Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1033 ggr
MangoMelon
0

Ang. mc i min linje

Vet egentligen inte hur jag ska formulera detta, men försöker iaf.

Har nu fått höra att det finns vissa som funderar över om det finns mc (alltså megacolon) i min linje. Det pratas om det, utan att jag själv får säga något. Det tycker jag inte är vidare trevligt utan jag tycker att är det nåt man funderar över kan man komma rakt till mig. Jag varken bits eller attackerar, i värsta fall fräser jag, farligare än så är jag inte ;)

För att ta det från början så finns det personer som vill tro att Sanna, hon som har Ratsian uppfödningen och som jag även samarbetar med, har mc i sina linjer. Den funderingen kommer från att en hane ifrån en av hennes kullar, Ratsian Onnenlantti heter han, lånades för en parning med en utländsk hona (antagligen från Danmark eller nåt annat land), och i den kullen skulle det ha fötts ungar med megacolon. Det var Showtime-uppfödaren som gjorde denna parningen, och hon samarbetade mycket med Sverige då. Det är dock inte bevisat att ungarna blev sjuka, OCH Onnenlantti parades många gånger efter det och inte en enda unge, eller ungarnas avkommor har visat några tecken på mc. Detta är då långt bak i linjen, ganska i början. Sanna har hållit på med bläsade råttor i snart 6 år, och har aldrig någonsin haft en råtta som fått megacolon.

Jag har nu pratat med henne grundligt fler dagar, vi har gått igenom stambok efter stambok, ringt otaliga personer som kan ha någon som helst koppling till Sannas linje där Onnenlantti finns med, och vi har fått fram att inte en endaste råtta har insjuknat i megacolon.

Jag vill alltså med det här inlägget försäkra er om att jag har gjort allt som står i min makt för att säkerställa att det inte finns megacolon i sannas linjer, och med det i min linje (våra linjer är lik varandras eftersom jag lånat hanar av henne osv). Jag gjorde en vad jag tyckte då var en grundlig släktforskning då jag tog Modekullen, men nu iom alla dessa funderingar från folk så har jag gått ännu djupare och forskat bakåt tillsammans med Sanna i Vampyrkullens släkt.
Man kan aldrig vara 100% säker när det gäller megacolon, men man kan vara 100% säker på att man har gett sitt allt för att utesluta det.

Vad jag vill ha sagt är alltså att man ska inte uttala sig om nåt som man inte vet allting om, det leder oftast bara till tråkigheter och sårade personer. Det är omöjligt för er där på andra sidan vattenpölen att veta allt om sannas linjer, och därför har jag nu tagit reda på så mycket det bara går och är möjligt, för att jag ska kunna svara på era funderingar kring det.

Skulle det visa sig att det nångång föds ungar med megacolon i min linje kommer jag självklart ta ansvar för det, och även bryta linjen helt och hållet, och börja om från början. Det är dock inte sannolikt att det ska hända eftersom det inte finns några som helst tecken på mc bakom mina kullar. Vampyrkullen jag har nu har varit friska som nötkärnor från dag ett, de växer så de knakar, de är pigga, äter o dricker själv redan och allt är fullständigt normalt med dem.

Så alltså är det nåt ni undrar över, ni som har modebebisarna eller ni som ska ha vampyrbebbarna är det bara att kontakta mig. Jag vet att det är lätt att lyssna på vad andra säger men försök att tänka själva och prata med mig rakt istället för att ta en massa omvägar. Är det nåt ang. släkten jag inte kan svara på finns Sanna ett telefonsamtal bort. Hon har HELA sin linje dokumenterad i en massa mappar i bokhyllan, ALLT finns där.

Usch vilket flummigt inlägg, men jag kände att jag ville skriva detta. Känner mig sårad och förvirrad varför fok inte kan prata rakt med mig om nåt som berör mina råttor. Så nu har jag det sagt.

Det finns inte ett dokumenterat fall av megacolon bakom min linje och varenda av de ungar som fötts här hemma har varit fullt friska och normala.
Allt jag kan ge er är mitt ord, och det har jag nu gjort.
Hoppas att det ordnar upp sig kring alla funderingar.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MangoMelon
0

Vet inte om det behövs tilläggas, jag har alltså sovit över hos Sanna, vi har suttit uppe 18 timmar i sträck o bara forskat. Läst, bläddrat, kollat, jämfört, ringt, läst, ringt, i det oändliga.

[MissDiss]
0

#1 Jag tycker det var väldigt bra gjort av dig! :) Du är en pålitlig person i mina ögon! :)

mikeiko
0

Bra skrivet och bevisat ansvarsfullt!

Katrin82
0

Ja, kanon att du kunde skiva om det om nu folk undrar. Trist bara att du inte fick frågan ställd till dig och kunde förklara  personligen…men, men..

[FrejaGna]
0

Du fick frågan ställd till dig personligen, av mig iaf.. :) Du kanske syftar på någon annan. Men när det gäller mig så vet jag iaf hur det ligger till nu efter att ha pratat med dig och att du släktforskat ;)

silverorm
0

Vilket hästjobb!Glad Bra jobbat tycker jag! Synd bara att folk ibland inte vågar fråga en direkt…Obestämd Men du verkar ju ha superkoll! Flört

Nicciz
0

Jag utgår från att du skrivit tråden från vad jag pratade med dig om. Och då tar jag illa upp eftersom det är DIG jag sa det till, att det låg misstanke om megacolon i hans linje utifrån en parning där han var pappa. Och om det är något jag gjort är det att prata med dig personligen om det, och tipsade dig om att kolla upp det. Vilket du nu gjort, och det är ju bra. Har inte pratat med någon om det utan att prata med dig. Och det enda jag sagt till dig är att du måste plugga på om ämnet och kolla upp saker i stamtavlan och eftersom du hade en kull med en bebis med svällmage där gällande råtta fanns i stamtavlan rådde jag till det ännu mer och avrådde att avla på den kullen eftersom det aldrig fastställdes varför ungen svällde upp och dog. Så du får gärna prata med mig personligen nästa gång innan du försöker få mig till att bli bad guy!

MangoMelon
0

Åh tacktacktack alla ni! *lättad*

Jag har vart skitnervös hela dagen över vad ni skulle tycka om mitt inlägg, och mitt jobb. Om ni skulle förstå min mening eller om ni helt enkelt hade hört nåt riktigt hemskt av nån. Jag vet ju som sagt inte vad som pratats men jag skulle hemskt gärna vilja att frågorna ställs till mig i fortsättningen.
Ni är helt enkelt underbara!

Det var verkligen ett hästjobb, jag har sovit typ 10 timmar på 3 dygn men jag är verkligen nöjd med resultatet. Kom bla fram att riktigt långt bakom mamman till en unge jag tänkt köpa ligger fuzz ganska så mycket så den ungen kommer jag inte att avla på :)

FrejaGna; det var inte dig jag menade, för du, precis som jag vill, kom och pratade och frågade rakt av mig.

Jag har inget emot att man diskuterar ämnet och delar sina funderingar med andra som kanske ska ha bebbe av mig, det är bra att diskutera saker o ting, men i sista änden vill jag endå att jag ska få säga mitt, och att jag ens får en möjlighet att försvara mig själv och visa mina resultat av allt hästjobb.

Nicciz
0

Och jag har aldrig påstått att Sanna har megacolon i sina linjer! Har nästan lust att publicera hela msn konversationen vi hade…. det här är ju sanslöst. Sitter med hakan i backen…

MangoMelon
0

#9 och jag har aldrig sagt att det är dig jag menar i första inlägget, för det är det inte ;)

minflock
0

Jag vet inte alls bakgrunden ang detta. Men ville ge dig all kredit för den seriösa detaljerade undersökningen du gjort! Du gör ju allt du kan för att hålla dina linjer friska. Du vet det och som du skriver pratar du gärna och förklarar för dom som undrar. Mycket mer kan man inte göra. Jag är imponerad över ditt arbete!

zipvic
0

Men borde man inte släktforska INNAN man tar en kull isf. Inte flera månader senare.

Digitalis
0

En uppfödare behöver inte släktforska speciellt långt inför varje kull om man upprepar proceduren för varje generation. Då har man ju koll på sin linje. Vet man inte att sjukdomen kan finnas där tar man inte med det i beräkningen.

Som MangoMelo sa så har hon släktforskat innan sin kull. Informationen om att det kan ha funnits megacolon i linjen dök upp senare. Och det aktuella fallet där megacolon misstänktes verkar ligga bra många år tillbaka i tiden.

//frida

MangoMelon
0

#12 om du zickan hade läst inlägget så hade du sett att jag släktforskade vad jag ansåg var grundligt både innan modekullen och vampyrkullen.

#13 precis, jag släktforskade men nu har jag gjort det MYCKET nogrannt så i framtiden behöver jag inte forska lika långt bak om jag använder djur som har samma stam :) Och som du säger, så ligger det misstänkta fallet många år bakåt. Fick dessutom bekräftat igår att det inte var Onnenlantti som bar på det av ytterligare en person som var i "kärnan" vid parningen .