Lite frågor ang burbygge
Håller på bygga en bur nu (bild kommer när den är klar ;])
Har bara dörren, lacken och baksidan kvar. Men jag undrar vart man kan köpa nät, som är bra. Hur stor chans det är att dom biter av ett hönsnät som är ca 1x1cm stor. Och hur det funkar om alla sidor är trä förutom dörren?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
nät svetsat nät finns på byggvaruhus, lantmännen etc
är inte hönsnät lite för "mjukt" och lätt att gnaga av har för mig det
det kan gå med 3 väggar och nät i dörren om du sätter in väldigt mycket klättersaker för annars har de bara dörren att klättra på, enligt mig skulle det vara bra att ha mycket nät istället för hela väggar så det blir ventilation hos dem, är det hanar eller honor som ska bo i buren?
Är själv inne på att bygga bur men jag kommer nog ta en stomme av 4kants aluminiumrör som jag fäster nätet i men jag får se hur det blir då jag kommer igång
#1, 2 Honor. Den kommer vara 60cm bred och 120cm hög. Jo jag ville helst ha nät nästan överallt men då jag gör den i träslöjden var jag tvungen att ha 3/4 trä..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
oki se till att spackla ordentligt innan du lackar
terato har en bra artikel om burbygge
fördelen med honor är väl att lukten inte är lika stark som hos hanar (vad jag hört jag vet inte själv då jag saknar luktsinne) den buren som jag ska göra om jag kommer igång med det någongäng kommer vara till 6 hanar mina små busfrön
men vi vill gärna se bilder på buren senare

För mig har det räckt bra med nät enbart i dörrarna. Det blir lagom ventilation tycker jag. Men det där beror ju förstås på hur varmt osv. man har hemma.
Hönsnät biter de av om de vill. Kolla närmaste Granngården och be dem ta in ett galvaniserat nät på rulle som är ca 1x1 cm. Synd att ud inte bodde nrämare, då hade du kunnat få av mig. Har massvis kvar. En sak som bör nämnas dock är att det nätet är bara 50cm på bredden.
Och kom ihåg att spackla som sagt, annars är allt jobb förgäves!
Älskar mina stora små vänner..
Tack Teranto för tipset om nätet på granngården… håller på att fundera kring hur man bygger en chinchillabur till min pojkvän, som har en chincilla. Tycker Sally, chincillan alltså, gott kan ha en större bur så småningom.