Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 976 ggr
Jinaum
0

Han vill inte va hos mig?

Min råtta har ju varit ensam råtta ett litet tag nu i väntan på bebis.

Han vill inte bara i buren direkt, men när han är ute lägger han sig bara under min bäddsoffa och ligger i något av hörnerna. Jag tar upp honom och tyckte jag kunde dela med mig av min värme men råtta vill verkligen inte sitta hos mig. Har jag något gott kommer han, men han tar det å går sedan å gömmer sig.

Det känns verkligen som om råttan inte vill vara hos mig och han ligger bara på golvet. Man tycker ju att liksom en obäddad säng borde vara mer inbjudande. Men han ligger på golvet.

Vad kan jag göra för att hålla honom mer sällskap och så? Få honom att vara hos mig lite för han vill ju inte ens sova i närheten hos mig. Känns som jag behöver ge honom den extra uppmärksamheten och försöka fixa det innan bebisen kommer så att det beteendet inte smittar av sig. Inte jätte störande men jag vill ju gärna att mina råttor skall vara så sociala som det bara går.

Tycker sedan att hans svans känns kall. Inte så kropps tempurerad som hans kropp.

Thirre
0

Ett första steg kan vara att du lägger dig på golvet nära där råttan brukar ligga. Om han går iväg och väljer ett annat ställe att ligga på så skulle sätta mig på en kudde eller ligga på en filt på golvet så han får chansen att närma sig dig istället för tvärtom. Och människor är intressanta för människor så jag kan lova att han kommer visa intresse i någon form. Ta det lugnt och inte skräm honom, mjuka rörelser och röster..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jinaum
0

Får prova det och se om han tycker lite bättre om mig. Det är som om han förväntar sig att jag ska röva bort honom som jag "gjorde" med den andra.

Thirre
0

Det med svansen.. den används bl a till att reglera kroppstemperatur men den sitter även längst ut på råttan vilket kan göra att kroppsdelen har litet mindre cirkulation, det är det längsta stället för hjärtat att pumpa ut blod till. Svansen har ju inte heller den någon päls utan lite fina strån vilket säkert påverkar. Jag har aldrig direkt reflekterat över det men jag tror inte att mina råttors svansar är så varma heller, de känns inte som 38-39 grader C vilket deras kroppstemperatur skall vara, men de är inte heller så kalla så att jag reagerar på det.

Om den verkligen känns kall så kan man fundera på om det finns något som gör att blodflödet inte är som det skall. Om råttan kan ha ett brott någonstans vilket stoppar blodet och det finns inte lika mycket som strömmar till.

Vi får hoppas på att det är någon mer som kan skriva en bättre kommentar än mig, jag bara spånar lite..

Jag har haft djur som har tagit avstånd från mig när jag har avlivat eller tagit ur någon flockmedlem. Det är som om de skyller på mig och tänker minsann inte vara snälla i första taget. Sådant brukar gå över på ett par dagar eller tre.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jinaum
0

Jo. Fått provat en gång nu iaf en timme nästan. Råttan kom ju till slut lite nervöst, sniffa runt på mig. Sdan klättrade han över osså var jag inte så intressant. Så svårt å veta vad man gör göra å inte göra. Om jag borde klappap å honom när han kommer eller låta honom gå runt och hoppas på att han lägger sig nära. Om jag borde prata med honom eller bara låta honom vara. Titta på honom eller inte titta på honom.

Så himla svårt.

Ratata
0

Det kan funka om man bara sitter och pysslar med något själv, sitt och skriv eller läs en bok t ex. Man blir mycket mer spännande om man sitter och gör något än man bara sitter/ligger ner och är helt apatisk.

Tänk att du betrakatar ett djur på zoo, man blir ju mer nyfiken och lockad att se på djuret om det gör något än om det bara ligger och sover i ett hörn ;)

Jinaum
0

ah smart.

Thirre
0

Om du låter honom ta det i sin takt tror jag att du når äkta resultat snabbare än när man tvingar sig på honom. Som tidigare sagt, läs eller kika på tv, pyssla med något så att det varken blir tråkigt för dig och råtta. Om du håller på med något visar också att du inte är helt koncentrerad på honom, han känner av din avslappnade stil och det kan nog locka fram honom mer. Om man är på spänn så kan det utstråla att det finns något man skall vara på alerten inför, råttor är mycket bra på att läsa av och tolka situationer.

Om han närmar sig, klättrar upp på dig, så beröm honom med en mjuk och älskvärd röst. Kanske ha något godis som du vet han tycker om. (Osäkra råttor brukar dock inte äta ute..) Visa på något vis att ett närmare är något positivt och att du inte är farlig.

Om det inte stör dig att han är ute hela tiden, att han kan vara det, så låt honom vara det och bete dig som vanligt och gör det du brukar göra. Men, ta det i litet lugnare takt, försök att göra rörelser litet långsammare och försök minimera höga och plötsliga ljud. Och sitt vid honom ofta..

Anvariel
0

Just att sitta och läsa är nog en bra idé. :) Åtminstone mina råttor har en förkärlek för prasslande papper. Dock finns det en risk att sidorna i boken blir söndertuggade, så du kan ju ta en bok som du itne är så intresserad av. Sen att han springer ÖVER dig, ja men så gör de ju ofta ändå. Åtminstone mina töser gör så. De tar sig liksom en sväng på mig och sen springer de iväg och gör annat, sen kommer de tillbaka för en liten till klätterstund på mig och sen springer de iväg igen. Beror lite på hur intressant omgivningen är.

Angående svansen, det beror säkert på hur varmt det är i rummet annars och sådär också. Mina råttors svansar är väldigt varma faktiskt. Blev förvånad över det. Känns varmare än mina händer oftast.

KickanW
0

När jag får hem nya bebisar brukar jag försöka sätta mig på något ställe där jag är den enda trygga punkten. Alltså där de inte kan gömma sig under skåp, sängar eller liknande. Ett trapphus eller en dusch brukar fungera bra!

Så sitter man där och låter dem utforska, till slut kommer de komma till dig och gömma sig, kanske somna. Då har de fått bättre förtroende för dig, och efter några gånger kommer de börja se dig som den trygga punkten.

Kom ihåg att man måste ha rätt mycket tålamod dock - Det kan ta ett bra tag innan de blir trötta.

Jinaum
0

jo. får väl ta med honom ut i hallen å rensa på skor. Där finns de ingenstans att gömma sig direkt. Har haft med honom ute ett par gånger nu och han vill hellre gömma sig innanför tröjan numer än att sitta i luvan.

hus-musen
0

Det låter ju som att han är riktigt deprimerad sen du tog bort hans kompis. följ tipsen du fått av resten, honom tex i soffan bredvid dig när du tittar på tv eller läser nått och skaffa en kompis till honom fort! Han mår ju inte bra av att vara ensam ännu längre.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Han ska få kompis. Men kan inte få hem bebisen förens efter stora pet då jag ska få den transporterad därifrån.

Han har aldrig varit extremt social. Men jag ville försöka rätta till de å få honom lite mindre nervös utav sig. innan bebisen kommer så den inte snappar upp samma sort beteende som honom.

Satt ute i halen gjort ett bra tag nu. Vet inte hur länge men baken gör ont iaf. Men han kom å lade sig hos mig de sista. Precis bredvid och lätt mig klappa honom, lite knastrade han allt. Låg där platt som en matta och nanna lite. Dock låter han som en kyckling igen. Vilket jag icke gillar. Har gett honom roibos te med honung och vitlök. Får se om det hjälper honom annars får de bli veten.

Saken är den att har jag honom i soffan för det är där jag oftast sitter när han är ute så kryper han under soffan och sover i ett av hörnena.

Jinaum
0

Nu börjar jag bli orolig för honom. Han verkar bara bli slöare å slöare. Idag tror jag han mest sovit förutom när jag petat på honom. Knappt velat vara utanför buren eller något :/

Anvariel
0

#13 Vissa dagar kan de ju vara extra slöa, precis som oss människor. Men det är ju så svårt att avgöra så här över nätet om det är vanlig slöhet eller inte… svårt att avgöra i person också i och för sig. Men i helgen får du hem en bebis va?

ivanhoe81
0

vilka problem du har verkar det som

min första råtta (min ensamråtta) hakade sig fast på mig och vägrade släppa hos sina förra ägare, han släppte först då jag var i bilen och att han förstog att han skulle få följa med mig hem
han brukar vara ute i sovrummet och springa, ibland kommer han till mig och stoppar nosen i mun på mig eller kryper in under täcket och myser en liten stund där, men för det mesta så klättrar han i bokhyllorna eller lägger sig att sova under en hylla eller mitt under min dubbelsäng
men när han är i buren och jag kommer in i det rummet så är han nästan direkt på gallret för att hälsa (även om han kan vara hårdhänt ibland och drar och biter för hårt, men det är mitt egna fel då jag har gett honom godis genom gallret)

min andra bur som jag har 4 hanar i är hur keliga som helst (även om de 2 minsta är lite försiktiga av sig men det börjar släppa) en av dem reagerar så fort jag säger hans namn och börjar hoppa omkring etc de älskar att ligga tryckta under täcket mot mina ben och sova men annars så vill de inte vara så mycket med mig

men som de andra säger låt råttan ta det i sin takt så att han känner sig trygg med dig igen det är det bästa sättet enligt mig

Jinaum
0

Jo dock verkar det gå till det bättre. Vilket det står om i tråden "Uppdatering".

Sabina-old
0

Vet att denna fråga inte riktigt hör hemma här, men jag undrade bara om någon ville ge mig lite info.

Jag har haft möss innan, o funderar nu på att skaffa det igen. Men samtidigt så har jag alltid velat ha en råtta.

Är råttor mer sociala? Vill ha ett djur som är tamt o mysigt, smart och roligt :P Kanske låter det elakt, men det är skillnad mellan en orm o en katt. Katten är liksom gosig på ett helt annat sätt. O det är det jag söker. Men vill dock inte ha en katt :P

Tacksam för alla möjliga svar o info

Absinthe
0

Köper du råttor av en seriös uppfödare som lägger ner tid på sina råttungar så har du större chans att få ett otroligt trevligt djur än om du köper från zoo där de oftast inte har så mycket tid att kela med djuren.

Sen ligger det väl en hel del genetiskt också. mejla runt till olika uppfödare och hör med många olika uppfödare vad de har att erbjuda. Fråga dem mycket! =)

Sabina-old
0

Än en gång, så har detta inte med det riktiga inlägget att göra, men vill gärna ha mer info från er råttkunniga människor :)

Jag är o praktiserar på en djuraffär där jag har hittat två råtthonor som jag gillar mycket. O jag funderar på att skaffa dem.

Vad ska man tänka på? Ge mig gärna mkt info, vill juh se till så att allt blir rätt. (Ska läsa en bok om råttan också, men ni kan säkert bidra med egna åsikter)

MVH/Sabina