Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1498 ggr
KickanW
1

Ingen hatar zoo-råttor

Jag måste verkligen ta upp det här - En gång för alla!

Om och om igen ser man personer här inne som blir ledsna och upprörda för att "vi" hatar deras råttor eftersom de kommer från djuraffär. "Vi" tycker att råttorna är dåliga och mindre värda.

Det har vi aldrig någonsin sagt!

Jag kan bara tala för mig själv men nu ska jag räkna upp två saker som folk ofta misstolkar för just detta - Hat mot råttor från djuraffär.

1. Det är fel att stödja grossistavel.
Miljontals råttor (och andra djur) föds upp under hemska förhållanden, de säljs sedan till djuraffär. Genom att köpa dessa råttor bidrar DU till den uppfödningen. Ju fler som köper - Desto fler råttor föds upp på detta hemska sätt!

2. Man vet inte om bakgrunden på råttorna.
Visst, om man själv vill ta risken är det såklart ens eget beslut men att avla på råttor utan bra bakgrund (eller bakgrund som man vet om) medför massor av risker. Dels för köparna - Men även för råttorna! Hur bra mår man om man är sjuk och aggressiv?
Självklart är det aldrig riskfritt att avla - Alla kullar får några problem.
Men om man kan minska riskerna genom att verkligen tänka igenom sin avel så är det väl bra? Därför bör man i huvudsak avla på råttor med lång dokumenterad (och bra!) bakgrund.

Sen behöver ju inte det betyda att det alltid är fel. Om man har enorm kunskap, tänker igenom saken noga, går igenom alla risker och är beredd att ta dem kanske det är värt att avla på en djuraffärsråtta om den är alldeles, alldeles perfekt?

Så… Slutsats! Det är absolut inte de söta, snälla, vackra och högst älskade råttorna vi hatar. Vi hatar avel vars syfte inte är att få fram friska och snälla råttor. Den avel som sker av grossister och den avel som sker utan eftertanke och efterforskningar!

MangoMelon
0

Word på den! *bugar*

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Absinthe
0

Goodie! Kanonbra sagt! ^^,

emmeb
0

Suveränt Kickan! Words!

Jag har råttor i mina burar som jag har köpt från Råtthjälpen. Dessa råttor kommer i grund och botten från djuraffärer innan de kom till Råtthjälpen. Jag älskar dessa råttor högt, de är underbara,  men jag hatar sättet de är uppfödda på.

dogpoo
0

Go KickanW!!!

Jinaum
0

Det låter som en väldigt bra sak att nämnas här. Har sett ett ex antal  diskutioner som ju har just banat ut på detta. Så denna tråd är väldigt bra och klargörande i vad många erfarnare råttägare tycker är fel med zoo råttor.

Själv är jag ju rätt grön, och trodde det bara var sämre med dessa råttor. Nu förstår jag ju skillnad. Men den är bra för andra som inte helelr har den riktiga uppfattningen.

KickanW
0

Tack alla för positiv respons, det är ju alltid lite farligt att skriva inlägg när man är småirriterad (vilket jag blir när folk påstår att jag värderar djur olika mycket beroende på ursprung) men jag försökte formulera mig bra ändå!

#5: Verkligen kul att jag lyckades förklara något som du inte förstått tidigare - Det var mitt syfte!

teachingbirds
0

Väldigt bra skrivet!

Många tycker ju att "men jag räddar bara den lilla stackaren", men det många inte tänker på är att pga att du köpt den lilla stackaren så kanske affären beställer in 10 till från grossisten och därmed kanske grossisten avlar på 10 honor till osv. :(

imilija
0

tack för att du tog upp detta!

fiffiluren
0

Mycket bra KickanW :) hoppas verkligen att det är några som förstår där ute nu lite bättre hur det ligger till i de flesta fall

eloize
0

Tack för denna "sammanfattning"!!!!!

Kanon!!!

KickanW
0

Kul att ni är så positiva!

#9: Ja, eller hur! Det är så synd att folk ständigt ska gå runt och vara arga på varandra för ett simpelt litet missförstånd.

BRAGO
0

Jättebra skrivet Kickan.

Allamej
0

Som jag sa till reportern imorse, jag är inte emot djuren eftersom dom fortfarande är råttor och jag älskar råttor. Däremot så har jag ett intesivt hat mot grossister.

Men en råtta är en råtta oavsett vilken start på livet den fick. Alltså från födseln berättigad till oförfalskad kärlek, den bästa maten och någon som bryr sig mer om råttan än om mycket annat.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

alskadeida
0

Det handlar ju inte som sagt att man hatar Zooråttor utan hur dem kan behandlas och hur dem bor.

Oftast i glasburar med en leksak eller så. Ingen yta att klättra på osv.

Som nr 13 ovan mig.

Ja. En råtta vill får kälrkek oavsett vart den kommer ifrån.

Sedan KAN man inte bevisa att en råtta uppvuxen hos en uppfödare med stamtavla osv mår bättre än hos en på zoo.

Allt beror på hur man är med djuret.

MoaL
0

Bra skrivet. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

KickanW
0

#13: Precis. Råttor är råttor och vi älskar råttor. Punkt slut :)

#14: "Sedan KAN man inte bevisa att en råtta uppvuxen hos en uppfödare med stamtavla osv mår bättre än hos en på zoo."
Hur menar du där? Förlåt om jag misstolkar dig nu.
Nej, man kan inte bevisa att alla uppfödar-råttor är bättre än alla djuraffärs-råttor för så ÄR det inte. All genetik styrs till viss del av slump.
Något man däremot kan vara säker på är följande.
Två råttor med okänd bakrund löper större risk för att få bebisar med temperaments- eller hälsproblem än två råttor med tio generationer friska och snälla råttor. Eller hur?

Terato
0

Sedan KAN man inte bevisa att en råtta uppvuxen hos en uppfödare med stamtavla osv mår bättre än hos en på zoo.

Jag tror hon menar mer miljömässigt. Alltså att de kan bli misskötta hos uppfödare också. Vilket är sant.

Men där har man ändå en fair chans att åka och kolla upp hur råttorna har det, till skillnad från råttor uppfödda hos grossister.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KickanW
0

Jaha, nej så är det såklart. Och människor som kallar sig uppfdare kan vara precis lika dåliga som grossister - Avla på okända råttor, ta alldeles för många kullar osv. Så det är ju inte alls så enkelt att uppfödare alltid är bra heller!

Terato
0

Ja, det med såklart men jag tänkte mest miljömässigt, alltså att de kanske har för små burar, dålig mat och lite aktivering. Det kan man inte veta förrän man kollar upp och besöker uppfödaren.

Det finns många olika anledningar som gör att man kanske inte gärna köper från zoo:

Avsaknad av bakgrund= mer riskfyllt djurinförskaffande (eller kanske iaf, beror på vad man jämför med för kullar och uppfödare)
Inte vill stödja grossisthandel Inte vill stödja köp av råttor som blivit uppväxta i zoomiljö Inte kan granska uppväxtmiljön och därför göra en rättvis bedömning av djuret i fråga Inte får någon support

Det är lättare att få koll om man köper från uppfödare!

teratos.r8or.se

Terato
0

Men det kan finnas lika bra och bättre råttor på zoo och hos ormmatsmänniskor än hos bästa temperamentsuppfödaren. Det är faktiskt så och det tycker jag inte att man ska sticka under stol med. Men det finns också annat dåligt.

Men det är mycket skrämselpropagande runt det där förstås. Jag skulle kunna tro att det inte är så stora skillnader i dåliga egenskaper om man jämför zooråttor och uppfödarråttor med tanke på standardaveln.

teratos.r8or.se

Bim
0

Jättebra skrivet! :)

Anvariel
0

Jag har ju bara erfarenhet av två zooråttor - mina två underbara tjejer. Och temperamentsmässigt är de helt underbara!! Tillgivna glada knastrare som vill busa med matte! Och det var de redan från början - de var helt klart handtama. Dock är jag mycket missnöjd med själva djuraffären då de helt klart inte hade någon som helst koll på råttor. Men själva råttorna är helt underbara!

Sen tycker jag att man kunde göra en skillnad mellan zooråttor och grossistråttor. För inte alla djuraffärer köper in sina råttor från grossister. Minst två affärer här i stan köper in från privatpersoner. Det gör ju i och för sig att de inte alltid har råttor inne då.

KickanW
0

#22: Jag har också träffat helmysiga råttor från djuraffär - Det vore ju helkonstigt om inga av de råttorna var snälla och friska!
Men det här med att skilja på grossister och privatpersoner… Oavsett om de kommer från privatpersoner eller grossister så kan personen som föder upp inte följa en linje eller veta vad h*n avlar på eftersom det är helt omöjligt då råttorna säljs till djuraffär. Så den okända bakgrunden är likadan ändå.

idisen95
1

bra skrivet

idisen95
0

jag har bara djuraffärråttor och jag vet inte vem som fött upp dom men sessan och är hur söt och snäll som  helst pussas och knastrar i ärmen och den trevligaste råtta jag träffat och min andra är inte lika tam men hon är också jättesöt och pussas och knastrar <3

Anvariel
0

#23 Det går väl alldeles utmärkt att följa upp hälsan hos ungarna om man skickar med stamtavla och sätt att kontakta uppfödaren på. Sen vet jag inte hur många som gör det men jag menar det ÄR möjligt. Det finns ju inget som garanterar att en som köper av en uppfödare hör av sig angående råttans sjukdomar även om de lovat att göra det. Men jag förstår hur du menar, chansen är mindre.

Terato
0

Alltså, det går ju att skapa en ny stamtavla och börja på noll. Men du kan ju aldrig gå bakåt och kolla på zooråttor.

teratos.r8or.se

MoaL
0

Terato: Jag tror att Anvariel menade att privata uppfödare som lämnar in råttor till djuraffärer kan skicka med stamtavlor som följer med råttorna vidare till kunden, där deras bakgrund står med o s v, samt uppfödarens uppgifter.

Och dessutom så går det ju egentligen inte att garantera att folk hör av sig ens om de köper direkt från uppfödaren.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Terato
0

Jaha!

Ja, men visst.

teratos.r8or.se

KickanW
0

#26: Ja, nog går det. Dock har man ingen som helst skyldighet att höra av sig om råttan medan man som uppfödare kan begära det av sina köpare… Om man säljer till dem direkt.

Anvariel
0

#30 Javisst kan man begära det. Men det betyder ju inte att folk hör av sig för det, bara för att de lovat. Tyvärr.

KickanW
0

#31: De flesta seriösa uppfödare har, vad jag vet, inga som helst problem med sånt. De lär ju alltid känna personerna ifråga innan de säljer!
Jag har, mer eller mindre, regelbunden kontakt med alla som köpte råttor från min tjuvparningskull!

Jag menar… Om man skickar med en stamtavla och kontaktinformation till djuraffären är det ju slumpen som avgör om de vill ha kontakt.
Om man säljer till personen direkt har man möjlighet att utvärdera personen för att avgöra om det är en person som man kommer ha kontakt med eller inte.

Ricko
0

Bra att veta.. Har ju själv haft 3 st djuraffärs-råttor och har 2 djuraffärs råttor nu.. Ska man köpa från uppfödare där jag bor får man köra minst 30-40 mil. Om det ens finns nån så nära. Tror t.o.m sthlm(ca 70-80mil) är den närmsta seriösa uppfödaren. Därför har det mest blivit djuraffärsråttor. Har ju dock inte bara köptr en utan ringt och frågat osv länge hur dom mår, hur dom fötts upp(Djuraffärena kan ju ljuga också men jag känner hon som jobbar d'r som jag pratde med också) Sen ahr jag ju tittat först hur hälsan på alla i kullen var och hur dom bodde innan jag köpte dom..

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Allamej
0

#33 Transport går oftast att ordna :) Var bor du om man får fråga?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ricko
0

#34, jo oftast gör det, det men till dom upf jag hittade kunde inte fixa transport hit. Eller jo en kunde det av dom jag frågade men då tog hon 500:- st(skulle köpa 2 st råttor) + för transporten 500:-.. Vill/kunde inte heller betala 2500:- för 2 råttor(blir ju bur osv jag gatt köpa nytt också då råttburen jag hade till mina andra har vi itne kvar då jag sålde den förr) då kan jag ju likabra spara lite mer pengar och köpa det jag vill ha mest (en till hund) ;) Jag bor i en by som heter Nästansjö utanför Vilhelmina. Sen var det många som itne ville släppa sina råttor pga vi har katter.

Allamej
0

Men Ricko vännen :) Jag bor i Lycksele, det är ju nästgårds :) Och Sockerråttan bor i Malå :)

KickanW
0

Jag bor (bodde) i Sundsvall och har haft råttor från Malmö, Uddevalla, Göteborg, Västerås och Uppsala.

Längsta jag åkt för att själv hämta råttor är 40 mil ungefär.

Ricko
0

#38, aha.. har aldrig hört talas om dem :S Synd.. För min pappa hade ju en lägenhet i lycksele framtill för några veckor sen..
#37, dock har jag ingen egen bild &/ körkort, så mamma far ju inte hurlångt som helst heller för att hämta dem.. max är väll 25-26 mil.

KickanW
0

#38: Jag har heller ingen egen bil eller körkort. Jag har åkt tåg :) Och som sagt, jag har ju inte ens åkt hälften av sträckorna som mina råttor kommit ifrån… Så transport går att ordna.
Nu om en vecka ska jag få en råtta transporterad från Malmö till Uppsala dit jag åker och hämtar den t.ex!

Ricko
0

#39 Okej. Men jag får inte åka tåg heller själv XD Då msåte antingen mamma eller pappa följa med. Jag har hämtat en råtta i malmö resten från umeå men i malmö var df jag far till malmö minst 1-2 grr om året då nästan hela min släkt bor där.

Allamej
0

#38 Att hitta folk som far från Lycksele till Wilhelmina är ju inte svårt. Och att få hit råttorna från tex. Malå är absolut inte svårt :)

Men nu vet du ju iaf. att det finns 2 uppfödare inom din mammas maxgräns att köra :)

Ricko
0

#41, ja nästa råtta blir väll därifrån då ;) har dom ngn hemsida?

Allamej
0

MangoMelon
0

Och jag har åkt över havet som är vadå 1000 km för att hämta en råtta ;) Så vill man så går det..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ricko
0

#43, ska kika på Mias nu :) (Tittade nyss på din, vad tar du förresten för en råttunge?)

Allamej
0

Priser och sånt finns på sidan :)

Sammy-M
0

Jag ska vara ärlig jag läste inte igenom alla svar men jag vill bara påpeka att inte hoppa på djuraffärer, alla djuraffärer är inte lika och mågna små kämpar för att förbättre standarden för djuren. Jag vet att ni itne menar dessa djuraffärer men när ni skriver så hoppar ni även på dom!

Alla djuraffärer jag handlar mat o leksaker m.m. ger livslång support ifall du köper ett djur och kräver även att du ska ringa elelr komma tillbaka o säga hur det går. En djur affär jag brukade gå till innan den fick stänga ner höll även det avtalet att man skulle fåtillbaka 50% av kostnaden man köpt djuret för om ägaren fick komma och se till så att djuret hade det bra. Dom fick pengarna efter ett års tid om djuret inte fa2rit illa.

Jag fick en "falsk" stamtavla och träffa min första kanins föräldrar som jag köpte i djuraffär fastän jag hittade honom i deras affär. Med falsk så menar jag att den inte var giltig för att ställa ut djuret m.m utan stod lite om hans föräldrar, syskon och honom.

Anvariel
0

#47 Mycket bra poäng! Det finns bra djuraffärer och dåliga djuraffärer, de är inte lika. Den djuraffär du nämnde lät ju väldigt seriös - trevligt.

Terato
0

Ja, otroligt seriös zooaffär! Härligt!

teratos.r8or.se

ivanhoe81
0

vad är det för speciellt med stamtavla? Jag kanske är dålig just när det gäller att läsa stamtavlor men jag får bara ut föräldrarnas (och längre bak i släktbandet) namn, hårfärg och hårtyp

jag har slutat ta emot stamtavlor nu för jag ser ingen nytta med dem som privatperson alltså ej som uppfödare

det finns 1 djuraffär som tar hand om sina djur på ett bra sått och de är noga med sina uppfödare

de låter tillochmed djuren få ledigt från köpare på söndagar och de kelar med dem så mycket de kan, sedan har de inte så många djur inne som jag sett vissa affärer har som inte blir sålda, de kan ha max 2 flockar av varje djurart (honor i en flock och hanar i en flock) sedan är de noga med hur djuren får det efter dem etc och vill gärna att man kommer tillbaka och berättar hur de mår etc alltså seriös affär det med

Terato
0

#50 Haha, å, inte du igen! :P

Diskutera inte stamtavlor med den här medlemmen, han har redan bestämt sig! ;)

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#51 Men han har en poäng. Dagens stamtavlor ÄR bristfälliga på mer viktig info… därför man måste kolla allt annat själv ändå :P

ivanhoe81
0

#51 ja det är jag igen, jag förstår inte det med stamtavlor ju precis som #52 skriver det är ju bristfällig info på det tycker jag och jag vill inte leta reda på info via telefon (har telefonskräck) eller 700webbsidor

det är ju ingen som gett mig något bra svar på vad stamtavlor är till för

de har sagt att de säger sjukdomar i släkten men det enda jag ser är färg namn etc och datum

jag blev lite irriterad på mussidan för att de tyckte att de förklarat på ett bra sätt för en som är trögtänkt som mig dessutom fick jag det sättet de skrev på mer som utskällning mot mig istället för att ta steg för steg i lugn och ro så blev allt en enda röra ju

i mina ögon så blev det som om jag ska förklara hur en bilmotor fungerar på 15minuter för en som inte ens vet vad ett tändstift eller kolv är

Sammy-M
0

#53 Stamtavlor är väl bra för att man har en chans att kolla upp både tidigare uppfödare, syskon och ev sjukdomar så att man vet vad det är för djur innan man skaffar det. På t.ex. katter och hundar ser man även så att det är renrasigt..

Jag har fått försöka förklara en v6 för en klass som inte äns öppnat en motorhuv och allt på 5 min.. Jag tror inte dom förstod något alls, men fick VG iallafall, men har märkt att är man inte insatt i vissa saker på musforumet så är de svårt att förstå..

KickanW
0

#51: Jag kan inte låta bli ändå!

#53: Stamtavlan i sig ger ju ingenting såklart. Men om du inte har stamtavlan har du ju noll chans att kolla upp något. Med namnen på stamtavlan vet man ju vilka namn man ska fråga efter.

Nicciz
0

kan ingen dela den här tråden? Jag tycker det är ett intressant ämne som kanske kan bidra till att fler uppfödare skickar med mer info om det finns en förfrågan. Man kan faktiskt utveckla saker först när man har olika åsikter ;P

ivanhoe81
0

det skulle vara en bra idé att göra en artikel om hur man ska läsa en stamtavla, orsaken att jag inte sparar dem är att jag förstog nada av den (visst jag skannar in dem jag fått så att de tar mindre plats på just nu en kraschad dator (men det minnet som dokumenten ligger på har klarat sig då de ligger på en annan hårddisk än vad operativsystemet gör) tycker inte om papper som ligger och samlar damm om det inte är serietidningar som jag samlar på och försöker hitta alla nummer av men de är ordentligt nerpackade i kartonger)