ebok - råttfångare berättar
hemsk men väldigt spännande bok online, skriven 1898!!!
Full Revelations of a Professional Rat-Catcher, After 25 Years' Experience
inga historieintresserade här?
Jag tycker den inte verkar såå fasligt hemsk ändå. Eller jo, att råttorna dödas är ju såklart hemskt, men vilda råttor kan bli ett väldigt stort problem så det är nödvändigt av bl a sanitära skäl. Bara det går fort och de slipper lida så..
Men faktiskt, rätt intressant!
det var tydligen en väldigt stor "råttplåga" i Storbrittanien på 1800-talet, och några av dem som infångades ligger till grund för våra tamråttor… tycker jag är väldigt intressant!

Mycket smådjursplågeri idag med, inte lika utbrett. Hörde om några som hittat möss i ett garage och dränkt dem i olja och sedan tänt på och skrattat medans stackars mössen sprang runt tills de dog av smärta. Vad arg jag var när jag hörde om det, men vad ska man göra när man hör sånt, man vet bara att det hänt men har inga bevis eller namn på de som gör hemskheterna! Även när man ser på de här djurräddningsprogrammen ifrån USA, man blir så arg och frustrerad, arg över att det sker och frustrerad över att det finns så många, både djur och människor, som far illa och det lär aldrig finnas bot… Hundar, folks husdjur, som de inte orkar med längre och bara släpper på motorvägen för att slippa, hundslagsmålsgambling, tuppfajter, direkt misshandel och niglect(undvikande av ansvar och att ge djuren vad de behöver, med- eller omedvetet).
Jag skäms över att jag inte ens vet vart jag ska anmäla om ett djur far illa, men borde jag det? 112 kan alla numret till… men sen då?
Kanske strävar utanför ämnet i tråden men tyckte det var en bra tråd att placera dessa rader i… /linnea