Min son gillar råttor
Japp, jaga råttor är alltid lika skojsigt. Min son satt jättelänge och busade med dem innan, svansar är alltid lika roliga att jaga, tur att han inte har så bra motorik än så han får inte tag på dem:P
Han var överlycklig och råttorna verkade ha rätt skoj de också måste jag säga.
Eftersom min data jag har nu bara är tillfällig sen den andra krashade så kan jag tyvärr inte se hur bilden ser ut i datorn eftersom både paint och bildvisningsprogramet har kollapsat. Men på kameran såg den helt okej ut iaf! ;D

Sött!
:-D

Va gulligt :D
Va sött! =)
Har du inte fått några klagomål ifrån vänner och familj? Går ju många rykten (säger rykten eftersom jag aldrig hittat någon som säger ja elelr nej) att råttor orsakar allergier och ifall man utsätter barn för en råtta kan den få allergier och astma m.m. mycket mycket lättare. Vet att en kompis till mig fick ge bort sina råttor för att alal var på henne och sa typ att hon försökte ta död på sin son genom att behålla råttorna m.m.
#5 Verkligheten är ju snarare tvärtom. Har man djur och utsätter sina barn för dom redan från början så får man friskare barn.
Föräldrar idag skapar sina egna sjuka ungar genom att aldrig låta dom komma i kontakt med bakterier. Och myten om att pälsdjur gör barn sjukare växer sig bara starkare och starkare… och allergierna blir bara fler och fler…
Undrar varför allergier är så vanligt nuförtiden… vi har det ju så rent och fint… det måste ju vara mycket bättre nu när barnen kan sitta skyddade från verkligheten i sina rena hem och spela tv-spel istället för att grisa ner sig och göra nytta som barn gjorde förr i tiden…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag är uppväxt med djur och jag är allergisk, samma med min kille, han är uppvuxen med katter, hundar, hästar mm men allergierna har kommit efter 15 års ålder. Min pappa har visserligen astma så det är därifrån jag fått mitt men ändå.
Det enda man bör ha i betänkskap är om barnet, sambo, eller vad det nu är blir allergiskt, finns det en snabb bra lösning?
#6 Troligtvis just pga vår överdrivna hygien och det faktum att det finns många ämnen som man inte kommer i kontakt med på samma sätt som förr. Jag misstänker även att alleriger mm går i släkten i regel så troligtvis så finns det något genetiskt bakom oxå i många fall.
Qui dormit, non peccat
#6 Jag har aldrig hört nåt om pälsdjur i sig ska framkalla allergier m.m. den är ammoniaken som råttorna bildar som är skadliga för oss, eftersom deras kiss innehåller så stora mängder så ger det snabbt en stark reaktion. Råttor och möss har större mängd ammoniak i sin kiss än alla andra djur som vi tar in i vårat hem. Det har inget med om den har päls eller inte att göra.
Sant de där om bakteriefri miljö men menade inte den delen, de flesta barn nu förtiden får en snuttefilt när dom föds som är full med bakterier för att utveckla ett starkare immunförsvar.. Mamman får själv välja om hon vill ge sitt barn denna eller inte, fast den är rätt dyr..
måste säga att det var drymt sött! :D
min lillasyster är just nu 1 år och 5 månader.
Hon har enda från att hon var en liten todd älskat mina råttor :)
tur att jag ahr så snälla råttor att hon kan stoppa in fingrarna i buren.
Fast jag försöker få henne att låta bli.
Inte för att det är så lätt :)
// Lydia.
Take it or leave it!
Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se
Jag har fått höra precis vad #5 säger, speciellt av min mamma (men det är snarare för att hon hatar djur än att hon egentligen tror på att det framkallar allergier…) men också precis som #6 säger.
Vissa säger att ju mer barn umgås med djur desto större är risken för allergi, vissa säger tvärt som precis som #6 menar.
Personligen tror jag precis som #6.
Det där med ammoniaken har jag aldrig hört talas om, ska kolla upp det lite mer. Visar det sig vara så att du har rätt så åker inte råttorna ut, utan jag får städa buren oftare helt enkelt ;D
#7 Min pojkvän har både astma och allergi mot flera pälsdjur ex katt, marsvin mm, därför har vi inte löst hö hemma utan höbriketter (hö är ofta så dammigt att det kan orsaka både andningsproblem och allergier) och har bara djur som han tål, han reagerar varken på råttorna, degusarna, igelkotten, chinchillorna, hamstrarna eller gerbilerna (ja vi har huset fullt:P) men skulle det vara så att Antonio gör det, så får vi helt enkelt lösa det. Det går alltid att lösa, men jag tänker inte ge upp alla mina intressen (=djuren) för att antonio "kanske blir allergisk så vi får sälja dem":)
#8 - det är jättemånga som säger att det är pälsen som gör folk allergiska… Detta är dock aldrig från djurintresserade utan från bakterierädda människor som aldrig ens ägt djur, så tror detta bara är bullshit.
#9 haha så gulligt! Ja då är det tur man har snälla råttor:)
#10 Att städa ofta hjälper ju, ammoniak i stora mänder kan vara väldigt skadligt för alla människor. I ett extremt fall men ett jag varit med om så fick dom riva ett helt hus eftersom det anmärktes som en hälsorisk och de två som bodde där fick allvarliga lungproblem, en avled på grund av att den andas in för mycket ammoniak. Det var för att dom hade ca 50 katter där som kissade på mattor och möbler och överall som de inte klarade städa upp ordentligt. Men som sagt ett extremt fall.
Alla djur även vi producerar ju ammoniak men i olika mänder. Frågan är om de verkligen är sant att råttor producerar så mycket att det är farligt om man städar buren tillräckligt ofta. När jag varit i närheten när de rengjort något med ammoniak som är dåligt utspädd (enligt mig) så får iallafall jag andningsnöd o klarar inte andas och hostar, blir yr och måste gå ut ur stället så snabbt som möjligt annars tuppar jag av även om jag bor med mycket ammoniak och utsätts för det dagligen. Jag har många djur. Så de är ett kraftigt gift även om det inte är allergiframkallande.

Haha, vilken charmig bild!
Klart man ska utsätta ungarna för djur, jag är helt övertygad om att det är bra och nyttigt. Många kompisar jag könner som har utvecklat djurallergier hade inga djur som små. Lagom är nog bäst, dvs. man ska inte ha dem under näsan och klia sig i ögonen efter att ha klappat osv.
Det största problemet jag kan se är väl risken för att barnen skadar djuren. Det är lätt hänt att ett barn klämmer åt för hårt. Så det gäller att man som förälder har rejäl koll. Och med barn som blivit lite äldre och kan prata är det också viktigt att man visar och talar om hur man ska handskas med djuret. Och är med själv, såklart.
Älskar mina stora små vänner..
Ja klart. Jag tvättar händerna noga efter varje gång jag varit med mina djur, och har jag tex bytat burar eller någt annat lite skitigare så bytar jag tröja, eller dushar tillochmed:P (det gör jag efter kaninernas bur för kaniner luktar så fasligt illa) Det kommer jag ju lära han också…
Än så länge klappar han ju direkt inte djuren utan mer försöker fånga dem Råttorna är för snabba oftast, han har fått tag i en svans en gång men den e ju rätt svår för en lilleputt att hålla fast i så den sprang iväg, sen har han råkat nypa en chinchilla i örat lite, likaså kaniner, men har han kommit i kontakt med ett djur tvättar jag hans händer sen, just eftersom småbarn har dem i munnen så ofta…
Och självklart lämnar jag aldrig han själv med djuren. Det kommer jag inte göra på läääänge! :)
Aw vad sött :D

#13 Nej, självklart..
Förresten är det ju också väldigt mycket positivt man får med sig som barn om man växer upp med djur!
Älskar mina stora små vänner..
#15: Verkligen. Jag är helt övertygad om att man får mycket större empatiska förmågor av att ha djur omkring sig som barn, men det kräver ju att de vuxna behandlar djuren med respekt också.