Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 351 ggr
Varulvsflicka
0

2 frågor om beteende

Hej!
jag har 2 frågor om mina råttor

1.Min pojkråtta har precis blivit ensam då hans kompis dog. väntar hem en pojkkompis till honom i helgen dock. men till frågan. han dricker väldigt mycket vatten. han själv kan tömma en vattenflaska på 24 timmar. han är pig oh kry. äter bra och så. Är det farligt?

2. jaghar nyligen fått in en ny flicka i min flickflock. hon är 6 månader. hon har lärt sig att öppna burdörren. Både om där finns sittställning eller inte. Jag har försökt binda fast dörrarna och det funkade i början men nu gnager hon av repen. råttorna får vara ute flera timmar varje dag och har lite leksaker i buren. vad jag ska göra med henne? FInns det typ burlås?

[lucke]
0

Det finns särskilda burlås att köpa på djuraffären. Själv använder jag små karbinhakar (tror jag de heter) som jag fäst på alla 3 dörrar, som extra gardering. De finns att köpa billigt på tex. Clas Olson.

MangoMelon
0

#0 Som svar på fråga 1 kan jag säga att det behöver inte alls vara nåt fel på din kille. De kan börja dricka i mängder när de är uttråkade, mina honor kan börja göra det när de sitter skilt då de har fått bebisar. Det blir nästan som ett tvångsbeteende, de kan inte sluta, men de gör det för att de har tråkigt. Så om han e pigg o kry och äter som vanligt så skulle jag inte oroa mig för mycket. Visst, det kan vara nåt fel på njurarna men varför tro det värsta genast lixom?

:)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Varulvsflicka
0

okej. ska testa det. vill verkligen inte ha råttor på rymmen