Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1595 ggr
[FrejaGna]
0

På jakt efter hane till Berit!

Jag känner att jag vill böra jaga lite efter en hane till lilla Berit redan nu, se vilka möjligheter det kan finnas där ute. Jag får hjälp av wintermynta också (tack!) men lika bra att hålla utkik lite här och där. ;)

Berit heter i stamtavlan Swansong for a Raven, just nu är hon cirka 5 månader gammal och alltså är parningen inte aktuellt förrän i början av 2010. hon är Black eubk mm dumbo rex, och är uppfödd hemma hos mig. Wintermynta har hennes syster och ena brodern, den andra brorsan bor hos sockerråttan och den sista flyttade till Zaya´s i Finland, alla mår bra och inget problem har uppstått än så länge med dom. Berits mamma hette Shannaras & Ladugårdens Cholaoo (s/black) och var också min, hon avlivades tyvärr i samband med Berits födsel men det var inget ärtfligt. Pappan hette Christo/Ben (agouti eubk du rex), och blev tyvärr också avlivad, han var helt under och Wintermynta kan berätta mer om honom om hon vill.

Parningen kommer främst vara en temperamentparning. Jag vill föra vidare Berits underbara temperament och sätt, och även föra vidare hennes underbara föräldrar, Cholaoo och Christo, som båda två var helt underbara råttor som jag gärna vill fortsätta minnas genom att föra vidare deras linje, speciellt Cholaoo som jag inte fick nog tid med.

Berit är allas favoritråtta här hemma, inte minst min. Hon är verkligen en sån där speciell råtta man får ett starkt band med. Hon är alltid nyfiken och framme när buren öppnas, speciellt om det vankas mat, ett litet matvrak är hon verkligen. ;) Hon är också superbusig och får busryck varje gång man stoppar in handen i buren och busar med henne. Men hon är också en riktig mysråtta som älskar att sova på axeln eller i knät. Funkar bra med alla råttor hon träffat, gamla som unga, har aldrig bråkat. Älskar alla människor och mina hundar också :) Finns inget ont att säga om henne tycker jag, hon är helt problemfri, har aldrig nafsat och aldrig heller varit sjuk, inte ens en nysning än *peppar peppar*. Däremot finns det lite sjukdom bakom henne, inte överdrivet mycket eller så, utan både jag och wintermynta tycker ändå de positiva med parningen väger över det negativa, alltså främst hennes och råttorna bakom hennes underbara temperament. Wintermynta kommer också antagligen att para Berits två syskon som hon äger, så vi har pratat om den här linjen mycket. Men jag kommer såklart vara noga med att välja en frisk hane som aldrig varit sjuk och har en frisk stam. Så därför kollar jag nu om någon kanske har en hane att låna ut.

Om det är intressant för nån, så har hon ställts ut en gång på Stora Pet 12/9 när hon var 4 månader och 4 veckor, i Standard och i två olika Pet klasser med följande resultat:

**Standard: **Trevlig. Bra storlek, okej typ, ngt långsmal. Blek färg, önskas svartare, för mycket magteckning. Okej rexning, bra dumbo. Utmärkt temperament. Kvalitetsklass 2 pga teckningen.

**Pet klass 1: **Sweet girl. A few sharp nails. Ok tail, a bit dry. In good shape. Clean skin. Funny white hairs under the chin. Cute face. Nice and relaxed. Kvalitetklass A.

**Pet klass 2: **Vänlig, mycket bra petråtta. Bra massa. Mkt mjuk päls. Torr svanstipp annars ok svans. Ok klor men kunde varit lite mer klippta. Underbara öron, tänder ok. Klara ögon. Litar på människor. Skall snart somna. Underbar att hantera. Kvalitetsklass A.

I Pet fick hon Hederspris för "Underbar päls" Och blev Bästa Juniorhona.

När det gäller hanen: Det viktigast är ju då att det är en frisk hane, helst över ett år, gärna över 18 månader, och som aldrig har varit sjuk och inte har massvis med sjuka råttor bakom sig, alltså ska han ha en dokumenterad bakgrund så man vet vad det finns bakom honom. Sedan skall han såklart ha en underbart temperament och inte ha visat på aggresivitet. Alltså en avslappnad hane som funkat felfritt i flock hela livet och som klarar introduceringar bra. Han ska gilla kontakt med både människor och råttor. När det gäller färg så vill jag helst att han är Black, Blue eller Agouti, och helst otecknad, annars eubk eller irish.

Vet inte om det finns något mer att tillägga, har ni frågor så fråga bara på! Jag kan även fota hennes stamtavla och lägga upp om någon vill det. Så har ni själva en hane eller vet en hane som skulle passa, pm:a mig eller lägg till min msn! fridagaly@hotmail.com Vill man träffa mig och Berit bor hon i Järfälla, Stockholm, och kommer på Tierputställningen. :)

/Frida, som hoppas på napp Flört

[FrejaGna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder på Berit , bilderna är cirka en månad gamla

[FrejaGna]
0

.

[FrejaGna]
0

.

[FrejaGna]
0

.

Lancia
0

Åh, min älsklingberit! Vi hade så mysigt på Stora Pet, hon och jag! :)

[FrejaGna]
0

Haha naaw ja :D Knappt så du och hon lät mig ställa ut henne xD

Terato
0

Å, varför hann inte jag träffa henne?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[FrejaGna]
0

Haha jag vet inte, du kanske var för upptagen med Nicciz alla sötsaker :D

[FrejaGna]
0

Här är hennes stamtavla!

[FrejaGna]
0

.

Nicciz
0

Släkten hälsar Lycka till i sökandet! :D

Terato
1

Jasså, minsann, hon har Smaug bakom sig! Honom har man ju hört mkt gott om! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[FrejaGna]
0

#11 hehe tackar ;P

#12 Ja, han verkade helt underbar, synd att jag aldrig fick träffa honom :/

Absinthe
0

Ska bara påpeka ett litet fel i stamtavlan.. Amateraso heter faktiskt Amaterasu.. Flört

Min underbara älskling, älskad och saknad!

*fundeilerar vidare med tänkbara hanar*

JaneDoe
0

Åh en slökting till min tjej osm oxå letar pojke

[FrejaGna]
0

#14 Hehe okej, skall genast rätta till det! ;P

[FrejaGna]
0

putteliputt, fortfarande aktuellt och se vad som finns däreute! Cool 

Jag vill så gärna ha dumbosar, alltså en dumbo eller dumbobärande hane, men det är önsketänkande och lite allmänt ego av mig! Oskyldig Skrattande

[FrejaGna]
0

Puttar upp åt Berit, ingen äldre dumbobärar/dumboherre där ute? :/ Hon letar fortfarande efter den rätte! :)

Lancia
0

Puttar också för underbara Berit!