Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1075 ggr
flaxss
0

råttor ute på sommaren ??

hejsan

kan man ta ut buren på  sommaren och har råttorna där ??

i vilken temperatur mår  dom dåligt  ??

går det ha dom ute fast det regnar och blåser ??

om man gerdom så  dom kan boa med  

hur  gör  man med katter ??

vi bor i ett område  som har mycket katter

om man har dom ute !! varskadom va i öst ? nord ? väst ? söder blir  någ  för varmnt .

hadde tänk göra så  halva bruen är täcktmed tyg  och plast plus ett mindre trä hus i buren där dom kan ha tyg,papper m.m. om dom skulle frysa kna dom kanske gå in där .

många frågor hoppas nån kna hjälpa mig !!!                                     har 4honor

rattmamman
0

Min erfarenhet är att råttor är känsliga för temperaturväxlingar. De klarar varken värme eller kyla speciellt bra. Förra våren lyckades mina råttor få värmeslag efter 20 minuter i vårsolen ute på vår trappa - och jag förstod inte vad som hände förrän de låg och kippade efter andan. Fick handmata dem med gurka och lyfta vattenflaskan till deras nos för att de skulle orka dricka. Med denna erfarenhet i bakfickan skulle därför inte rekommendera någon permanent utebur på sommaren. Ta med dig råttorna ut när du själv kan ha uppsikt över dem i stället.

flaxss
0

jo fast dte är klart . vårsolen är ju väldigt stark plus var dom 20min i solen så kan det ju hända . men sätter man typ buren på östsidan och pplus ger dom en skuggad del då kan dom sjjälva bestämma om dom vill va i skugga eller sol . sen på dagen är där ju inte mycket sol

Ninja
0

Jag tror att det kan bli väldigt stressande för råttorna med en massa katter i närheten.. Och eftersom de är väldigt känsliga för drag så skulle jag inte ha de ute även om man placerar dom "dragfritt" och lägger skynken över.. Tänk på att det även blir fuktigt på natten, inte bara kallt.. Och eftersom råttor är skymnings/nattdjur så är risken för förkylning eller t o m lunginflammation överhängande om de ska vara ute när det är kallt och fuktigt, dessutom dragit. (utomhus är det praktiskt taget omöjligt att få det dragfritt..)

Du kan ju låta de vara ute några timmar varje dag i stället när du kan vara i närheten. Du bör inte lämna dom utan uppsikt, på dagarna är skator och kråkor en stor fara och på nätterna katter. Jag vet inte om dina råttor kommer vilja röra sig utanför sitt hus..
Hur hade du tänkt med övrig inredning? Hyllor, stegar, saker att klättra på m.m.?
Även ormar kan lockas till lukten av råttor, och de tycker om att gömma sig så de skulle säkert söka sig in i huset..

Brutalteddy
0

Varför vill du ha råttorna i en utebur överhuvudtaget? Är det inte trevligare att ha dom inne hos sig och sen ta med dom om man ska gå ut själv en liten stund? Varför lämna dom i en bur utomhus? Jag förstår inte riktigt vad som är grejen med det.

flaxss
0

indrednigen i buren är två  hyllplan plus stegar och en massa annat . deras  bur är gjort för rråtter . den  är stor och rymlig plus om jag hade haft dom ute hadde jag get dom mer hus att boa och gömma sig i  om  dom vill det . sen även tänkte jag sätta uppburen så den står ca 1m  ovan för marken och att bordet exkat passar buren . 

jo  jag vill ha dom ute för att jag tänkte att det var trevligaer för råtterna att vara ute i det friska .få känna solen lite och njuta av sommaren istället  för att vara inne i rummet  som även är ett litet rum . känsn som om det inte blir samma sak när jag tar ut dom nån timme på dagen . men avsikten var ju gott menat . menar ju inte jag slänger ut dom  sen får dom  klara sig själva föär att bli av med dom .

sen katter tror jag att där är  ca 7katter i  området sen plus kan där  vara fler som vi inte  vet . som alla är ute katter med .

Brutalteddy
0

Ja det förstår jag oxå att du inte menade. Missförstå mig inte. :)

Jag tänkte mest på att om det är osäkert hur dom klarar det, så är det ju dumt att ta risker. Inte kul om dom blir sjuka för att man vill att dom ska få frisk luft, jag förstår din tanke, men som sagt, dom är ju ganska känsliga.

Ninja
0

Mina råttor brukar faktiskt få nog av att vara ute efter ett tag.. De vill gärna in igen efter att ha varit ute och sprungit lite.

Brutalteddy
0

En sak jag undrar förresten ang att ha råttor ute. Har sett att det är många som har dom lösa på gräsmattan? Hur vet man om man vågar göra så utan att dom sticker iväg?

Ninja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Jag har ingen råtta lös på gräsmattan om jag inte litar 100% på den. Vissa blir lite väl äventyrliga och vågar sig iväg läskigt långt, och det gillar jag inte.

Min gamla Baloo var en sån som fick knalla runt som han ville. Han gick inte för långt bort ifrån mig och kom när jag ropade (för det mesta iaf ;).

zimzon
0

Hej! Ja, man kan ta ut dem på sommaren, men man bör ha koppel på dem (om de inte är i buren) och bara ha dem ute när det är så varmt så att du kan gå ute i tex linne utan att frysa. Det ska inte blåsa eller regna för då blir de lätt sjuka. Se till att de får vara i skuggan för annars får de lätt värmeslag. Om det finns mycket katter så är det nog säkrast om de kan vara inne, om du inte kan sitta vid buren och vakta dem hela tiden när de är där. Men jag tycker inte att de bör bo ute hela sommaren. det är bäst om de får bo inne och bara komma ut ibland, för blir det dåligt väder eller blåser så kan de bli jättesjuka.

Grodan
0

När jag bodde i villa och hade stor ogenerad tomt hade jag en utebur till råttorna, som de fick vistas i dagtid när det var lika varmt ute som inne. Det var nät runtom - så de fick tyvärr inte gräva! - med mycket skugga och en speciell del där det var mörkt och svalt. Jag ställde in en stor bytta full med vatten a la r8swimmingpool och flera råttor badade med glädje! Buren var inte riktigt så stor som en voljär - vilket jag tror skulle vara underbart för råttorna när vädret tillåter (inte för kallt o inte för varmt) - ca 1,2 m lång, 70 cm hög och ca 70 cm djup.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️