Råttor iFokus

Råttor

Etikettminneslunden
Läst 2158 ggr
zickan
0

Hemska hörntoa

Jag har haft besök hela veckan. Varit rätt trött mer eller mindre hela tiden. Städade mina grabbars ferret tower. Satte in alla tbh jag plocka ut. Hörn toaletterna jag har på två hyllplan har jag satt fast extra med ståltråd ifall att. Men måste ha missat att sätta fast ståltråden ordentligt på toan våningen under. Satt bara fast med ed där plast hakarna i gallret. När vi tre satt i vardagsrummet på kvällen hördes en duns som vi alla reagerade på. Men slog bort att det var illrarna igen.
Påväg till toan hittade jag min hörn toa på ett stort trähus. Svor lite och försökte skrapa tillbaka all toalette som ramlat och och satt den på bottnen i ett hörn istället.

När jag senare skulle pussa alla grabbarna godnatt när mina besökare redan hade somnat. Då som först såg jag riset på över våningen som låg och sov riktigt skönt och utsträckt på över våningen. Men han reagerade inte när jag kom som han brukar.
Jag fick till slut ta upp honom och kände genast att det var nått på tok. han var lite slapp i kroppen.
Kände runt och han hade känsel i alla delar. Kunde krypa fram lite men huvudet var lite tung. Åt och drack. Så jag somnade med honom i soffan.
Tänkte inte på att kolla hela buren då utan hade vara riset i skallen.
Morgonen efter reagerade min besökare på att hubba låg lite galen ställning. Samma där han har också åkt på samma skada.
Troligen hade de både grabbarna suttit på hörn toan som ramlade ned och slagit i ryggradarna.
Både hade känsel. Men ville mest sova.

Kontaktade lite hysteriskt en uppfödare som rekomenderade mig att låta dom få sova och skaffa ett smärtstillande medel för husdjur. Just då var de ännu väldigt pigga både kunde röra på sig åt alla håll men lite tunga och orkade inte riktigt stå rakt på benen.

Packade ned både grabbarna riktigt varmt och i en bage så de skulle få minimal stress och så varmt som möjligt. Lämnade av min besökare på tåg stationen, till jobbet lämnade min hund och nattrygga. Sedan åkte jag till veterinären bredvid.
När jag öppnade transportburen så hade hubba redan hunnit ta sitt sista andetag.

Riset är ännu rätt pigg. Äter och dricker när man hjälper honom lite. Men de tyckte de inte kunde göra något för han är för svag. ÄVen om det visade sig vara nått på rönken så kan han inte opereras för de tror inte han klarar narkosen. Men de hittade inget som var brutet eller några symptomer på att det var en hjärnblödning.
Så jag fick välja om jag vill chansa att det är en spricka eller nått i kläm eller om jag ville avliva honom.
Då jag nu ska jobba i 24 tim och har 5 mins gång väg till vetten så valde jag att ta med honom.

Så nu hoppas jag att jag har en sjukt stor hög med tur efter denna helvetes månad. Aldrig direkt haft några större problem någonsin förut. Nu både mina favorit hanar på en och samma dag.
Har inte ens hunnit sjunka in ännu att hubba är borta. Att han inte sitter där vid buren och hälsar mig välkommen när jag kommer hem på dagarna. Alla älskade den killen.

Lite lång text. Men jag vill bara varna alla som kör på lös inredning uppe på hyllplan med typ trähus eller saker på botten under. Att se till så de sitter fast. Två tjocka pojkar som sitter och tycker på en låd kant kan lätt få den att tippa över och ramla ned en kort bit. Är det inget där de ramlar så brukar de sällan slå sig speciellt mycket. Men står ett jävla trähus under med hårda kanter kan det bli mer än ett dödsfall.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

DoD
0

Åh :( tråkit att höra…

RIP

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Katrin82
0

Så himla trist Zickan, vart verkligen chockad när jag läste ditt mess. Fundrade över vad som hänt, men nu vet jag.. Rynkar på näsan

MalinMalin
0

Jag har bara Ferret Tower-burar till mina råttor och jag har toalätt-hörnlådorna uppe på ett hyllplanen i varje bur…just för jag tycker toalådorna verkar så rangliga ..och för att många vill inte ha massa besvär att klättra massor bara för att komma till toan.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

zickan
0

#2 jo det är sjukt hemskt. han och jag har varit med om mycket ihop. Gick för fort :-(
Så jag står och väntar på din nästa kull eller avbokning så hugger jag allt jag får tag på :-P. Men fått tag på en halv syster som ska hem hit igen. Ska hem och rota papper och jaga upp släktingar.

Katrin82
0

#4 Självklart är du den första jag hör av mig till då. Vet precis hur det känns. Kände likadant när min underbara kille Vincent blev ihjäl biten, blev så glad när jag lyckas få tag på 2 släktingar till honom från Sandra. Och nu när den ena killen av dom är så otroligt lik honom så känns det speciellt.

Nä, ibland känns det bara för orättvist..

zickan
0

Man tänker inte alltid på att råttor egentligen är väldigt sköra. Jag är rätt glad ändå. Har knappt haft några större problem. Men när det kommer en sådan här smäll så blir man verkligen påmind om hur kort deras liv kan va :-(

Bim
0

Hemskt… Beklagar!

Anvariel
0

#6 Usch så läskigt! :(:(:( Beklagar verkligen! Och ibland verkar de ju klara vilka hopp och fall som helst utan att ens knysta om det. Det är ju för att man som människa jämför med hur det skulle vara att ramla ett proportionerligt lika långt avstånd. Men visst har de sina begränsningar…. tyvärr… Just det där om de ramlar PÅ någonting är jag livrädd för. Att de ska ramla ner och slå ryggen i matskålskanten eller något. Usch… min ena älskling gjord en vurpa härom dagen och ramlade från en våning, ner en 70 cm. Jag fick SÅ hjärtat i halsen. Men hon märkte det knappt utan skuttade på som om det aldrig hänt. Men tanken är skrämmande… :(

mikeiko
0

Fy vad hemskt! Beklagar verkligen sorgen! T.T

[MissDiss]
0

Åh gud så hemskt. Beklar verkligen. "/ <3

eloize
0

Nej men tjejen! usch vad tråkigt! beklagar verkligen att du måste gå igenom detta, jätte synd med charmören Hubba, hoppas inte Riset går samma väg utan stannar hos dej!

Vila i frid Hubba!

*tröstkram*

[veralera]
0

Var med om en chinchilla unge som blev mosad under ett hus, ryggraden knäcktes…

Ingen aning hur den kom under där för huset stod stadigt, men det var ändå inte så skoj att se den ligga där livlös. Började gråta hejdlöst.

allobosia
0

Rip Hubba :(

Anvariel
0

Hur mår Riset nu?

Ladyinred
0

ja jag vart panikslagen när jag hittade riset i buren dan efter när zickan va på jobbet, satt med honom i knät i soffan nästan hela dan. Då jag inte hade pengar på mobilen fick jag ta hjälp av en tjej på msn som skickade iväg ett mess till zickan om vad jag hade hittat. Missade att hon skrivit en lapp om saken. Ett par timmar efter jag hittade den första fick jag av en slump syn på hubba som såg ut att beté sej väldigt underligt när jag gick förbi grabbarnas bur. Han var oxå drabbad. Till en början trodde jag att riset fått en stroke eller liknande, men att två får det på samma gång? då förstod jag oxå att det va nåt annat som hänt. Det var riktigt hjärtskärande att se dom så dåliga och inte veta hur man kan hjälpa till..

zickan
0

reise åt själv första gången i går. lika seg i kroppen men hans gnista är tillbaka. så det är bara att hålla tummarna

eloize
0

åååh håller tummar och tassar här hemma för honom!!

mikeiko
0

*håller tummarna* Stackars liten!

Anvariel
0

Håller mina tummar massor och det gör mina tre tösar också!! Men bra att han blivit piggare!! Låter ju onekligen bra.

zickan
0

Fortfarande väldigt seg och kryper om han ska någonstanns. Men han äter mycket mer. Just puttat i honom mosad banan, lax, ägg gula, äppelmos och gröt i en slät smet.
Så fruktansvärt skönt dock att jag kan ha med honom till jobbet med 5 mins gång avstånd till vetten om det skiter sig.

silverorm
0

Attans vilken otur! Så himla trist när sånt händer, bra att du skrev o varnade andra som kan ha lösa toalådor el dylikt i sina burar, råttor tål ju en del, men inte hur mycket som helst.. R I P Hubba.. Tröstekram till matte oxå!

Hoppas vi då att Reise återhämtar sig som han ska! Det verkar ju som om han är på rätt väg.Glad

Ladyinred
0

ja det vore ju allt för trist att förlora båda gosklumparna:(