fundering ang zooaffär
Visste inte riktigt vart jag skulle sätta denna tråd :)
Jag och en kompis ska kanske starta egen zooaffär. Men OM vi nu skulle göra det vill jag inte köpa hos grossist pga av deras djurhållning mm. HUr tror ni man skulle kunna göra? För kommer jag inte på någon bra idé så kommer vi inte att sälja djur överhuvudtaget utan bara tillbehör.
Tack på förhand för svar :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
då blir det en djurbod istl :) Djurbodar i regel har mest djur tillbehör men säljer inte djur.
Annars kanske ni kan erbjuda folk hjälpa att finna djur de önksar kanske? Som inte är grosist. Men det kan iof vara rätt tidskrävande. Att leta upp djur av olika arter osv. Men ja. enda jag kommer på :/
aa det var det jag tänkte på också, men om man isfåfall kanske har sammarbete med några eller nåt :P känner mig helt förvirrad i det här :P
Maybe it's not too late
Jag har en såkallad djurbod där jag bor, dom säljer inga större gnagardjur utan har bara fiskar och reptiler, utöver tillbehör för alla djur då. :)
Men som sagt en idé kan ju vara att samarbeta med kunderna, att ha ett register med kunder som behöver omplacera djur eller har en kull med nåt djur till salu, så kan man komma till djuraffären om man letar ett djur och så kollar du i registret om du har nåt sånt, och antingen hänvisar du till den personen som säljer djuret eller om personen bor längre bort att djuraffären transporterar dit djuret till affären där köparen kan hämta det, nåt sånt, jag vet inte :P
För det är ju mycket enklare att starta en djuraffär med endast djurartiklar och bra kunskap om djur för att kunna hjälpa sina kunder med köpen, än att starta en djuraffär med massa olika djur i affären där det krävs mkt kunskap, utbildning, regler på djurhållning, och om man vill vara seriös en bra djurhållning där djuren har det bra, med koll på vart dom hamnar och att köparna är kunniga, och att djuren inte är sjuka och allt det där, det är ju såklart väldigt krångligt och kräver mycket jobb, men det vet du ju redan säkert eftersom du planerar att starta :P
aa det är oerhört mycket jobb därför jag startar nu och ska även prata me lärarna och se om dom vet något bra (går djurvårdsprogrammet) så kollar innan jag ens ska försöka mig på :P men det lät som en jätte bra idé :) bara man kan locka till sig kunder så :)
Maybe it's not too late
Jag skulle ha en affär som säljer djurtillbehör, mycket specialgrejer kanske samt kan erbjuda kloklippning och så vidare. Och så kan man kontakta diverse djuruppfödare som man hänvisar till och tvärtom (att uppfödarna hänvisar till affären).
#5 tack så jätte mycket , en jätte bra idé :)
Maybe it's not too late
en lite fråga har ni utbildningen/tillståndet att få sälja djur då?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
jag går djurvård så kommer få det tillståndet med i utbildningen
Maybe it's not too late
vaf bre gå samma utbildning sista året
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
vadå?
Maybe it's not too late
jag har hört av en zoo affärs ägare att dom köper in av privat personer för att sedan sälja för att slippa grosist, själv kan jag tänbka att det är rätt lockande att göra så men då försvinner väl stamtavla etc iafl`?
hm .. det var en väldigt bra fråga :S
Maybe it's not too late

Jag skulle nog bara sälja tillbehör och sedan hänvisa till olika föreningar och uppfödarregister för dom som vill köpa djur och kanske ha något sammarbete med olika uppfödare av dom djur som det är mest efterfrågan efter.
Får en känsla av att det är många djur i djuraffärer som aldrig hittar ett alldeles eget hem med en människa som älskar bara dom! Och det tycker jag känns så tråkigt, och sen känns det som risken för impulsköp ökar när det finns rara djur att titta på… Kanske inte blir så mkt impulsköp om dom måste anstränga sig liiiite mer. Kan ha fel, men så upplever jag det. =)
#11: Jag skulle aldrig i mitt liv sälja en kull till djuraffär - Då har man ju noll koll på vilka människor som köper dem. Vilken idiot som helst kan ju gå in i en djuraffär och köpa ett djur. Dessutom vill man väl som uppfödare ha fortsatt kontakt med de som köper djuren?
jag vill ju hitta en annan lösning än att ha djur i själva affären bara för att folk inte ska göra ett impuls köp. :) utan att dom kan köpa tillbehör och få råd hos mig och sedan hitta någon uppfödare som är villig och tycker att de är seriösa .
Maybe it's not too late
Ni kan ju annars erbjuda att ni säljer begagnat. Lite djur secondhand kanske efter en rengöring visserligen för att undvika sjukdomar m.m. Men det kanske vore något?
Arken här hos oss säljer djur som folk lämnar in då dom inte kan ha kvar dom, Alltså omplaceringsdjur och även om man har fått ungar men inte få iväg dom så kan man lämna in dom.
hm.. något att fundera på :P
Maybe it's not too late