Ny bur - flytta ungar?
Hur känsliga är egentligen råttbebisar/mammor?
Jag håller på att bygga nya burar åt mina råttor, (som flyttade hit för 1½ vecka sen som akuthem) för just nu sitter dem i temporära burar som är rätt små… Dock så är råttorna inte där i så mycket utan mest på soffan, förrutom honorna som har ungar.
Har inte byggt innan för har inte haft pengar till att köpa helt nytt material och bygga med, och inte hittat någon bra hylla/skåp att bygga om men nu har jag hittat två byråer som någon skänker bort som jag tänker kan komma till användning.
Kan jag flytta råttmammorna till nya burar? Tycker så synd om dem att sitta i så små burar, men å andra sidan vill jag inte att de överger ungarna.
Den ena honan har ungarna i ett litet "tält" som jag kan lyfta upp hela och bara flytta över det till ett nytt ställer, kommer mamman hitta sina ungar ändå?
Med den andra honan blir det mer problem för hon har ett hus utan botten, utan ungarna ligger direkt på spånen… Kan jag flytta över dessa med typ, plasthandskar eller något?
Sen undrar jag en till sak, först var alla tre honorna i en bur för trodde inte de skulle föda än, så en vacker dag kollar jag in och då sitter en hona med ca 10 ungar, och hon var jääätteaggresiv mot de andra honorna, så jag flyttade ut dem.
Med nästa hona märkte jag först inte att hon fått ungar, så den andra honan satt kvar, detta verkar fungera jättebra, de äter tillsammans, gosar tillsammans, verkar vänner helt enkelt. Kan de stanna såhär eller måste jag separera dem?

Råttmammor med nyfödda bebisar bor i mindre burar tills ungarna öppnat ögonen vilket de gör mellan ca 10-16 dagars ålder. Hur stresståliga de är är väldigt individuellt och alltså inget vi kan råda i. Vad är det för mått på deras burar nu? Viktigast är mat flera gånger om dagen.
Okej så jag kan ha kvar dem i de mindre burarna sålänge då?
Burarna är väl på ungefär minsta lagliga mått.. Så de är ju lagliga men det är ju självklart för litet egentligen, men som sagt är dem ju ute nästan hela tiden:P

När föddes bebisarna förresten? Hur gamla är de nu. Man brukar ju flytta de till större när de börjar kuta runt som sagt
Nej asså de är fortfarande små… De föddes strax efter att råttorna kommit hit, alltså drygt en vecka… Tänker mer på att mamman verkar inte må bra i sån liten bur, hon står med tassarna mot kanten hela tiden precis som hon vill ut…
Jag skulle vänta med att flytta ungarna och mamman tills ungarna är minst 2,5-3 veckor gamla. Du kan låta mamman komma ut ur buren ibland när hon inte ligger i boet om hon verkar rastlös.
Okej då väntar jag:)
Men hur funkar det att städa buren, det måste jag ju göra, har städat burarna en gång styck sen de kom, innan ungarna kom, men efter det har jag inte vågat.
De som ligger i ett litet tält med botten, borde väl bara vara att lyfta upp tältet lite?
Men hur ska jag göra med de som liggerdirekt på spånet, med ett hus utan botten?
Ja det ska inte vara någon fara att byta lite spån, ta upp ungarna i tältet och byt snabbt och lägg ner dom igen :)
Många personer brukar ju vilja byta lite bomaterial och så eftersom det lätt blir blodigt och äckligt inne där honan har ungarna i början, så ta bort lite papper eller vad du nu har och lägg in lite nytt, det är okej att lyfta upp ungarna snabbt från spånet, eller du behöver ju inte ens lyfta upp dom utan lägga dom vid sidan av huset i buren och byta fort därinne och sedan lägga tillbaka dom, kanske medans honan är utanför buren och spriger av sig lite eller sitter på din axel så hon inte blir sur på dig :) och göra det lite fräsch därinne och sen lägga tillbaka dom och sätta på huset. Väldigt enkelt :) Vet inte om du fattade är lite virrig just nu :P
För att städa: tvätta händerna, ta ut mamman och sen kan du plocka ut ungarna med händerna och lägga dem i tex en låda med tyg på botten. Sen kan du städa buren. Jag brukar spara lite av bomaterialet (jag använder papper) och lägga över ungarna när allt är klart så att inte allt luktar helt nytt.
#7 Jo jag förstår vad ni du menar:)
Ja pappret har ju blivit lite blodigt så det känns som om det är dags att byta… De som bor i tältet därimot tror jag inte jag behöver byta pappret til, för hon födde utanför tältet och bar sen in dem (missade det preciiis! Kollade - inga ungar, lite senare - BAM tio ungar, såg när hon käkade moderkakan och allt, önskar jag sett när ungarna kom:(…), eller ska jag byta där ändå?
har aldrig fått rått bebisar innan, så då är det rätt mycket med två kullar på en gång haha! så det är därför jag undrar här, vill ju inte göra fel…!