Ser ut som en fästing under ögat
jag tog in löv från skogen här om dagen,i förrgår.och idag ser det ut som min ena råtta har en fästing under ögat.Den är pytteliten så man ser den inte tydligt.jag kan inte säga till 100% att det är en fästing,men det ser så ut.Och hon har inte haft någon sån grej under ögat innan.Ska jag försöka ta bort det eller vad ska jag göra?jag blir lite oroad att det sitter så nära ögat för det kommer nog göra ont att dra bort.Men asså har jag verkligen kunnat få med mig fästingar in?:O
jag fick inte till en bättre bild..

jo nog ser det ut som en fästing alltid. Plockar sådana varje vecka på katter, barn och mig :-)
Vet inte hur man ska göra när det sitter så nära ögat tyvärr. Kanske någon annan vet här på forumet.

Jo det ser ut som en liten fästing. Jag skulle be någon om hjälp med att försöka hålla råttan så stilla som möjligt och ta bort den med en pincett eller om du har "bra" naglar. Kan ju vara lite svårt när den är så nära ögat men bättre att försöka ta bort den än att den får sitta kvar och suga blod.
jag hade tagit råttan till veterinären. inte en chans att jag skulle få bort den själv..

har du någonting som du kan ta bort fästingen med? en fästingborttagare alltså???
känner du nån som har hund, som du kan låna en borttagare av?
isåfall är det ju de lättaste sättet att lösa det på…
Tack för alla svar!Jag tog tipset om att använda pinsett och att hålla fast råttan.Jag höll henne själv och det var en lång kamp för hon ville inte alls vara med och hon blev lite rädd också.Men jag fick bort hela fästingen och den levde när jag fått ut den,men inte länge 
skönt att det var ur världen,fästingar är verkligen jätte äckliga!
tur att det gick bra
gillar inte heller fästingar
ja de e äckliga små djur. jag har vad jag vet aldrig haft en fästing på mej. inte som jag sett och inte som mamma minns från det jag var liten. Sambon får säkert 30 st varje sommar, endå var det jag som fick borelia i vintras. märkligt… uppenbarligen har jag ju haft en. och det räcker med en oxå för att bli sjuk. höjden av otur.

#8 ja snacka om otur. Jag får en 5-7 stycken varje sommar, barnen brukar också få några. Katterna får dem ofta trots att vi använder preparat till dem.
den dan jag hittar en kommer jag aldrig sluta skrika. Sambon får gå in till grannen om han har nån han inte når själv. Dom är så otäcka att jag blir illamående bara jag tänker på dom. En bild ger mej kalla kårar.
Usch fästingar är äckliga :( Jag har som tur var aldrig haft någon på mig :) *Peppar peppar*
Mvh Nathalie
Häruppe har vi i princip aldrig haft fästingar tidigare. Första gången jag såg fästingar var förrförra året, då jag och min sambo hade hand om min mammas hund ett par veckor, och han fick två stycken i ansiktet.
För två veckor sedan var jag hos mamma, och på eftermiddagen hörde jag henne prata med sin schäfer - som är tio år gammal - och fråga honom om han hade fått en vårta, att han börjar bli så gammal, o s v, ni vet. Jag gick dit och höll på att garva ihjäl mig, för det mamma pratade så puttinuttigt om var ju såklart en stor fästing. Min mamma har hållit på med och tävlat med hund samt varit hundinstruktör o s v inom bruksshundklubben i mängder av år, och förrförra veckan var första gången någonsin hon har sett en fästing. :P Så jag är lycklig att vi inte har det så illa häruppe som ni verkar ha det därnere. Stackars er. :S
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vänta bara Eldbarn, tack vare Al Gore så har ni dem där med snart. Dessvärre.
Nej, jag vet, antalet fästingar ökar bara hela tiden. Vi har så extremt varmt på somrarna numer, så jag vill bara kräkas. (jag älskar hösten och vintern. På sommaren vill jag bara vara vaken på nätterna, dagarna är för varma..)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor