Kissråttor!
Jag vet att hanar kissar mycket oxå så. Men finns det något man kan göra för att få dom att kissa lite mindre? Dom går ju och skvätter på allting hela tiden och det börjar bli lite trist att gå med trasan och torka upp efter dom hela dagarna. Jag förstår ju grejen, dom är hanar, dom markerar osv osv, men måste dom göra det överallt och hela tiden? :S
Har hört om de som lyckats få råttorna att kissa i sin toalåda, men jag lyckades aldrig med det. Fick ha överkast på soffan som jag tvättade med jämna mellanrum.

Mina (hon)råttor droppar också lite var stans. Verkar ha att göra med om de löper eller ej (min amatörtolkning), då det bara är vissa dagar som de "kissar". För övrigt går de på lådan och bajsar gör de aldrig på annat ställe än i lådan, inte ens när de är utanför buren.
Dom kissar och bajsar i buren, inte utanför. Alltså, när dom kissar för att dom är kissnödiga så gör dom inte det utanför buren. Men det är just det där att dom går omkring och skvätter lite här och var som jag tycker är jobbigt. Men det kanske inte finns så mycket att göra åt det.
Revirmarkering är nåt man får leva med. Så länge de inte kissar utanför buren så är jag glad.. Jag tar hellre några revirsträngar än kisspölar ;P
Dom markerar verkligen allting som ligger på mitt bord. Haha, mobiltelefonen, snusdosan, lampan, pennor, musmattan whatever lixom. Men kommer dom alltid göra det? Lugnar dom inte ner sig med det vart efter?
Japp, minsta lilla upphöjning från bordsytan eller golver.. Fjärrkontroller, händer, sladdar, mattkanter, lister… Jag vet inte hur gamla dina är? kanske värst när de precis blivit könsmogna, och sen lugnar det ner sig.. Det är lite olika tror jag. Jag har några hanar som ska revirmarkera på allt, medans andra knappt märks.. Antagligen för att de är lägre i rang och inte utmanar de äldre och störres position.
Men du vet, ju mer du torkar bort desto mer måste dom dit och skvätta igen.. ;)
Dom är lite mer än 4 månader, så dom är inte så gamla. Blir 5 månader den 20 januari.
Jo, jag har misstänkt att det är så, för dom kissar alltid på samma ställen, jag torkar och dom kissar igen. Men jag vill ju inte ha massa kiss på mitt skrivbort. :D Klart jag torkar upp efter dom. :D Men det är smällar man får ta, det är värt besväret, även om det vore skönare om dom lugnade ner sig lite.

Hej!
Jag vet inte om samma sak gäller för hanar, men alla mina honor har antingen slutat småskvätta eller skvätt mycket mindre när de blivit runt ett år gamla.

Jag har två killar. En av dem revirmarkerar en del och den andra skvätter inte ett dugg. Men det kan nog ha med rangordning att göra som Ninja sa. Men han som skvätter har faktiskt lugnat ner sig betydligt jämfört med i början, då skvättade han jämt och överallt. Nu känns det som att han vet vad som är "hans" och inte behöver markera lika mycket. Det markeras alltid mer när jag nyss bytt sängkläder och så, men annars tror jag att han känner sin egen lukt (även om inte jag gör det).
Mina två snuskråttor kissar o bajsar i hela buren, men jag har tidningspapper på hyllplanen som jag byter en gång om dagen. Ibland torkar jag med disksvamp.
Storstädning utan råttburen sker en gång i veckan ungefär så jag besväras inte av lukten här hemma.. eller så har jag vant mig *fniss*
Det känns som att den som markerar mest hos mig är den som är lägst i rang. Kan det vara så? Eller borde det vara tvärt om?
sy en liten herr-råtte-blöja??? 
Haha. Vad charmigt. :)