Största råtta på utställning!
När jag kikade igenom kort efter att ladda upp på mig själv kom jag över kort på min största råtta någonsin och som var den största att ställas ut på länge. Som junior vägde han 850 gram och som mest strax över 1200gram. På kortet väger han strax över 1100 gram och börjar bli gammal, som ni ser är han inte bara fet, han är kopiöst stor.
Jag älskade hans tassar, de påminde om björnfossingar. Han var en underbar råtta men blev aldrig pappa på grund av frågetecknet gällande hans storlek.
Första gången han ställdes ut, som junior blev domaren frågandes då hon var inställd på junior, ja det var han ju också. Han blev dagens stora snackis bland alla fem domare och de kunde inte dra ner på betyger då han bara var väldigt enorm och hade bra proportioner. Jag saknar den grabben! Han dog innan han blev två år och tror att det till stor del berodde på hans enorma storlek och att hjärtat inte klarade av det. Jag pratade med hans uppfödare men det fanns inga extremt stora råttor i linjen, honor ca 400 och hanar 700-800, inte heller att det gick att finna hormonproblem eller diabetes. Varför just han blev så stor är en fråga.
Ville bara dela med mig av min underbara Whiskey, Sanders I wish, och vet att han har syskonsbarnsbarn eller liknande i Sverige. (s/mi ir f. 22/4-05 d. 9/3-07)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Underbar!!.. Påminner nästan om en gp råtta ju
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Häftigt! 

Ja.. han var verkligen underbar.
Om man skulle fundera på vilken vikt som han hade mått bra av att väga skulle det bli ungefär 1000 gram, så stor var han, utan att ha skadligt fett. Men.. det tog ut sin rätt vilket var synd för han var verkligen en underbar sällskapsråtta. Vågade inte avla på honom i fall om att då jag inte visste vad hans storlek berodde på och diskuterade honom med flera..
Han kunde inte alls sitta på min axel, gjorde flera försök men han fick liksom inte plats, alls. Alert och pigg var han trots storleken, hade mycket muskler under fettet och hans svans var lika tjock som en tumme..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Gud, att de kan bli så stora! Det är aldeles för stort, alltså. Förstår tveksamheten runt att para på honom. Skulle vara jätteintressant att få veta mer om sånt här. Alltså, hur det kan dyka upp en så groteskt stor råtta! Han kanske hade något fel på tillväxthormon eller nåt..
Men han ser väldigt go och snäll ut. :)
Älskar mina stora små vänner..

Wow, vilken bjässe! Jättesöt :)
Har du någon bild på honom med något föremål i bakgrunden eller där en människa håller i honom? Det vore intressant att se proportionerna i förhållande till nåt man kan relatera till :)

verkligen stor pojk. Största killen jag haft vägde 900 gram. Kom från de första dumbo kullarna i sverige, vars föräldrar kom från England. Han saknar jag verkligen, min "dumme som jag kallade honom.

I den tråd som finns där man skall lägga upp bilder på sig själv står jag och håller i tre råttor, tror jag det var, och han är längst ner. De andra råttorna är typ fullvuxna men ser ut som 3-4 månaders jämte honom.
Det var inget synligt fel på honom och att ta blodprov är svårt på råttor.. Inte heller är det lätt att ta prov på sköldkörteln vilket var en av de starkaste teorier jag hade gällande honom, att det var fel på den och därav den ökade storleken. (en sköldkörtel som är överaktiv ger smala människor och en med för liten aktivitet ger större, sköldkörteln reglerar förbränning.)
Hans syskon och släkt låg på 400-500 hos honorna och 750-900 på hannarna vilket jag skrev tidigare. Så ja, han kom från en större linje men inte större än någon annan som jag haft.
Han fick A-pris på alla utställningar.. Blev placerad någon eller några gånger.
Jag kan lägga upp en ny bild där jag håller honom i denna tråd. Här pussar han mig! Men jag är inte till min fördel men kortet är fint "overall".. Man ser även hur lång han är och jämföra med andra råttan bredvid.

Gud vilken bjässe! :O
Ja, verkligen speciall kroppsform. Han är ju inte bara tjock liksom utan faktiskt stor!
Älskar mina stora små vänner..

Härligt maffig…
Får mig att tänka på råttan "Ben" i filmen "Willard". Se för övrigt inte den filmen, som råttälskare grinar man bara…
Men ja, jättestor! Om man jämför hans tassar med tassarna på råttan bredvid i den sista bilden du postade så syns det väldigt tydligt. Men jag kan tänka mig att han måste varit himla mysig att ha i knät ^-^

Haha ja han får verkligen den andra råttan att se ut som en 3-månaders, häftigt! Åh vad mysigt det ser ut att hålla en sån härlig bjässe i armarna :)