Öroninfektion eller hjärnblödning?
Nu har jag ringt veterinären ang. min råtta som går snett med huvudet och rullar runt när jag tar upp honom. Hon sa att det inte var någon idé att jag kom in med honom så hon kan kika på honom, de hade ändå inte så små instrument. Hon hade heller ingen aning om hur man behandlar mot öroninfektion när jag sa att man brukar börja med det för att se om det går över. Hon pratade om antibiotika men hade ingen doseringsmall för råttor så hon skrev ut örondroppar som skulle hjälpa mot yttre öronifektion samtidigt som hon berättade att om han börjat gå snett och det är öroninfektion så sitter den i mellan örat och inte i ytterörat och där hjälper inga droppar.
Är det någon som har behandlat sin råtta mot öroninfektion? Vilket läkemedel fick ni då?
Hon sa också att om det är hjärnblödning och inte en tumör så kan det stanna av och han kan ändå leva relativt normalt.
Jag hade behövt alla tips och råd jag kan få! Snälla är det ingen som vet något om sånt här?

Hej!
Jag känner till två st veterinärer som jag tycker att du ska prata med, de är duktiga på gnagare. De jobbar på Läckeby djursjukhus.
Telefonnr till växlen: 0480-42 97 00
Hoppas att du får svar på dina frågor och att det går bra med dina råttor.

Hej!
Tack för tipset men jag har ringt och pratat med en massa veterinärer. Till slut hamnade jag hos djursjukhuset i Gammelstad och fick svar på mina frågor där. Tyvärr ser det inte så bra ut för min kille..

Jag hade en råtta med förtryckningar i från hjärnan så ögat "ploppade" ut och stod rätt ut bokstavligt talat och ögat var som ett skruttet äpple , jag pratade med vetrinärerna och så , eftersom råttan inte verkade lida eller ha ont så behövdes det inte göras en avlivning. Hon levde hur länge som helst efter det trots sitt öga . så ja .
Varför ser det inte bra ut för din kille då?

Grejjen är ju inte bara det här med ögat, det är inte alls så farligt, det är bara lite större. Grejjen är att han går sneare och sneare med huvudet för varje dag och när jag tar upp honom så rullar han runt i mina händer. Han kan inte ens gå rakt nåmer. Veterinärerna kan inte göra något eftersom det inte är öroninfektion så mest troligt kommer han att dö. Än så länge ser han pigg och kry ut men jag vet inte hur länge till han gör det och då vill jag inte plåga honom mer.
Öroninfektion kan vara en sekundär sjukdom, dvs en sjukdom till följd av en annan t ex mycoplasma. En öroninfektion kan bli permanent om man låter den gå tillräckligt långt, så behandling med antibiotika kan vara nödvändigt. Ring och fråga en större veterinärklinik, t ex Roslagstull eller Blå Stjärnan, så kanske de kan svara på frågor. Att bara ringa och fråga kostar ju dessutom bara samtalstaxan, du behöver ju inte boka ett besök. :) Jag har själv ringt till Roslagstull när jag har undrat över råttornas hälsa. det var inga problem. :)

#4 Jag vill inte göra någon upprörd, men om han lider och ändå inte kommer klara sig så tycker jag att det är bättre att låta honom somna in. Då slipper han ju lida mer iaf.

#5 Jag har ringt till Djursjukhuset i Gammelstad och fått svar på massa frågor. Vi har räknat ut att det inte är örininfektion så alltså är det något allvarligare, typ hjärnblödning, hjärntumör eller mycoplsma. Nu glömde jag fråga dem om mycoplasma går att bota? Vet någon om det gör det? Mycoplasma är ju också mycket smittsamt så om han hade det borde logiskt nog min andra råtta också ha det och det visar han inga som helst tecken på. Är det hjärnblödning kan den stanna upp och han kan leva relativt normalt ändå. Idag går han snedare än igår och har svårt att gå rakt.
#4 Det är ingen fara, du gör mig inte upprörd. Jag tycker ju precis som du. Det är så jag resonerar. Jag tittar till honom flera gånger om dagen för att se hur han mår. Än så länge ser han pigg ut, men det kan lika gärna förändras till imorn, eller om en timme.
Så fort jag märker att han mår dåligt, eller om jag misstänker det så får han somna. Det som känns jobbigt är ju om jag tar fel, tänk om jag tror att han mår dåligt och så gör han inte det? Det är det som är svårast..

#7 Mycoplasma bör tydligen behandlas med Vibramycin och Baytril.
Men du behöver inte vara orolig för att de andra råttorna ska bli sjuka. Näst intill alla råttor är smittade av mycoplasma, men de lever oftast ett bra och friskt liv ändå. Mycoplasman bryter bara ut på ett fåtal råttor, och då när immunförsvaret är lågt tex vid förkylning eller annan sjukdom. De råttor med bra immunförsvar klarar sig oftast utan att sjukdomen bryter ut.
Jag tror nog att du kommer märka när det är dags för honom att somna in. Du känner ju honom bäst och ser nog när tiden är inne. Så du kommer nog ta rätt beslut.

#8 Förhoppningsvis tar jag rätt beslut, än så länge är han pigg, bara det att han snurrar runt i mina händer när jag tar upp honom och det ser läskigt ut. Jag får se hur länge han orkar, dte kan ju också hända att det är hjärnblödning som ger med sig och att han blir bättre igen. Jag får se hur det går.
Tack för stödet!
Min råtta gjorde precis likadant och jag åkte till veterinären han kikade i örat och sa att det inte såg bra ut. Att det såg ut som någon slags böld. Fick antibiotika utskrivet för 14 dagar och redan efter ett par dagar var han bättre, det är nu två månader sedan och han är helt bra, tappar inte längre balansen eller snurrar runt. Har ingen aning om så skulle kunna bli fallet med din råtta men min veterinär sa att det inte såg bra ut och han trodde inte att det var öroninflamation eller att antibiotika skulle hjälpa men se det gjorde det. Hoppas hoppas hoppas att det löser sig för dig och din lilla buse.

#10 Det verkar ha stabiliserat sig lite nu, han går inte snedare än igår i alla fall. Grejjen är den att jag har rint och rådfrågat med massa stora veterinärkliniker, de har alla sagt att det inte ser bra ut eftersom det inte är öroninfektion. Grejjen är också den att jag måste betala ungefär 3000 för att komma till en hyffsad veterinär och skaffa mediciner som de säger ändå inte kommer hjälpa.. så det känns ganska hopplöst…
Tur att det gick bra för din råtta i alla fall :)

Nu har jag inte läst hela tråden.. det var så mycke text >_<
Men min Cindy fick "snedskalle" för typ 1,5 år sen. Jag fick Bactrim av veterinären och det hjälpte fint. Hon blev inte snedare efter att medicinen börjat hjälpa. Efter ett par månader var snedheten nästan helt borta. Men den försvan aldrig helt. Dessutom blev hon skelögd. Men hon lever ett helt normalt liv och mår toppen.
Cindy fyller snart 3år =^___^=
Andra mediciner som jag har hört ska kunna hjälpa är Vibramycin eller Terramycin i kombination med Baytril.
Sned skalle låter detta som .. Är det samma sak som myc.?
#13 mycoplasma kan ge symptom som snedskalle om sjukdomen sätter sig i öronen på balansgångarna.