går det att sätta ihop två honor?
hej jag har en råtttjej som är 6 månader och undrar om det går att skaffa en till råtttjej?
Efter vad jag hört så kan det gå bra lika väl som det kanske inte går bra. Om en råtta bott ensam länge kanske den inte kan prata råttspråk längre.
Jag har själv ingen erfarenhet av detta - än. Ska i helgen sätta ihop min gamla tjej med två bebisar. Hon var 1½ år när jag fick henne o bott ensam hela livet. Men då råttor ska ha kompisar så har jag bestämt mig för att testa. Men har då valt att ta unga råttor som sällskap till henne.
Har innan testat henne med mina hanar, men de har ju (av förklarliga skäl) bara fått träffas lite kort o under sträng uppsikt. Men hon har då bara visat sig nyfiken, inte minsta tecken på aggressivitet.
Jag skulle nog testa om jag vore du. Men visst finns risken att man står där med två burar sen… Men om det funkar så är det ju värt det!
Jag tog två ungar nu ifall det inte skulle funka så jag inte sitter med två ensamma råttor sen. O tre är ju en lagom o bra flock tycker jag.
Lycka till!

Har din hona bott ensam länge? I så fall finns det en risk att hon inte kommer överrens med andra råttor. Men jag tycker att du borde testa iaf. Det bästa skulle nog vara om du skaffade två unga råtthonor, så kan de ju få sällskap av varandra om det inte skulle funka med din hona.
tack för tipsen och jag ska nog prova.
Kan tillägga att igår satte jag in två små tjejer till Pärlan som jag skrev om i #1. Det gick hur bra som helst! De unga var väldigt nyfikna medan Pärlan verkade undra vad de var för nåt… Men snart sov de sött tillsammans alla tre!
Sen om detta är det vanligaste eller inte vet jag inte men jag är glad att jag testade!

Klart det gör!
Det gick lika bra för mig som dreamiz skriver. Lite småbråk men efter ett tag låg dom och sov i en hög. Jag skaffade en stor bur och fyllde den med nya grejer som ingen av råttorna hade sett förut. Jag lät dom träffas på min säng först för att se hur det gick. När dom hade träffats så några gånger så lät jag dom flytta ihop. Nu är dom jättebra kompisar

Det vanligaste är nog att det faktiskt funkar alldeles utmärkt. Jag har erfarenhet av flera "ihopsättningar" då jag fyllt på med nya honor i min råttbur. En gång tog det dock en hel vecka innan det funkade tillfredsställande. Lättast har det varit att låta två nya ungråttor flytta in i buren samtidigt, så det kan ju vara ett tips om det är fler som funderar på att introducera nya burkompisar.
Det beror ju väldigt mycket på råttorna hur det går i introduceringar. Har man stabila och trevliga råttor brukar det inte vara några problem, det är om man har råttor med teksamt temperament som det kan bli jobbigt.