Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1274 ggr
XetTilda
0

Vad ge till frukost?

Mina små rådisar brukar få mitt ihop blandade Torrfoder till frukost, skulle vilja ge dem någon grönsak eller någonting liknande till.

Till marsvinen t.ex fick de sallad och gurka/morot varje morgon. Är det någonting man kan ge till råttorna det med?

Hur mycket isåfall?

Råttorna får annars påfyllning på kvällen av torrfodret, någon gränsak från middagen och lite barnmat ca varannan dag. De får även pasta/potatis/ris etc och ibland annat kött/fisk/fågel/ från maten.

Men vill som sagt ha någonting bra att ge dem på morgonen, lasta mig med tips :D

dogpoo
0

havregrynsgröt eller välling brukar uppskattas

XetTilda
0

provar gröt imorgon och ser vad de tycker om de :D då får jag ju lite nyttigare mat i mig ;p

Jag har ju hört att man ska servera enligt tallriksmodellen, räcker det då med gröten eller ska man ha någonting mer bredvid/i den?

dogpoo
0

på morgonen brukar jag bara ge gröt, senare på kvällen får dom enligt tallriksmodellen. eller jag försöker iallafall^^

Absinthe
0

Kan faktiskt köpa frysta bär och tina och ha på gröten om man vill det. =)
Blåbär, hallon, jordgubbar.. man behöver ju inte fylla hela tallriken med bär men några stycken till gröten tror jag kan vara uppskattat. Finns väl även lingon och andra bär man kan köpa på affären. =)

eloize
0

har hemma ges det bland annat havregrynsgröt, majsgröt, yogurt (med hackade fruktbitar i), välling, fruktsallader…

Thirre
0

När mina får frukost, vilket inte är det brukliga men sker då och då, får de mat i lättare variant likt den frukost vi själva äter. Gröt, välling, yoghurt, fil, frukt, grönsaker, bröd, knäckebröd och ibland omelett eller pannkakor. Jag brukar försöka se till att de får lite av tallriksmodellen även vid frukost likt den som vi själva skall äta. Om de får gröt har jag ofta i liiite sylt och/eller färska bär och frukter. Jag brukar söta gröt och välling med honung, frukt och bär.

Frukostbiten brukar styras av vad för råttor som finns i burarna för tillfället. Om jag har ungar som är diande och/eller unga djur i burarna brukar jag bli mer frekvent med frukost/lunch för alla djuren. Just nu har jag en del yngre och några som behöver lägga på sig litet vilket gör att jag försöker sticka in litet mer mat i burarna. Jag har två veteraner som en är tjock och den andre sjuk, den tjocke är den enda råtta som inte behöver lägga på sig mer utav alla djuren vilket gör att jag faktiskt inte bryr mig så mycket om att dra in och ner på ting då de flesta är växande och behöver näring.

Om man har unga djur och de behöver lite fett kan man använda sig av bättre fetter likt olika oljor.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Terato
0

Blåbär är för övrigt jättenyttigt! Men de gillar det sällan så är man lite smart så mosar man ner det i vällingen/gröten, annars plockar de kanske bara ut dem.

Något som jag brukar göra till frukost när jag har bråttom är att mosa en banan och hälla på sockerfri yoghurt och mosa runt. Välling är också bra bråttomfrukost. Keso är också enkelt och bra, det är proteinrikt så funkar extra bra om man t.ex. har växande bebisar. Försök att alltid, i alla maträtter få ner något fruktigt eller grönt, är ett bra tips för det glöms lätt! Tänk kolhydrater, fett, protein och frukt och grönt! :) Barngröt funkar ju också jättebra och det är lättlagat.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Jinaum
0

frukost *blinka* ingen idée här tror jag. Fast skulle de få välling så.. en annan femma. Aldrig tänkt på att ge dem frukost. brukar bara fylla på vatten och Torrfoder. Kan ju dock ha att göra med att på sennaste tiden har jag inte direkt ätit någon frukost. Fast när min råtta var ensam ett tag i väntan på att få hem bebis så var han ju ute dygnet runt. Då kom han och snodde flingor ur min skål när jag väl åt det och drack lite mjölk. Inte så stor koll på om det är bra eller inte så därför fick hn aldrig mycket. 2-3 flingflan ungefär. Låter som en kul idé dock.. Rått frukost.

Terato
0

Ja, jag brukar anpassa det där lite grann. De får inte alltid frukost. Och ibladn får bara vissa av dem.

Smalisarna och bebisarna brukar jag försöka proppa i något så ofta jag kan så då brukar jag vilja ge dem lite frulle.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Thirre
0

#10 Sjysst dialekt du fick in i det lilla meddelandet och främst sista meningen.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

SweGizmo
0

jag ger mina havregrynsgröt med välling i. mycket uppskattatSkrattande

Min blogg: SweGizmo.se

MangoMelon
0

Jag ger inte frukost åt mina vanligtvis. Det beror på att jag har vrickad dygnsrytm och min morgon kan vara allt från kl. 11 tom kl 14. Beror på dagen. Så mina får middag/kvällsmat på kvällen efter att vi har ätit.

Ibland om jag har nån smal råtta som behöver gå upp i vikt så kan jag ge frukost, eller till en digivande hona.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se