Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 749 ggr
nagini
0

Erfarna råttägare, titta hit!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en hane som jag jättegärna vill ta en kull på.

enligt mig är han jätteunderbar och den mysigaste råttan jag har haft!!
Men jag är inte så erfaren och skulle jättegärna vilja att någon uppfödare, eller mer erfaren person kan kolla på honom! och säga om han passar till parning eller inte :)

Jag bor i Upplands väsby, norr om stockholm, men kan åka med SL-tåget inom stockholm. kan även åka med upptåget till Uppsala, Gävle osv.

skulle vara jättesnällt om någon ville kolla på min älskling :)

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Ladyinred
0

riktigt snygg kille enligt mej:)

Zolah
0

vad har han för bakgrund osv? vad jag förstår s oavsett hur mysig din råtta är så är hans/hennes bakgrund jätte viktig eftersom problematik kan komma från hans föräldrar. tex zooråttor vad jag förstår är inte alltid så bra att avla på då bakgrunden är okänd

Nicciz
0

Nagini: Jag kan titta på din kille någon dag och du är även välkommen hit o titta på flera råttor så du får ett perspektiv :)

#1 Snygg på vilket sätt, att bara säga att råttan är snygg kan innebära massor ;P

#2 Problematik kan komma från vilken råtta/bakgrund som helst. Även om man om man har koll på stammen

nagini
0

#1. Tack :) tycker jag oxå!

#2 Han är från zoo, vet att det kan finnas risker, men vill föra hans temprament vidare till andra råttor

#3 kommer jättegärna :) Bara att säga till när du har tid :) skriv gärna mer på PM vart du bor osv :)

Ladyinred
0

det var mitt första helhetsintryck ju. men visst kan jag analysera sönder det åt dej;)

han ser ut att vara kraftig utan att vara tjock, maskulin helt enkelt. inte så spetsigt huvud som endel råttor har som ger ett snipigt utseende. gillar inte det… glansig päls, rena ögon mm gör att han ger ett friskt och piggt uttryck. lite för rostad kanske.. råttan ser även ut att vara tung. svårt att förklara. men det är samma med människor. endel ser ut att stå lite stadigare på jorden än andra. jag ser samma sak hos råttor.

Zolah
0

3# men risken ökar är väl större från en okänd bakgrund än hos nån där man vet hur föräldrar osv är i beteende och vilka sjukdomar som möjligen kan dyka upp ?

Nicciz
0

#4 ska kolla hur det ser ut nu närmast så slänger jag ett pm :)

#5 Jag gillar att analysera sönder saker ;P och det ska bli intressant att träffa han irl.. för jag tycker precis motsatsen till dig :) men jag tycker ändå han är snygg fast posen är inte i närheten av att kunna ge en rättvis bedömning. Efter bilden skulle jag säga att han ser ut som en unghane i tillväxt

#6 Nja skillnaden är att har de stamtavla vet du vilka problem du troligtvis får och med okänd får du med största sannolikhet samma problem dokumenterat. Bara för att råttor har stamtavla betyder inte det att de är problemfria. Jag menar inget elakt med vad jag säger.. missförstå mig rätt men skillnaden på känd och okänd bakgrund gör ingen skillnad i stora loppet OM man tar sitt ansvar oavsett vad som händer.

nagini
0

han är 10 månader, så unghane är han :)
väger ca 550 g

Terato
0

Enligt Teratomått är han jättefin.

Jag kan tyvärr inte förklara vad jag gillar med honom eftersom jag fortfarande är helkass på typ. Han har fina proportioner och fint huvud tycker jag. Sen ser han snäll ut, vilket jag alltid faller för hos råttor! :P

Förresten, nagini, kan inte du utförligt berätta hur du anser att hans temperament är?

Flockegenskaper, mjukhet, kontaktsökande, lugnhet, aktivhet osv..

(långa svar gillas) :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

nagini
0

han är flockledaren, men slåss aldrig med någon av de andra, förutom med hanen som ligger tvåa i rang. men det är aldrig Ben som börjar. och det är aldrig slagsmål, utan med rangordningsbråk lixom.. absolut inget agressivt eller dominant

han älskar att vara med människor, kommer alltid fram till burdörrarna när man kommer in i rummet. älskar att sitta på axlarna och mysa.

brukar vara ganska aktiv när de springer löst i mitt rum, men efter ett tag tröttnar han, brukar klättra upp för mitt ben när jag sitter vid datorn, och sen lägger han sig på skrivbordet bredvid min datormus och mysvilar
brukar knastra för fullt när han mysvilar, klapar honom lite å då börjar han ploppa

är en helt underbar råtta, går inte att förklara med ord. den här texten gör honom inte till rätta

nagini
0

putt