Att inneha flera roller
Först och främst, detta är ett inlägg som jag länge har velat skriva och vet inte om jag har gjort det eller om tanken bara funnits väldigt lång tid. Om jag har skrivit ett liknande får ni bortse detta eller ta det som en påminnelse då det är något att fundera på och för att öka förståelsen inför olika personer och deras uppdrag.
Om man som jag har varit medlem i föreningen en längre tid brukar det utvecklas som så att man blir mer aktiv och kan ta på sig flera olika roller. Viktigt är att man inte blandar ihop olika rollerna med varandra och att man inte förknippas med personliga åsikter och ståndpunkter när man utövar dessa. Då det är en ganska liten förening och med få personer som engagerar sig i större utsträckning blir det naturligt att en person kan sitta på flera poster och uppdrag.
Jag som person kan ha mina egna åsikter, erfarenheter och värderingar som självklart nyanserar min avel, uppfödning och det sätt som jag tillhandahåller mina djur. Som uppfödare ingår det dock en ställning och jag vill inte göra några större ståndstagande mot andra människor och skickar ofta vidare köpare då jag själv tar få kullar. Som uppfödare räknar jag även med att jag får hjälpa de som ringer till mig och frågar efter djur, hur man tar hand om dem och alla andra möjliga frågor som kan komma. Detta gör jag också med så lite bedömande som möjligt, försöker vara fördomsfri.
Som kontaktperson får man också vara öppen och fördomsfri där man kan räkna med alla möjliga sorts frågor, dock har jag inte fått många som ringt till mig som egenskap av kontaktperson.
Det viktigaste för mig är att man inte blandar ihop mina roller och det framförallt när jag är domare. När jag är domare ser jag det djur jag får upp för dagen och kan endast värdera det djuret. Jag lägger ingen som helst vikt vid vem det är som bär upp djuret, oftast lägger jag inte ens märke till det, utan min koncentration ligger på bedömningen. Jag är ganska hård som domare, det vet jag och de som har fått sina råttor bedömda av mig och om det råkar vara någon som får sämre resultat av mig gång efter gång betyder inte det alls att jag har något emot den personen, uppfödningen djuret kommer ifrån eller eget ståndstagande. Detta kan bli skevt och folk kan nog tro det, jag själv har fått den uppfattningen vid bedömning av mina egna djur vid ett par tillfällen. Att människan som kikar på mitt djur känner en konkurrens eller liknande och på så vis drar ner på bedömningen.
Mina erfarenheter från när jag dömer kan jag använda mig av vid mitt egna tänk men delar absolut inte med mig till någon annan om vem som hade dåliga djur eller liknande, det är otroligt osjysst och elakt. Jag kan dock ge en generell uppfattning om hur kvalitén var om någon frågar i samband eller efter utställning men inga namn nämns. Då vet jag inte ens vilka som har ställt ut, det får jag reda på när jag har bedömt klart och skriver rosetter, när jag delar ut rosetter eller när jag skall skriva mina domarkommentarer.
Jag sitter nu även i valberedningen. Detta uppdrag kommer inte nyanseras av vad jag har för tycke och uppfattning om enskilda personer (om det skulle finnas några jag kommer sämre överens med eller liknande) utan de personer som kommer under luppen är vilka som kan tillföra föreningen mest nytta. Valberedningen kommer med ett förslag men oftast finns det fler nominerade som nämns vilka man kan rösta på om man inte tycker att vi har gjort ett bra jobb, gett ett bra förslag. Mitt bidragande i valberedningen kommer vara att försöka vara så objektiv som möjligt och se till var persons egenskaper, och som sagt, vad de kan tillföra föreningen.
Sedan finns det folk som har fler uppdrag än mig, som sitter på tyngre poster, och det som jag nämner gäller nog även dem. Man skall inte blanda ihop deras poster, uppdrag och personligheter, vi alla är mänskliga och våra åsikter behöver inte vara densamma som posten kräver eller visar riktlinje för.
Man kan agera olika beroendes på vilken roll man har för stunden. Jag vet att det kan vara svårt för folk att särskilja detta men det kan vara bra att tänka på och ha i tanke. Bara för att man kanske har dissat något behöver det inte betyda att ens generella inställning är sådan, uppdraget kanske kräver det.
Jag vet inte om det jag menar kommer fram men.. jag försökte i alla fall. Viktigast, kontentan är, att man kan skilja på person, uppdrag och väga in den mänskliga faktorn innan man lägger någon under giljotinen.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..