Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 2084 ggr
MoaL
0

Råttungar!! :P

Oh vad roligt! :D
Jag skrev ju i en tråd för några veckor sedan att jag skulle hämta hem två råttor från en bekant som har fått två kullar. Jag hämtade hem dem igår. Antingen är de någon slags variant av naken eller så är de dubbelrexade, det är svårt att veta.

De är födda den 25 juli, alltså är de ungefär 5½ vecka nu. :) Jag valde ut två underbara små hanar. Den ena är svart european berkshire, toppörad, och den andra är champagne european berkshire, dumbo. Båda två har mjukt lockigt fjun över hela kroppen och små krulliga morrhår. De är fullständigt underbara båda två. Den ljusa plutten ser hur muppig ut som helst med sina gigantiska elefantöron, som såklart ser ännu större ut när han knappt har någon päls. :)

De är hyfsat ohanterade, men förvånansvärt modiga och sociala. Båda två låg och sov i händerna på mig igår när jag satt och tittade på tv. :)

Mina sex andra råtthanar är ju bara världens snällaste. Jag släppte ut råttungarna och mina hanar på toaletten nästan på en gång. Mina hanar nosade lite på dem och studsade sedan undan, och de två små ville såklart krypa in under deras varma, gosiga magar. Jag höll på att skratta ihjäl mig, för mina gubbar ställde sig på tå och skrek rakt ut av äckel. :P Efter en liten stund var de två små inte lika äckliga längre, så jag provade stoppa in dem i buren tillsammans med de andra råtthanarna, och det var inga som helst problem. Jag har inte ens bytt i buren, det var inte nödvändigt. De går hur bra som helst ihop allesammans. :) Jag är helt överlycklig, jag tycker att jag har världens bästa råttor. Fast det tycker väl alla att de har. ;P

Mvh,
en lycklig Moa med världens bästa råttor Cool

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

KickanW
0

Jag har också världens bästa råttor! :D

Haha, ja, det är helt underbart med lyckade introduceringar. Jag stoppade också just in två bebisar hos mina hanar och det gick hur bra som helst. Det är lycka!

fiffiluren
0

låter verkligen som världens bästa råttor :) Va kul att det gick så bra att sätta ihop dom :)

Bilder kommer det att frågas efter så jag börjar nu, vill se bilder! :)

MoaL
0

Jag ska fixa bilder, tro mig! :P

Kan för övrigt tillägga att dumbohanen lika gärna kan vara champagne hooded, men eftersom han knappt har någon päls är det så svårt att se. Det fanns nämligen både champagne hooded och champagne european berkshire i kullen. Jag kallar honom ändå för ch eubk. :)

Mvh,
Moa

Raaata
0

:D Bilder!

Thirre
0

champagne är dessutom väldigt svårt att se i irish och european berksire när de har päls så jag förstår om du har svårt att se det om de är utan päls. Det låter dock som om de är dubbelrexar och på dem brukar man ändå kunna se om de är hooded eller ej.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

SweGizmo
0

grattis^^ låter underbart. bilder??:)

Min blogg: SweGizmo.se

BRAGO
0

Jag vill också se bilder!  Skrattande

MoaL
0

Okej, rättelse! Jag har tre stycken från den kullen. Jag tog nämligen hem tre, men en av dem var det tänkt att jag skulle avliva eftersom han hade en fullständigt vidrig skada på högra ögat, men det blev inte av eftersom det hände en tragedi bland mina guldhamstrar. Nu har den skadan börjat läka, så han behålles. Han är svart hooded naken/ev. dubbelrex, toppörad. :)

Nu har jag döpt dem också:

Gizmo - champagne european berkshire, naken/ev. dubbelrex, dumbo.
Gnom - svart european berkshire, naken/ev. dubbelrex, toppörad.
Gollum - svart hooded, naken/ev. dubbelrex, toppörad.

Thirre: Jag är väldigt övertygad om att han är eubk. Dock vet jag inte säkert ifall de är dubbelrexade. Gnom har väldigt mycket päls, medan Gizmo knappt har någon päls alls, så antingen är föräldrarna väldigt hårt avlade dubbelrexar eller nakenråttor. Jag har ingen aning alls, men så länge mina små mår bra så är jag lycklig. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gizmo. Han har päls, men den är så ljus så den syns knappt. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Gizmo

Mvh,
Moa

MoaL
0

Gnom

Mvh,
Moa

MoaL
0

Gnom

Mvh,
Moa

MoaL
0

Gnom sover hängandes i handen. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Myyyyyys med Gnom. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Gollum. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Gizmo och Gnom. :)

Mvh,
Moa

KickanW
0

Så söta! Jag har börjat se charmen hos dubbelrexar sen jag hade en egen kull med några sådana. Förut tyckte jag bara de var fula. Nu tycker jag de är "tycka-synd-om-söta". :P

Jag tror att de är dubbelrex och tror att du har rätt om allting förutom Gnom som jag inte tycker ser svart ut. Sen är jag nyfiken hur ni kunde komma på att Gizmo är champagne, hade han mer päls förut?

Absinthe
0

Champange har ljusröda ögon ju.. =)

Katrin82
0

Underbart söta :)

Men..är inte Gizmo svartögd??

idisen95
0

åh va söta :F

MoaL
0

Rexade svarta råttor är mer brunaktiga än släta svarta. Det ser inte riktigt svart ut. Han är dock det. :)
Gizmo har rubinröda ögon. De var ljusare röda när han var yngre. Om han inte är champagne så vet jag inte riktigt vad han kan vara. En dålig och blek silverfawn? Tips någon? :) Han hade päls när han var liten, alla tre hade det. De tappade den vid ungefär 4½ veckas ålder. :) Tjejen som har fött upp mina tre små halvnudisar har en blogg. Om ni scrollar ned lite längre än till mitten så finns det bilder på några av bebbarna när de bara var ungefär tre veckor gamla. :)

Hennes blogg: http://witasp.wordpress.com/

Mvh,
Moa

Absinthe
0

Jag skulle sagt att utifrån bilderna på bloggen att det är beige eller fawn. Såg ut att finnas chocolate och agouti också nämligen. Kan ha fel, det var inte tillräckligt bra bilder. Men champange tycker jag är uteslutet då de har väldigt ljusröda ögon.. =)
Men söta är de iaf! =)

MoaL
0

Fawn är ju mycket, mycket mörkare än sådär! "Varm guldbrunorange, jämnt tickad med aningen mörkare täckhår" stämmer ju inte in på dessa. De ser snarare ut som en väldigt blekt variant av silverfawn i sådana fall. På SRS' hemsida har de ju en bild på en väldigt vacker fawn-råtta. Dock är väl en sådan djup solskensnyans kanske rätt sällsynt. :)                

Beige är väl mer silverfärgade? I varje fall här: http://rattor.ifokus.se/Sites/72bbb82a-0b26-4e35-baf2-1e0c5c5e2712/GEbeige.jpg
.. och det är ju inte alls likt råttungarna som är på bloggen..? I en annan tråd här på iFokus så var färgen mer lik, men jag tycker ändå att det är svårt att se vilken färg de har när alla visar olika bilder. Bilden på SRS' hemsida stämmer ju inte överens med vissa beige-bilder här på iFokus.
På bloggen är det en som ser ut att vara agouti ja, men det kan jag tyvärr inte svara helt säkert på för jag träffade dem bara när de var nyfödda samt när jag hämtade hem mina, och då hade de ju tappat pälsen. Det kan nämligen också bara vara ljuset, för hon hade en dålig lampa när hon tog korten. Skulle jag dock bara se bilden såhär så skulle jag kalla den lilla dumboungen som står med ryggen till för agouti. Var tycker du dig se choklad? Själv tycker jag att resten av de mörka ungarna är svarta. Rexade råttor ger ju ofta sämre skärpa i färgen, och svart kan se brungråaktig ut.. Tyvärr, för jag älskar svart. :) Jag kanske får kalla min lille Gizmo för beige då? :) Får se vad vi kommer fram till.

Mvh,
Moa

Absinthe
0

Det kan vara fawn ut om det är agouti i kullen. Silverfawn aka amber är det inte för de har ljusröda ögon och ännu mer blekt på det så skulle ögonen nog varit för ljusa. Men nu är ögonen mörkt rubin, därför misstanke om fawn, för de såg för orange ut för beige, men för beige ut för fawn. Men det kan ju ligga massa olika blekgener bakom som gör färgen kass.
Att jag tänkte på choklad för att den toppörade helfärgade råttan verkligen såg brun ut, men som jag sa innan kan det ligga massa blekgener bakom som gör att den svärta färgen är ursäkta språket, skitkass.. ^^, (Inget illa menat)
Och finns det chocolate med i kullen så kan de som är så himla mörka vara choclate agouti och inte bara agouti, men om det är chocolate i kullen brer det på min teori om beige.
Om de nu är dubbelrexar kommer pälsen att komma tillbaka till och från under deras livstid och då kanske du hinner ta bilder medans de har päls, om de nu får tillbaka lite, innan de tappar pälsen igen så kanske vi kan se bättre på vuxenfärgen vad det är för färg. =)

Thirre
0

Jag skulle säga att det är en beige eubk, ag hodded och ba eubk.

Att bilderna inte överensstämmer med färgen standardmässigt kan bero på att folk på denna sida inte är helt klara med vad de har för färg på råttan och laddar upp fel färg i fel kategori.

Jag håller heller inte med om att rexade svarta är sämre svarta och mer brunaktiga, de brukar ha den genomgående svärta som släta har.

#24 Hur får du det till att om det är chocolate i kullen så brer det på din teori om beige? En beige skall hellre ha svart bakom sig för att få den rätta nyansen, chocolate ger en ytterligare blekgen som inte alls är önskvärd och ofta resulterar det i champagne istället. Chocolate agouti är ljusare än agouti och det ger en större skillnad nyansaktigt mot svart än vanlig agouti.

Sedan får man tänka på att om dubbelrexar är agouti så får man inte de banden som de har annars och då ger de en mer grå/svart/brun nyans och inte brun som vid släta eller rexade. Jag tycker mig se en tippning på den som är hooded och därför gissar jag på att den är agouti.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Nu har jag kikat på bloggen och det jag ser från kortet där det är sex ungar så är det två agouti hooded, en agouti eubk, en amber hooded, en champagne hooded och en black elr chocolate eubk. Dock tror jag att den sista, black eller chocolate eubk är black men en dålig sådan och på grund av bebispäls för ljus.

Nu korrigerar jag tidigare svar och säger att dina är amber hooded, agouti hooded och black eubk. Alla är dubbelrexar då nakna föds nakna, fortsätter vara nakna och har väll inga morrhår?

Ladyinred
0

men fuzz har morrhår och har för mej att de e pälsade när de e små?

Grodan
0

#13 ååååååååååååååååååh, vilket hääääääääääääääääng… Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

Hej och hå, ni vet att förvirra mig. :)
Men Thirre, Gizmo är inte hooded, och en av dem du nu kallar amber är också helfärgad på bloggen - men det syns kanske dåligt? Råttbild nummer 3, 4 och 5 uppifrån och ned innehåller bland annat en helfärgad amber i sådana fall. Men Amber brukar väl som sagt ha ljusare ögon? Jag hade en amber hooded-tjej (vad konstigt att säga amber, jag är van silver fawn) för ett gäng år sedan, och hon hade väldigt ljusröda ögon. Gizmo har ju mörk rubin som ögonfärg..?
Och jag tycker ofta att rexade svarta är mer matta och bruna i färgen - men kanske inte om man har försökt avla fram så svart som möjligt. :) Jag köpte en svart rex av en uppfödare som siktade på att registrera sig i SRS för ett antal år sedan, och den hanen var väldigt lockig i pälsen men hade inte en riktig svartfärg - till min besvikelse. Dock tycker jag att min Gnom helt klart ser svart ut. :)
Och jag vet inte om Gollum verkligen är tickad. Det kanske bara ser så ut för att huden är pigmenterad där han egentligen ska ha päls, och då sticker stråna som finns ut extra mycket. Jag ska dubbelkolla hans små pälsstrån när jag kommer hem. :) Och på bloggen tror jag inte att de två hooded-ungarna är agouti, jag tror att belysningen förvirrar. Om man jämför den översta bilden och bilden under på den svarta så har de samma färg. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Haha Grodan, han SOVER faktiskt där. :P Både han (Gnom) och Gollum somnar hängandes sådär om man stryker dem på huvudet. :P Men alla tre har häng. :)

Mvh,
Moa

Absinthe
0

Thirre - bredde på min egen teori då jag alltid lyckas med beige tillsammans med chocolate..
Aldrig sett en chocolate agouti irl, bara bilder, nog där jag går bet för jag är egentligen urkass på tickat. Och bilder är inte lika med verklighet. Dock saknar jag min gamla skärm för färgerna var så otroligt mycket bättre än på denna. Men även om vissa varianter ser enligt standard ut på ett visst vis, betyder ju inte att det är lika med att alla stämmer överrens, allt beror ju på vilka gener som ligger bakom. Det är därför det ibland är så svårt att verkligen sätta fingret på vilket som faktiskt stämmer.
Men jag tror inte de är amber.. de borde haft ljusare ögon då, så mycket vet jag. Hellre fawn i sånna fall borde de vara. =)

Tycker ändå den "svarta" ser choklad ut på min skärm.. =) Troligast att de är en dålig svart, men man får väl spekulera? ^^,

Men där var klart och tydligt agouti i kullen iaf. Synd det inte fanns närbilder. Kul att leka gissningslekar iaf! =P

Grodan
0

#30 ja, jag ser det… sovhäng Skrattande

Thirre
0

#31 Jag har lyckats att föda upp sådana och det är min inriktning.. det och agouti.

Ja, det är kul med spåningar och därför jag lägger mig i. Men jag förstår fortfarande inte vart du får fawn ifrån?

Enklast vore om man fick reda på vad som ligger på stamtavlan, det kan ge en en liten spark i rätt riktning.

[MissDiss]
0

Jag har precis hämtat hem en Black European Berkshire på 6 veckor :)

Thirre
0

Och ja, jag såg att jag skrev fel.. Det är klart att din är eubk och inte hooded..

Men färgen på den ljusa med de mörka ögonen är ett mysterium helt klart. Och jag älskar utmaningar.. vilket inte alltid är positivt.

Om man ser på korten när de var små så ser det inte ut som om det skulle vara fawn på de ljusa utan snarare silverfawn, amber, då den är mer orangea och mörkare än den andre ljusa.

På bild fem uppifrån tycker jag mig tydligt se tre agoutisar i alla fall, två hooded och en eubk. Sedan två ljusa hooded och den mörka som vi numera spekulerar i om han är black eller chocolate.

Jag har haft ett par beigea råttor som har haft näst intill svarta ögon men beige brukar inte vara så "varma" i färgen när de är små, inte ha den nyans av rött som de ändå har. Jag har även haft i min ägo en buff, en beige med svarta ögon, men din hade ändå mörkt rubin?

Men nu när Grodan lämnar sina avtryck här och där; Kan inte du ge en utsago om vad du tror det är? Din expertis på råttor är svår att överträffa.

Grodan
0

#35 tsss… Tungan ute nä, men ärligt så orkar jag inte just nu.. är inte på top

eldbarn… jag DRÖMDE om din jäkla råtta med sovhäng inatt… Förvånad Kyss

Absinthe
0

Haha, jag får fawn för att det är mörkt rubinögon.. min fawn jag äger har nästan svarta ögon, därför utesluter jag amber då de har klart röda ögon. =)
Och på min dator är ögonen på korten på ungarna självklara rubinögon och inte röda som amber ska ha.. =)

Men ja utan stamtavla är det nog ganska svårt att veta vad de är exakt.. =)

Thirre
0

Och jag tvekar på fawn för att det inte är en färg som bara dyker upp här och där.. SIlverfawn, amber, är dock en sådan som man kan "råka" få även om man inte vet vad man håller på med. Likaså är champagne en vanligare variant på detta, att det kan dyka upp här och där utan vetskap, medans beige är en färg som kräver litet mer kunskap.

Exempel är att man ofta kan hitta champagne från grossister men jag har inte någon gång sett en beige. Silverfawn, amber, har jag också stött på i sändningar från grossister men aldrig fawn. Andra färger som kommer från grossist är agouti och svart, husky och striped. I ett enda fall har jag stött på blue.. Och jag har plockat upp x antal råttor från grossister, både levande och frysta… Rynkar på näsan

Thirre
0

Nu menar jag inte att mitt inlägg skulle vara ett "besserwisserliknande" utsago utan att visa färgutslag på rent slumpmässiga råttor med okänd bakgrund och där inte avel på färg är i fokus. Än så länge får vi väga in och betrakta dessa tre ungar som så eftersom vi inte har någon bakgrund. Men intressant och kul blev det ändå nu med alla funderingar och förslag på varför och vilken färg det kan handla om.

Jag har sett amber med riktigt mörka ögon men på korten håller jag med om att råttan ser ut att ha ögon som en fawn. Men när man kikar på de kort som finns på dem när de är tre veckor och ser nyansen på deras päls så blir det en ytterligare komponent att väga in..

Absinthe
0

Jag har en fawn.. han har zoobakgrund helt och hållet. =)
Tror det är samma zoo som dessutom har beige på sina råttor, de föder upp själva till det zooet, men troligtvis grossist i grund och botten. Här är det dessutom vanligt med blue, även mink på zoo.

Jag menar inte att jag måste ha rätt i detta utan jag talar utifrån mina erfarenheter och tycker de ser antingen mörk beige ut eller som fawn. ^^,

Och det lär väl förbli ett mysterium utan stamtavla också. Men där är åtminstone klart och tydliga agouti.
Hade den jag tyckte såg ut som choklad varit det hade där kunnat vara chocolate agouti, för jag tyckte den ena agoutin hade annorlunda nyans än de andra två. Sen hade man nog lättare kunnat gissa att de var fawn eller inte (A* rr som är fawn, men även A* bb rr finns som också är fawn) Anledningen att jag utesluter just amber är för att de har så ljusa ögon (A* pp & A* bb pp), men ja alla färger kan ju komma i en untypical-variant såklart! ^^, 

Men den som såg svart ut tror inte jag är svart, antingen chocolate eller agouti nämligen. Skäms

Men men.. haha flåt om jag envisas, bara det att jag är lite envis när jag får nåt för mig jag faktiskt tror jag kanske ha rätt om. *leeer* Synd där inte är stamtavla så man kan få det svart på vitt egetnligen. Fast det har varit en spännande diskussion. Och vi talar nog utifrån egna erfarenheter. Iom att jag har en erfarenhet kring zoo medans du har en annan, vad det gäller färgerna då.. ^^,

Absinthe
0

Duuh, konstgt att folk missuppfattar mig när jag skriver sämre än jag tänker. *läste mitt inlägg*

Där är två zoo i Kristianstad, ett vet jag har beige hos sina råttor, det andra vet jag inte, och det där min fawn kommer ifrån har ju beige råttor också. Jag tror att min första beige råtta dock kommer från det andra zooet än vad min hane är ifrån nu.
Aja.. kan knappt tänka pga febern här, men poängen är att det finns beige på zoo här nere, lika mycket som det finns blue och mink.. =)

Tror jag lägger ner projektet att skriva idag iaf Skäms

Thirre
0

Oj då, jag har egen erfarenhet av zoo också eftersom jag har jobbat i en, därav mitt uttalande om att jag har plockat upp x antal råttor från grossister.. Och har haft egna zoo-råttor men köpta på det zoo jag senare jobbade på.

Om det är en butik som föder upp egna, det är inte riktigt grossist i min skalle. De har en uppfödning men med kommersiellt syfte och kan kanske litet med genetik och hur färger förs vidare. Det zoot jag jobbade på tog de in råttorna från Imazoo och det kallar jag grossist om något!

Ja, jag har sett mink också. Köpte faktiskt en enfärgad mink som var framavlad på Imazoo men det märktes inte alls, var så lugn och trevlig från början och därför jag köpte henne.

Men det är väll bra att du står på dig Absinthe! Framförallt om det är något som du tror på, som du har vetskap och om du har stark känsla för det. Fortsätt så!

Nu ska jag kommentera lite om chocolate agouti. Det är inte så lätt att få fram som det kan verka. Jag har testat några gånger.. Och agouti kan ha olika nyanser inom samma kull, jag hade tre olika i senaste kullen.

Jag har i tidigare kullar fått champagne, beige, amber, fawn, chocolate agouti, agouti.. Champagne och beige ändras i färg någorlunda mycket men framförallt amber och fawn. Deras päls påminner om en champagne eller beige vid tidigare ålder och blir mer färgsprakande dag för dag.

Absinthe
0

Jo men från början måste de fått sina råttor ifrån någonstans, och troligtvis har de fått sina råttor ifrån grossister ifrån början. Så jag menade. =)
Men jag vet inte säkert heller om det är så. Jag vet att de råttorna jag träffat ifrån den djuraffären där Kiwa blev till av en tjuvparning är trevliga råttor. Men han är iaf fawn. Men jag tror det beror lite på vart man bor vilket utbud de har, samt vilka kunskaper de har också kring det.

Men haha ja jag envisas nu, för jag tror beige eller fawn på dessa färgerna, samt agouti och chocolate. Som du sa varierar ju färgerna mellan individerna också. Och det stämmer ju med att amber och de färgerna blir liksom mer lysande med åldern, de framträder mer då. =)

MoaL
0

Ja, tills vidare får Gizmo hur som helst vara en beige då, iom hans ljusa färg och mörka ögon. Nu har han dock nästan ingen päls kvar, och även Gnom och Gollum har tappat mycket päls. :) Gollums päls i ansiktet är lustig, på måndagen kan han ha päls i ansiktet - han är för övrigt visst svart, inte agouti :P - och sedan allteftersom dagarna går tappar han pälsen tills han är helt naken i ansiktet till helgen, och på måndagen-tisdagen så börjar det växa ut igen, så ungefär en gång i veckan byter han päls i ansiktet. :P

Dock har alla tre lite problem med ögonen, särskilt Gollum, och jag tror att det har att göra med att de saknar så mycket päls. Gnom har minst problem, men då har han ju också rätt mycket päls. Gizmo har nästan aldrig problem med ögonen, och han är ändå den som är nästan helt näck. :)

De är världens sötaste gosbollar. Hur sociala och kärleksfulla som helst. Oj vad jag älskar dem. :) Min sambo tycker fortfarande att de ser ut och känns äckliga, men jag är nu helt van vid känslan av deras mysiga varma hud mot fingrarna. Jag trodde att de gärna skulle vara med sina bepälsade burkompisar för värmens skull, men det är ganska ovanligt. De tre håller som ihop och sover nästan alltid tillsammans, medan Charlie, Hadar, Frode, Tait, Armas och Samson är utspridda överallt. :)
Och de växer för övrigt så det knakar. :P Imorgon eller i övermorgon ska jag ta nya kort, för imorgon får jag hem en ny Furet Tower. *längtar* Jag hoppas bara att den har grå bottnar och inte blå. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa