Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 510 ggr
TheUnknown
0

Hur tvättar man svansarna?

Jag har en kompis som har två råttor och hon undrar hur man kan få bort all skit på svansarna på siona råttor? De är två råttor med "hårlös" svans. Svansarna har blivit skitiga, den ena mer än den andra. Och hon har försökt få bort dem, vet dock inte hur. Men hon undrar.. hjälp henne?

[FrejaGna]
0

Jag brukar först smörja in svansarna med någon fet hudkräm och sen får den sitta i några minuter, sen brukar jag använda en grov vante eller handduk och liksom dra av det, sedan skölja av med vatten och sen innan jag är klar smörjer jag in dom med olivolja som råttorna själv får putsa bort sedan i buren eftersom det inte är farligt för dom med lite ovilolja :)

TheUnknown
0

Tack för ditt svar. Ska säga det till henne i morogn om jag inte glömmer. :) Lät som ett bra förslag. MEn hur är det med råttor och bada, hela dem alltså?

[FrejaGna]
0

Bada råttan kan du göra om den verkligen har skitat ner sig, eller om den är väldigt gammal och inte kan putsa sig själv, annars putsar dom sig så fint själva och då behövs det inte badas. Sedan brukar man ju bada dom innan uställningar.

Då kan du ta en liten balja eller diskkon med ljummet vatten och försiktigt blöta ner hela råttan med nån liten skopa eller bara händerna, akta anksiktet så det inte kommer in massa vatten i öronen och så. Sedan kan du ta lite svagt barn/djurschampo och massera in lite och sedan skölja av noggrant. Väldigt enkelt. :) Som att bada vilket djur som helst, men vara försiktig ;) Och så torka råttan ordentligt med en handduk efteråt, i öronen så det inte samlas vatten och den får en infektion eller nåt. Sedan putsar dom sig själva såklart! :)

TheUnknown
0

Tack för dina svar. :) Blev genast mycket klokare. :D Hoppas min vän blir det med. :) Hehe