Råttor iFokus

Råttor

Etikettsläktforskning
Läst 3704 ggr
Absinthe
0

Heart + Kiwa = 14 bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heart har idag på morgonen fått 14 bebisar. Ser ut att bli 7 pojkar och 7 flickor.

Det tog ett tag innan Heart fick igång mjölkproduktionen och jag sprang runt som en yr höna och försökte hitta lösningar på problemet, men nu har alla fått mjölkband och Heart är en helt fantastisk mamma!
Hon är lugn och sansad och tycker det är helt okej att jag pillar på bebisarna och i boet när de diar. Hon myser när jag klappar på henne och hon är ganska trött men sover ihop med bebisarna. Kunde inte önska mer av henne då hon putsar och tar hand om ungarna riktigt bra!

Jag och Heart har kommit varandra mycket närmre under hennes dräktighet, hon har varit med på mina köksrundor när jag städat och skurat där inne och när jag har lagat mat och allt. Hon är en riktigt go råtta, för hon har varit mer mammig nu än innan då hon varit äventyraren själv. Nu är hon LUGN, hon har verkligen tagit på sig mammarollen på största allvar!

MangoMelon
0

Wohoo, underbara Absinthebebisar!! ^^

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Absinthe
0

^^,

[FrejaGna]
0

Helt underbara! :)

[MissDiss]
0

Gud så söta! :')

Ladyinred
0

jag väntar nog en vecka med den komentaren Flört

silverorm
0

Grattis! Glad

fiffiluren
0

håller med Ladyinred, dom är inte söta än, men när de börjar var en vecka/10 dagar, DÅ kan man börja kalla dom söta :)

Lancia
0

Jag tycker dom är söta redan som korvar. Jag menar, kolla dom små små fossingarna!!

BRAGO
0

Grattis!

[MissDiss]
0

Jag tycker de är jätte söta sådär! :O

fiffiluren
0
Lancia
0

Pappa Kiwa är f.ö. otroligt vacker!

Har du några tingningar än?

[MissDiss]
0

Ja, mamman är super söt ! :D

Bellen
0

Grattis Skrattande

Absinthe
0

Tackar allihopa! ^^

Jo där är några som har tingat. Men det blev många i kullen, men har folk intresse för bebisar så får de höra av sig i PM till mig.. =)

eloize
0

Åååh vad skoj! härligt med små fisar!!!

Geten
0

Grattis till de små! Glad

Absinthe
0

Tack! ^^,

Zolah
0

vad mysigt ^^

måste prova på att ha bäbbar i en av mina flickor nån gång :3

grattis ^^

cosmonita
0

Grattis till bebisarna! Kyss

Terato
0

Å, grattis!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Tackar!

Alla 14 bebisar lever och mår bra fortfarande, mamma är nog den roligaste råttmamman jag varit med om.
När jag kommer till buren så kikar hon upp, tar jag bort överdelen så sitter hon där och kikar upp och under henne ser man hur ungarna hänger i tudorna och piper när de envist ska hänga kvar för att få maten.
Sen pratar jag med henne så tycker hon det är dags att sträcka på sig, lämnar ungarna i boet och ska ut och gå en runda, så pysslar jag med bebisarna och sen kommer hon tillabaka och kikar så de inte är kissnödiga och slickar alla i rumpan, sen går hon iväg igen. Hon månar om dem på nåt sätt jag aldrig sett innan, nåt spciellt med denna tjejen nu när hon blev mamma.

Det är härligt att hon personligen utvecklas i takt med ungarna. Och hon stressar inte det minsta!
Man har väl varit med om honom som inte gillar att man är och pillar och de visar att de verkligen tycker att det är döjobbigt att man är där, men Heart bara finner sig i att få hjälp att kika på ungarna, man ser på henne att hon verkligen njuter av livet  just nu.
Svårt att förklara! Jag är iaf toppennöjd med henne som mamma hittills.

MangoMelon
0

Åh, hon låter som en toppenmamma ^^ Hoppas Bella blir likadan! Som du sa, så har man väl varit med om att honan är sur och vresig när man petar på ungarna, Mango var riktigt otrevlig om man kom och störde :p

Grodan
0

Heart låter som en perfekt moder. Hur gammal är hon?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Regn
0

Vilken tur att det har gått så bra! =)

Har alltid tyckt pinkisar varit rätt fula, men man får en annan syn på saken när jag vet att en av dem ska bli min Skrattande

Absinthe
0

Heart är född den 19/2 09, hon fick sina bebisar på sin 7 månaders dag.. =)

Regn
0

Uppdatera ofta, Linda ;-)

Absinthe
0

Hinner bara hastigt glo på bebisarna nu på morgonen, är i vilt språng till skolan nu. Återkommer i eftermiddag! =)

Animalen
0

Wii, Piggelins brorsbarn :D

Hade inte Heart för lite mjölk?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Absinthe
0

Nej hennes mjölk är i full gång.. vart orolig igår men allt är toppen med bebisarna..
Här är en helt nytagen bild på de små liven. Alla är agoutis troligtvis. =)

Regn
0

Vad fina de är nu när de har fått lite färg :) Och agoutis är så underbart vackra <3

Terato
0

Älska agouti!

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Det var dock lite otippat att alla skulle bli agoutis. Men jag hoppas på gosiga agoutis iaf! ^^,

idisen95
0

åh gud va söta dom är jag tycker dom e söta hela tiden ;) och kolla in en av bebbarnas fötter på första bilden sååå sött :D hon erkar vara den mest perfekta råttmamman man kan tänka sig :D

Animalen
0

Och en av dom är förhoppningsvis miin Kyss

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

XetTilda
0

Gud vad söta <333 avundsjuk :D

Regn
0

Har du börjat fundera på något kulltema än? =)

Absinthe
0

Åh om jag har. Gud jag vet inte vilket av de jag ska ta bara.. inget som klingar perfekt ännu så jag låter just kulltema vara öppet än så länge. Meddelar så fort jag bestämt mig.. ^^,

Regn
0

Vad är det för teman du funderar på då? Det verkar jättekul att klura ut kullteman!

Terato
0

Haha, jag tror Absinthe är lite förtegen med sina teman. Man brukar vara rädd om dom man har! ;)

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Mjo jag brukar vara väldigt förtegen om mina teman. =)

Men jag har ett tema nu, satt och letade upp bra namn när jag stötte på krambjörnarna, och det är nåt som verkligen betyder nåt personligen för mig då jag bara älskade krambjörnarna när jag var liten!

Och vad kan bli bättre komplement till sin mammas "kalla" namn än nåt så varmt som krambjörnarna!

Det blir Care bear på engelska.

Killarna:
Bedtime Bear
Funshine Bear
Good Luck Bear
Grumpy Bear
Tenderheart Bear
Champ Bear
Secret Bear

Tjejerna:
Cheer Bear
Friend Bear
Love-a-Lot Bear
Wish Bear
Harmoney Bear
Share Bear
Surprise Bear

Nya bilder kommer ikväll! =)

[MissDiss]
0

Dom är ju så bedårande söta de små bebbarna! :D

Terato
0

Å, vilket härligt kulltema!

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Mina små krambjörnar.. ^^,

Sorkland
0

Du har snott mitt tema Tungan ute har flera på lager.

Absinthe
0

Naw, flåt Sorkland.. ^^,

Absinthe
0

Här kommer ny bild på sötnosarna!

Det är 7 honor och 7 hanar, 4 dumbotjejer och 2 dumbokillar. ^^,

Regn
0

Jo just det, tänkte inte på att det kanske inte är så smart att lägga ut sina braiga namn Tungan ute

Temat passar dem, ser ut som små krambjörnar hela högen<3

Absinthe
0

Hehe det är ju väldigt personliga, nu råkade Sorkland ha funderat på krambjörnarna någon gång men jag var snabbare.. Flört

Inte för att jag hade en susning om att hon funderat på det, men men.. ^^,

Sorkland
0

Du va först min vän… De finns så många andra teman man kan välja Tungan ute

Terato
0

Men gud. Jag som är så galen i agouti! Och så fick du en hel kull!

Snacka om retsamt..

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Hehe.. =)

Katrin82
0

men vilka små gobjörnar :)

Animalen
0

Iiiiih!!  Jag är såå käär i namnet Love-a-lot bear ^^ Kyss

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Absinthe
0

Kommer lite nya bilder på sötnosarna! =)

Absinthe
0

..

Absinthe
0

..

Sorkland
0
eloize
0

men åh jösses vilka underbara kort! men vem kan misslyckas med dom motiven!!

Geten
0

Men herreguuud va fina!! Tungan ute Å den allra finaste färgen oxå. *bebissjuk*

Terato
0

Men gaaad!

teratos.r8or.se

Anvariel
0

Nä men nu får du väl ge dig Absinthe! Komma här och visa så där fina mosh-mosh-moshar sådär bara utan förvarning. Jag skrek ju högt ut "Mosha mooooooj, coocaaamuuuuy!!!" så att grannarna hickade till. :) Nä men på riktigt, helt underbara gullungar!! Grattis din lilla lyckoost!

Bim
0

Sockerchock!

Regn
0

Så otroligt söta!

Linboll
0

Gullungar!! :D

Hälsningar Anna med pälsklingar!

zickan
0

Här är halv syskonen. ligger på 17-19 gram och kommer snart öppna ögonen.
Alla agouti där med varav två dumbo.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Animalen
0

Sluta nu Linda, annars kommer jag och hämtar min krambjörn BUMS! ^^

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Absinthe
0

Naw, tack allihopa. Jo de är superduperunderbartjättemegasöta! =)

Absinthe
0

Kan för övrigt berätta att Kiwa har träffat ledaren i min flock nu och det var inga som helst bekymmer med det. Han uppförde sig faktiskt över förväntan. Trodde det skulle bli värsta megabråket men nope, så vart det absolut inte.

Så jag har fortfarande stort hopp om en bra kull nu när Kiwa är tillbaka och han har fortfarande inte varit någon bråkstake.

Men det är absolut sista gången jag skickar iväg en råtta för parning någonsin iaf. Vill inte utsätta mina råttor för det igen. Hur det kan utlösa världens kelgris till att bli knas och det är ingen annan än en själv som bär ansvaret, för råttan bad aldrig om att få åka iväg och para sig. En sån miss tror jag är lätt att göra, om råttan aldrig visat en tendens att vara stresskänslig förrut, då är det nog stor chans att det kan bli fel, speciellt med en hane som man inte har bakgrunden på. (visst är det bra att veta om ens råttor är stresskänsliga, finns dock andra sätt att få reda på det också)

Men allt känns bättre nu, Kiwa bråkar inte och han sitter och kelar i flera timmar i sträck om han får. Knastrar vilt och ploppar nästan ut ögonen ur ögonhålorna. Och han ska gärna sitta med huvudet ner i urringningen mellan mattes boobs så hon klappar mysigt i nacken och ner över ryggen.

Nej jag ångrar inte denna kullen, tvärtom är jag glad att den blev till, mamman visade sig vara så otroligt fantastisk och pappan är kanske stresskänslig, men här hemma funkar han kanon och han är en otrolig kelgris. Denna kullen kommer nog bli en bra kull mot alla odds! =)

MangoMelon
0

Word på det!

Man får faktiskt skylla sig själv om man trots allt vill låna en hane och sen ännu använda den till att ta en kull även om man ser på den att den inte klarar av stressen att först bli parad och sen åka runt till nya lukter och andra råttor. Det är väl en av orsaken till varför det oftast är honan som åker till hanen och inte tvärtom.

Jag håller tummarna för att den här kullen ska bli en toppenkull, du behöver lite positivt nu efter allt skit! *kramar om*

Absinthe
0

Tack MangoMelon! Jo jag känner verkligen att lite positivt hade behövts efter allt som varit nu.

Längtar till det nya året! Jag ogillar 2009 kan jag säga.. ^^,

zickan
0

Precis. Hade samma problem med en hane jag hade med mig till norrköping för att en kompis skulle träffa brorn till sin hona hon hade. Men han tålde inte den korta resan men vart lika go igen så fort vi kom hem. Därför jag inte ville avliva kiwa ifall han bet mig en gång till. Ville att han skulle få komma hem och utvärderas i sitt eget hem.
Skulle bli jätte kul om både kullarna nu håller sig i skinnet. Jag orkar inte få hem mer råttor för avlivning för att de biter. Sjukt jobbigt att avliva djur :-(

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Absinthe
0

Kommer mer bilder i helgen på gullgrisarna.. Nu har snart alla hittat nytt hem.. två behåller jag själv.. =)

Terato
0

Å, vad skönt att det har gått bra för Kiwa!

Ja, frågan är ju egentligen hur höga krav man kan ställa på dem..

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Man ska kunna ställa samma krav på en råtta med zoohärkomst som med en råtta från en uppfödare när det gäller avel. Tror bara att det är en stor chansning, oftast är det nog så att uppfödare väljer bort djur som visar tendens till stresskänslighet men sen vet man ingenting om hur zoohärkomsten är avlad och risken är ju betydligt större kanske att just denna kategori av råttor visar sig vara känsliga på detta planet. Dock säger jag INTE att det är likhetstecken för det finns de zooisar, även reptilmatsuppfödda råttorna, som är felfria.
Felet jag gjorde var att jag var nog lite för naiv att tro att Kiwa var felfri, i hans beteende och hans uppväxt hade jag inte hittat några fel större än att han var en liten hane typmässigt. Och flockkänslan betyder så otroligt mycket för mig när jag avlar.

Men det är iaf konstaterat att Kiwa är iaf inte aggro eller överdominant, stresskänslig är han och det frambringar stor osäkerhet hos honom och när han blir osäker burrar han sig och vet inte riktigt vad som ska hända, men hade han varit aggro eller överdominant hade han flygit på de andra råttorna. Det gör han inte.. ska se om jag hinner ladda upp videon från när han introducerades med Chunkey Monkey så ni kan få se det. Större delen av filmen myser Kiwa genom knaster och ögonploppning, uppburrad i början det ser man, men man ser också att han är inte har nåt vidare större intresse i Chunkey Monkey också. =)

Terato
0

Jaha, fast det var inte så jag menade. Det är väl självklart att man ska ställa samma krav på en zoois som en stamtavleråtta!

Jag menar att frågan är hur stora krav man kan ställa på råttor över huvudtaget när det gäller att tåla stress. Att flytta på en hane t.ex. är ju ganska jobbigt för honom och det behöver ju inte betyda att han är direkt dålig bara för att han inte fixar det perfekt. Helst vill man ju det men.. Jag ställer mig mest frågan hur höga krav det är rimligt att ha! Det är en intressant frågeställning tycker jag.

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Bedtime Bear

Absinthe
0

Champ Bear

Absinthe
0

Cheer Bear

Absinthe
0

Friend Bear

Absinthe
0

Funshine Bear

Absinthe
0

Good Luck Bear

Absinthe
0

Grumpy Bear

MangoMelon
0

ÅH!

har haft en riktigt sugig dag idag, men nu blev det lite bättre. Vem blir inte varm av såna sötbilder på såna sötbebisar? <3

Absinthe
0

Harmoney Bear

Absinthe
0

Tack Cessi.. ^^,

Love-a-lot Bear

Absinthe
0

Secret Bear

Absinthe
0

Share Bear

Absinthe
0

Surprise Bear

Absinthe
0

Tenderheart Bear

Absinthe
0

Wish Bear

[Sandraaa]
0

ååh dumbosarna <3
Jättesöta bilder!

[Mharya]
0

Nae, vad söta <3

Regn
0

Åhh, de är ju för underbara <3 Speciellt min lille Funshine, stooora tassar och öron <3 Längtar så.

idisen95
0

Nää :'( jag vill haaa otroligt fin färg agouti och Åhhhhhhh ggeeeeee migggg!!!!!!!!

Lancia
0

Dom är verkligen helt underbara! Gud så vackra!

Absinthe
0

Panik imorse - separerat honor och hanar och såg inte att det vart en glipa på buren honorna fick, spenderade 2½ idag att leta upp råttbebisar! De har haft skoj hela natten i heeeela lägenheten. Men alla hittades och mår bra, de la sig och dia hos mamma så fort de såg henne och hon är för snäll, la sig i hängmatten med dem och de mös ihopa. =)

Absinthe
0

Ville bara uppmärksamma folk som ska ha råttor upp till STHLM eller UPPSALA ifrån kullen kontaktar mig OMGÅENDE!

Transport går upp måndagen den 2 November och allt innan dess måste fixas annars får ni inte er råttunge. Måste bokas plats NU annars dröjer det en månad innan nästa runda går upp. Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.