som andra råttor och har inte sämre immunförsvar. Bara sämre värmemöjligheter, vilket förstås också påverkar allmäntillståndet om råttan sköts fel.
Älskar mina stora små vänner..

Vägled mig om naket hette den visst! :)
Dubbelrex var inte det jag undrade över, utan just nakenråttor. Och att de med egen erfarenhet av dessa kanske vill delge sin syn på nakenråttors eventuella ohälsa.
Jag ska kika i de andra trådarna, men alla med egen erfarenhet av nakenråttor är varmt välkomna att delge er syn på dessa. Det är alltid intressant att få reda på fakta, från personer med egen erfarenhet.

En till, ganska nyligen skriven:
(Hjälper dig att plocka fram lite artiklar eftersom sökfunktionen är värdelös!)
Tack

Vassego! 

På frågan "egen erfarenhet" så kommer du få till svar av alla nakenälskare att de är sååå friska och glada och av alla nakenhatare att de är sååå himla sjuka.
Nakenälskarna har oftast bara haft dubbelrex och nakenhatarna har oftast inte ägt några nakna över huvudtaget.
Men vi får väl hoppas att du får några svar i alla fall. Alltid intressant att läsa andra människors erfarenheter.
Det var intressanta trådar men hade blivit betydligt intressantare om nakenråttsägare hade uttalat sig om sin erfarenhet.
Det är jättekul och lärorikt med alla inlägg och åsikter här på forumet

Ja, jag håller med dig!
Skulle vilja läsa om dem som har haft fuzzar med njurproblem t.ex. och vad de går igenom.
mer eller mindre städigt rött gegg runt ögon och nos är något jag fått erfarehet av. fullständig avsaknad av immunförsvar helt enkelt. åker på allt hela tiden och allt blir värre än på andra råttor.
Fasen vad tråkigt
Har du haft någon som levt hela sitt liv sas, alltså blivit uppåt 2 år eller så?
nej. valde att avliva ena efter ett antal lunginflammationer. det bara kom tillbaka hela tiden. den andra avlivades när han slaktade råttungar för mej. Men han var strulig hela tiden. Det var bara en bidragande faktor till det beslutet. Ingen blev över året.
Trist att höra, trevligt att du ville dela med dig av dina erfarenheter
ville skaffa mej en egenuppfattning om dessa råttor, därför jag köpte egna. Men jag måste tyvär erkänna att motståndarsidan har väldigt rätt. Kommer aldrig att skaffa ny hur coola de än må se ut. det är inte värt det när man ser hur de lider.
Förstår.

Gud vad jobbigt när det är sådär.. Vilken typ av nakenråtta var det?
Jag har två stycken här hemma, de är fuzz (tror vi) iofs. Men de har jag inga vidare bra erfarenheter av. De är snoriga och har rött gegg runt ögonen mest hela tiden, och tycker att de är allmänt "slöare" än de andra. Men de är underbara råttor till sin personlighet, utan vidare! :)
*förlåt för kort inlägg, har jättemycket i skallen just nu*
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Fuzz- är det varianten som är rel naken men har lite/tunt fjun på kroppen plus i ansiktet?
Jag har fuzz tjej hemma. Min ende och första på naken sidan. Hon är jätte liten. Äter sjukt mycket men går aldrig riktigt upp i vikt. Hon är väldigt frusen. Ofta sekret runt nos och ögon. Jätte go men hårdhänt. Lite jobbig att ta hand om. Hon blir ofta och lätt torr. Behöver smörjas in till och från annars börjar hon skinna av sig lite.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Sekretet- beror det på att de saknar morrhår och ögonfransar?

Jag har haft flera fuzz och fuzzbärare utan problem. Har även en bror till de som MangoMelon har. Jag har haft en jäkla otur med bakterier och virus det senaste året och de klarade sig utmärkt. Ena honan dog när hon var över två i en bakterie infektion. En av hanarna strök med i sista virus slängen nu i somras, då var han nästan två och hade bott med två killar som varit sjuka från o till i myco utan att själv insjukna. Jag tror det beror på linjerna de kommer ifrån som all avel oavsett variant.
Christ I'm naked på bilden…
Så fuzzarna är något mer tåliga än helnakna? Söt var han iaf
vilken typ av naket jag hade vet jag inte. fick aldrig uppgifter om det.

Har en nakenkille här hemma, ej dubelrex, som är och alltid har varit frisk som en nötkärna. Dock bara 10 månader gammal för närvarande. Aldrig sekret runt ögon och nos, aldrig haft torr hud. Min friskaste råtta faktiskt.
Även till psyket är han fantastisk och är den snällaste och mest medgörliga råtta jag haft att göra med. Dock är detta den enda nakenfis jag har erfarenhet av.
Intressant ändå att det kan vara så stora skillnader- tydligen finns det nakenråttor med god hälsa.

Ja, det är ju så det är!
Och båda delarna måste komma fram. Det finns alltså de som blir sjuka och de som inte blir det.. Precis som med alla andra råttor. Frågan är ju egentligen om det finns fler problem bland nakenvarianterna och om de i så fall är kopplade till just nakenheten. När det gäller vissa varianter så är det direkt kopplat, andra är det mer diffust.
Men jag anser att om man är jätteintresserad av nakna råttor så bör man läsa på noga så att man vet vad man ska ta ställning för/emot. Och titta på varje variant för sig.
Jag gillar inte att de är pälslösa, just för att råttor så lätt blir förkylda som det är. Då har de ännu sämre skydd mot kyla. Dessutom vill jag att råttorna ska ha goda, välutvekclade morrhår så att de "ser" bra. Sen är de känligare för skador eftersom de inte har någon skyddande päls. Ofta ser man massvis med gamla ärr och revor på nakna råttor. Men en vän jag vet har en vuxen naken och han har inte en massa revor. Men den flocken är väldigt snäll.
Så det absolut viktigaste egentligen är ju att man ALLTID, vad det än är för variant man föder upp eller äger, försöker att jobba för snälla och flocksmarta råttor med bra immunförsvar. Det är också superviktigt att råttorna har en bra, varm och på alla andra sätt god miljö att bo i.
Jo, det låter vettigt!

Alltså, de flesta av oss här inne kan väldigt lite om nakna råttor. Eftersom jag inte är intresserad av att skaffa nakisar så har jag inte lagt ner så mkt tid på att läsa på om sjukdomsfaktan osv.. Det bästa om man är fundersam är att själv djupdyka i det.
I en kull med nakenråttor och råttor med hår så utvecklas nakenråttorna ungefär hälften så fort.
Alla nakenråttor blir inte sjuk och dör tidigt men dom flesta gör det. Jag har haft en nakenråtta som va hur snäll som helst, hon va även "hjälpmamma" till mina honor när dom fick kullar, helt underbart att se när dom små ungarna ligger och värmer sig på den varma och gosiga nakenråttan! =)
En annan naken råtta jag var råttvakt åt ett tag var däremot helt konstig, väldigt aggresiv mot andra råttor men är man tog upp honom i famnen blev han som en helt annan person.
Just nu har jag ingen nakenråtta, men jag gillar dom!
VAd gulligt med den nakna extramamman
Jag läste nånstans att vissa råttor kan ha det beteendet, att de tyr sig till/bara accepterar sin människa, men inte andra råttor. Det är också intressant tycker jag.
I så fall va han nog en sån råtta, han rent av attackerade alla råttor som kom inom 2 meters avstånd.
Ägaren tog bort honom sen, det är ju synd att en nakenråtta ska behöva sitta själv. Dom kan ju inte hålla värmen på samma sätt..
Jo, det var nog bäst för honom själv, med en sån personlighetsstörning…

jag hade en naken råtta som tydligen ända sen han föddes bara hade gått ihop med 1 råtta
aldrig någon annan
när jag köpte honom när han va ett år klarade han inte av andra råttor, bara människor
så han vart familjens favorit medans jag själv tog hans om mina andra små råttor
han fick mycke abcesser så när han va 2 år fick han lämna oss
de va sorgligt men han såg jätte glad ut när han fått plågats med medicin och inte blivit bättre
de är min lilla berättelse om Dumbo
Har du någon bild på honom? Vore roligt att se bilder på era nakna vänner

Citerar text från inlägg #29: "I en kull med nakenråttor och råttor med hår så utvecklas nakenråttorna ungefär hälften så fort."
Är det dina personliga erfarenheter eller finns det fakta som styrker detta? Detta är inget ifrågasättande utan jag är bara nyfiken då min nakenfis fick en hårig bror (bara två bebisar i kullen) och min nakna har utvecklats i normalt tempo, eller jag skulle nästan vilja säga att han ständigt legat över den normala utvecklingskurvan faktiskt. Han är en stor kille utan att vara ens lite överviktig.

jag har en nakenråtta som hållt sej frisk i 4 år nu :P

#36 Det är ju helt fantastiskt! Vet du vad din råtta har för bakgrund, dvs om den kommer från uppfödare, grossist/zoo?
#39 Sötis

jag vet att min kompis köpte henne från någon som halft misshandlade henne. hon bodde i en kall källare i en liiiiten bur och fick aldrig va uppe och springa. nu mår hon toppen. det enda är la att hon var förkyld ett bra tag innan hon blev den pigga friska råttan hon är idag. Så helt frisk har hon la inte varit. men det löste sig med lite apelsin och te ;)
På tal om hög ålder- någon som vet levnadsrekordet för en tamråtta?

Vad jag hörrt är 7 år..
Oj! Trodde det låg på max 3 år…
Alltså att snittet låg på 3, trodde inte att de kunde bli så gamla som 7

Jo, men då var ju ett också ett rekord :)
Någon i Sverige som haft en riktig gammelråtta?

Hade en hona som vart 4, äldsta jag haft..
Ledsamt att de (normalt) lever så pass kort tid ändå(2-3 år)- när sköldpaddor tex kan bli uppåt 50…
Dela gärna den här tråden om det behövs-------
Hur gamla blir råttor?
Jag tycker att det är intressant! De äldsta råttor som jag stött på på forum osv har blivit 5-7 år. Men de råttor jag har erfarenhet av, antingen personligen eller genom andra uppfödare som jag litar på, har blivit nästan 3 år. Därför undrar jag hur det står till eg.
Råttor med stamtavla kan ju följas upp (kanske inte fullt ut genom SRS efter kollen när de dör är undermålig). Men de råttor som reggas har man iaf ett födelsedatum på.
Anonyma råttor som blir 3-4 år eller äldre har man inga som helst födelsedata på. Inget dokumenterat i alla fall. Dvs ingen kan kolla upp några uppgifter som helst.
Ni som har/har haft råttor som blivit över 3 år, vet ni exakt födelsedatum och hur vet ni det? Är källan pålitlig?
Ja, det är intressant att det kan vara så stor skillnad! Vet dock inte hur man delar trådar

#29 citerar: -I en kull med nakenråttor och råttor med hår så utvecklas nakenråttorna ungefär hälften så fort.
Fakta eller påstående?
Jag har haft rått över 3 år men inte så mycket mer än lite över det. Och den var uppfödd här. Även en som min kompis tog hand om i ca ett år ifrån cosmonita tror jag. Den hanen var runt 2år,9mån när den hämtades hem igen till ägaren ifrån min kompis som hade passat dom en tid. Och vad jag vet blev han mycket äldre än så :-)
#53 Vet du vad den råttan från Cosmonita hette?
Jag har fått svar via pm nu.
har inte läst igenom tråden ordentligt, men det var någon som skrev här uppe att "du kommer få svar av alla nakenråtts ägare att dom är sååå fina och friska…"
Jag är en av dom som bara äälskar hårlösa råttor.. men det innebär INTE att jag tycker att det är okej att ha dem. Definitivt inte till avel! Men heller inte som sällskapsdjur (det går hand i hand i om att man inte kan ha hårlösa råttor utan att avla på dom, för hur ska man kunna ha dom som enbart sällskaps råttor utan att någon redan avlat på dom..)
Så, tack men nej tack.
Tyvärr.
Bister sanning,, men personligen tycker jag att man inte ska avla på djur som aldrig i hela fridens dagar skulle överleva i det fria. Då har ju hela poängen med avel gått åt skogen. Tycker jag 
Men nu har jag sagt mitt,, å tassar tyst och stillsamt härifrån tralala…
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

"Bister sanning,, men personligen tycker jag att man inte ska avla på djur som aldrig i hela fridens dagar skulle överleva i det fria. Då har ju hela poängen med avel gått åt skogen." - Jag kan inte hålla med dig där, för det är väl just det som avel av sällskapsdjur/domesticerade djur handlar om, att dom ska vara avlade och anpassade efter människans behov/kriterier, inte för att fungera så bra som möjligt i det vilda?
#57 Tycker att du har en poäng där- nu tänker jag på Sphynxar (nakenkatter) som är underbara sällskapsdjur, men som troligen inte skulle överleva särskilt länge i det fria… Men det är en intressant frågeställning- har vi människor rätt att avla fram djur som inte skulle klara sig i det fria? Jag tar mig iaf friheten att tycka att Sphynxar är helt underbara

Jag tycker också sphynxar är underbara och nakenråttisar likaså. Men så fort hälsan påverkas negativt av aveln, eller att djuret lider fysiskt (nakna djur som egentligen ska vara pälsde har ju dåligt skydd mot både kyla och sol) så vill jag inte stödja den aveln. Samma sak med tex perserkatter och andra djur med "intryckta" näsor, schäfrar som går på bak-hasorna, bulldoggsraser med för stora huvuden för att kunna födas naturlig väg, det är långt ifrån hälsosamt och jag tycker inte att det är okej.
Tragiskt med såna framavlade djur som du nämner. Är det likadant med nakenmarsvin tro, att de är känsligare?
skinnysar ska väl va relativt friska, har väl inte mer problem än att de tex fryser lättare.
De ser så gulliga ut, som miniflodhästar
ja men så länge djuren är friska ser jag inget problem med att ha dem
det är ju när dom inte är det som jag tycker det är egoistiskt av människan att envisas med att föda upp..
Kanske uttryckte mig klumpigt där men hoppas ni hänger med i resonemanget 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_