snälla hjälp mig!
snälla hjälp mig för jag har en råtta som bits så fort jag ska klappa henne.
snälla vad ska jag göra.
Bits hon för att hon är arg, rädd eller vill hon bara "smaka"?
Kan ju finnas många orsaker till att hon bits…

Har du precis skaffat henne och speciellt om det är från djuraffär kan hon vara ovan vid mänsklig beröring och självklart tycka det är läskigt och försvarar sig på så sätt. Då får man ta det lungt.
jag tror att hon bits för att hon blir rädd
Om hon bits för att hon är rädd så får man ju ta det lite lugnt helt enkelt och visa henne sakta men säkert att det inte finns något att vara rädd för. Man får ha lite tålamod.

Har du precis fått råttan? Bor hon ensam? Bits hon när som helst eller är det bara när du rör henne, tar upp henne eller vid något annat tillfälle?
Det kan bero på att hon inte blivit tillräckligt hanterad, eller hanterad fel så att hon är rädd för människor. Ta det lugnt, lyft inte upp henne. Utan försök att tex bara hålla handen i buren eller vid burluckan och låt henne komma fram och nosa på dig när hon vågar. Försök att inte röra vid henne utan låt henne bestämma när hon vågar komma fram till dig och röra vid dig.
Det kan också bero på att hon har ont så försök kolla så hon beter sig normalt och inte är skadad eller sjuk.
Har den bitande råttan en burkamrat? Isåfall tycker jag att du deräkt ska sära på råttorna. Har du nyss köpt den bitande råttan kanske du kan åka tillbaka till djuraffären & byta mot en ny? Mina 2 första råttor började bita. Eller jaa., Den ena började & efter nårra dagar så tog den andra efter detta betendet. Jag var då inte så kunnig om råttor eftersom det var mina första. Jag har en bit råtta nu. Han bitts när han är inne i buren när jag ska ta upp honom, Men när jag låter honom komma ut själv så kan jag sedan ta upp honom. Så frågan är. Bitts din med utanför buren!?! Gör han det så tycker jag att du antingen ska lämmna tillbaka r8 el. Ge den till någon kunnigare person som kan ställa detta tillrätta?. Men jag vet inte, Du kanske redan kan mkt om råttor själv?. Bitts han bara i buren och Inte utanför tycker jag att du ska göra honom så tam som möjligt., Då kommer hon att lite på dej ifortsättnigen. Mejla järna om du har mer frågor? /Mimmi
Jag tycker att du genast ska gå och lämna tillbaka råttan (om du nyss köpt henne) eller låta avliva den! Istället tycker jag du ska köpa en/två med bra temperament från en uppfödare! (nu läste jag att hon biter hål och att blodvite uppstår och att du inte haft råttan så länge!)