Färg hjälp?

Mink?
Jag är dock inte bra på striped roan.. aldrig varit..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Hon ser ju ut som mink, tycker jag med.
Men blue eller typ blue agouti kan hon säkert vara också.Eller kanske t.om cinnamon fast lite kall är hon väl för det. Ser hon tickad ut? Blås i hennes päls och kolla om hårstråna är mörka med ett ljust band på mitten.
Är så svårt med roans och jag är inte speciellt duktig på färger. Du vet inte om det finns mink eller cinnamon högre upp bakom föräldrarna?
Älskar mina stora små vänner..

Men alltså, känslan när man tittar på henne är ju mink, helt klart.
mink stripe roan
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Haha, kort och koncist!

Ser inget som talar för att det inte skulle vara det, även med föräldrarnas färger och syskon som grund.
Hon ser ut som en mink striped roan, som jag skrev..
Om det skulle vara tickat ser man det även om man inte är van. Mink är inte heller alldeles ovanligt gällande roan.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nu när jag kollar på henne igen.. Undrar om hon ändå inte är tickad.. Hon har ett för varmt intryck och för "rosalila" i nyansen.. Se bort från mitt påstående nu om det låter helt konstigt men frågan är om hon kanske inte kan vara en blue agouti. Men understryckas skall att jag inte är bra på eller har erfarenhet av varken blue agouti eller roan.

Ja, det var det jag tänkte på också men skärmar har ju lurats förut.. Sen kan ju kanske omgivande färger eller kameran luras lite också.. Sen är ju roangenen i sig fenomenal på att luras! :P
Det går inte att fixa en pälsbild? Dvs. en skarp närbild där du blåser i pälsen så att man ser hur hårstråna ser ut? Jag vill också understryka min inkompetens vad det gäller varianterna! :P
Bäst är väl om nån kan kolla på henne IRL.
hennes päls skiftar faktiskt lite i blått och hon är ljusare på hårstråna som är närmst kroppen ( de blir mörkare längre ut)
Hennes ögon är rubinfärgade. Jag vet inte vilka färger råttor kan ha för att ha rubin färgade ögon?

En del blåa har mrökt, mörkt röda. En hel del stripe har mörkt mörkt röda. Även en del minkar har mörkt mörkt röda.

blue agouti kan också ha mörkt mörkt röda..

Precis, och så är det ju så att roans har mer eller mindre rött i sina ögon så de kan nog upplevas som rubinögda för en ovan råttägare. Det har med roanblekningen att göra.
Kolla i varianter-tråden i avdelningen ROANÖGON så kan du se bilder med exempel.
Men vore jag du skulle jag nöja mig med att säga att råttan är mink striped roan tills vidare. Det är ju den färgen som ligger närmast.
Vad jag och min vän tror är hon antingen blueagouti striped roan eller mink striped roan.

Det låter väldigt troligt!
Om du är väldigt nyfiken så tycker jag att du ska ta med henne till en utställning eller kunnig uppfödare innan hon hinner börja blekas för mycket. Då kan du få veta vad hon är mera exakt!
En pälsbild kan också hjälpa, dvs en NÄRbild på hennes päls i dagsljus(starkt ljus, gärna tagen utomhus då förstås eller intill ett fönster). Ta en bild där pälsen ligger slätt och en bild där du blåser/stryker ett finger i pälsen så att man ser hur hårstråna är färgade ända ner till pälsbotten.