Frågor ang. sneskalle
Upptäckte nu ikväll till min fasa att en av mina små råttingar har sneskalle, hon har dessutom gått ner mycket i vikt riktigt snabbt. Är det vanligt med en så markant viktminskning?
Ska boka tid till veterinären så fort de öppnar imorgon.
Nu har jag lite frågor som jag hoppas kunna få svar på. Kan man medicinera bort sneskalle helt? Försökte läsa lite i gamla trådar men kom inte riktigt fram till något. Det lilla jag fick fram var att vissa av råttorna som blev behandlade avled endå.
Undrar även om de lider mycket av sneskalle? Allstå är det smärtsamt för dem innan de blir botade. Sedan så känner jag lite att det kanske inte riktigt är värt att medicineraför Tics skull då.. känns inte som att hennes sista dagar ska behöva vara jobbiga och fulla med medicinering och lidande(?).
Vill jätte gärna höra vad ni adra tycker och vad ni har haft för erfaranhet av sneskalle.
Läste igenom tråden nu, och känner att jag verkar lite kylig och som att jag inte bryr mig om Tic. Men så är verkligen inte fallet. Hade dock väldigt jobbigt i våras med min kanin som blev förlamad i halva ryggen, vi behandlade och höll på med sjukgymnastik i 2 månader och det slutade endå med att han var tvungen att avlivas. I efterhand så hade jag gjort det hela annorlunda och försökt att minska lidandet och inte dragit ut på det för min egna skull.
Så jag försöker vara så objektiv som möjligt när jag ska ta detta beslutet. Tic ska inte behandlas och lida bara för att det är jobbigt för mig att ta rätt beslut.
Kom igen.. ingen som har några erfarenheter av sneskalle att dela med sig av? Jag vet inte alls vad jag ska förvänta mig att veterinären kommer att göra.

Det beror på, ibland kan man ordna det ibland inte,är det tillräckligt illa så kan det vara bättre att avliva. Försök att se till så råttan har mat och vätska i sig och att buren är så pass att den inte kan ramla ner och skada sig.
Qui dormit, non peccat