Hannar eller honor?
Jag är i "skaffa råttor"-tankar.
Men kan inte bestämma mig för vilket kön jag vill ha. Så fiskar efter lite råd. :)
1. Har läst att honor brukar vara mer aktiva och hanarna slöare.
Jag tycker det kan vara roligt med lite fart och fläkt så det behöver ju inte vara någon nackdel. Samtidigt kan det ju vara skönt med lite lugnare djur.. Eller kanske lättare att få kontakt med dem.. Eller? Vill ju ha orädda, spralliga, kontaktsökande och glada djur, så det är ju det viktigaste.
2. Hanar luktar mer
Brukar inte vara så känslig för lukter och det gäller ju att hålla rent.
3. Hanar blir större..
Det kan ju vara mysigt att ha en stor gosklump! Men samtidigt kanske det är lättare att hantera mindre råttor. Och de får inte lika trångt i buren.
..Det verkar ju inte vara så hemskt stora skillnader så att val av kön är nog inte så himla avgörande.. Man kan inte säga att det riktigt är fördelar och nackdelar utan mest olika egenskaper hos könen.. Men..
4. Jag har också läst att det brukar vara svårare att sammanföra gamla hannar än gamla honor.
Så.. Hur är det med det där? Det värsta jag vet är djur som inte fungerar sinsemellan. Kan man få det lättare med honor? Om man vill tillföra en ny medlem t.ex. Kanske minskar risken för att jag får problem med det om jag väljer honor?
Älskar mina stora små vänner..
Jag tror inte att det är svårare att sammanföra äldre hanar än vad det är med äldre honor. Om dom har haft sällskap hela livet och är vana vid andra råttor så tror jag inte att det är någon större skillnad. Med betoning på TROR. Jag är alltså inte säker. Men det kanske finns någon annan som vet?
Om dom däremot varit ensamma en längre tid så tror jag att det kan uppstå problem varesig det är en hona eller hane, men hanar kanske är svårare, jag vet faktiskt inte. Jag försökte sätta ihop Platon med en äldre råttkille när han var liten, men det gick inte alls för den äldre råttan hade bott ensam ganska länge så han accepterade helt enkelt inte en kompis, därför kom Platons bror istället, kändest som ett säkrare kort eftersom dom bott tillsammans innan.
Det där med att hanar luktar mer, det är ingenting jag har lagt märke till. Jag tycker inte att mina pojkar luktar mycket alls, men det beror väll på oxå hur man håller efter det. Jag städar ju såfort det börjar lukta. Har oxå hört att vissa tycker att det är tvärt om, alltså att honor luktar mer. Det enda är väll att hanar kissar omkring mycket mer, kanske är därför dom luktar mer isåfall?
Honor är ju mer aktiva, det har jag märkt så det stämmer ju. Men hanarna är absolut inte slöa för det. Jag tycker dom är precis lagom busiga. :)
Japp, det är hanarna som oftast luktar mera eftersom att dom revirmarkerar. Men som sagt, håller man reda på det så är det ju ingen skillnad på lukt mella honor och hanar (:
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Jag har två killar och mina luktar inte mycket, den ena revirmarkerar inte ens. Jag tycker de är helt underbara för de kan både busa och sätta sig i knät eller i nacken och mysa.
Jag har också hört det där om att honornas urin luktar mer men att killarna luktar lika mycket eftersom de som sagt kissar runt.
Däremot har jag hört tvärt om vad det gäller sammanförning eller efter sammanförning. Så vitt jag vet så när råttor väl accepterat den nya medlemmen så måste de göra upp en ny rangordning och killar gör tydligen rangordning en gång (tjivas en gång) medan tjejerna kan ändra rangordning flera gånger och därför tjivas mer.
Jag tror inte det är någos större skillnad i för- och nackdelar som du sa, bara det att de har olika egenskaper. Jag visste heller inte om jag ville ha killar eller tjejer men sedan fastnade jag för dessa pojkar så det blev killar. Om du inte vet vad du vill ha så se vilka individer du gillar och välj utifrån det :)
Lycka till!
Jag kan inte påstå att nån av alla mina hanar jag nånsin haft har varit slöa.. Mindre aktiva än honor - ja, men absolut inte slöa! :)
Honor kan vara precis lika lätta eller svåra att få kontakt med som hanar. Passar personkemin (eh.. råttkemin? :P) ihop så spelar könet ingen roll! Att du sen bör skaffa råttor från en uppfödare (reggad eller hobby) om du vill slippa tämja råttorna vet du säkert redan. Du får du kontakt med råttisarna direkt när de kommer hem! :)
Mina hanar luktar bara de gånger jag har slarvat med att städa i buren.. samma med honorna. Du kan prova att ha tidningar på hyllorna, lite strö i toalådor och så strö på botten av buren. tidningarna kan du byta varje dag då, det är snabbt gjort. Allt du får i reklam hem i brevlådan fungerar super, bara att slänga in direkt i buren! :)
Att introducera vuxna hanar för varandra kan vara jobbigt. men det kan även vara jobbigt med honor. Allt beror på individen, och har råttorna bra bakgrund med endast mycket trevliga djur har gått i avel så är det nog ingen fara. Jag skulle lita fullt på de flesta (möjligtvis alla, beror på eftersom vissa är unga än) av mina hanar bara den främmande hanen var lika trevlig.
Det här är min sida av saken. Även honor är precis lika trevliga som hanar, bådas nackdelar övervägs av fördelarna. Jag har valt hanar för att de är så stoora och gosiga, och lugnare än honor. Jag personligen tycker de verkar mindre benägna att gnaga på saker (peppar peppar), och så boar inte hanar lika mycket som honor gör. Därför får saker vara ifred mer osv. Men det är jag det, som sagt. Försök träffa lite folk med råttor så du kan bilda dig en egen uppfattning! :)

Ja, det bästa vore väl om man kunde få träffa ungarna flera ggr innan man bestämmer sig för vilka man vill ta med sig hem.:)
Problemet är att jag bor i Gävle och jag har tänkt köpa från en reggad eller känd och seriös uppfödare. Men dom bor en bit ifrån.
Så då kan man ju inte åka så mkt fram och tillbaka. Man måste nästan tinga hemifrån om man ska vara säker på att det blir några kvar och det kan ju vara svårt när man inte träffat bebbarna.
Jag har sprungit in och ut i en djuraffär och kikat på deras råttor. Det finns en hona där som jag varit förtjust i länge. Det är liksom den där kontakten. Och hon ser så busig och glad ut. Men jag har bestämt mig för att jag inte vill ha några zooråttor av olika anledningar. Nu när jag var in så var det bara hon ensam kvar. Hon springer alltid fram till glasrutan när jag kommer in och söker kontakt. Men jag såg att hon var rund om magen. Måtte hon inte vara dräktig tänkte jag. Hon kanske är runt 8 veckor gammal.. Fruktansvärt.. Men den kontakten vill jag känna med den råtta jag köper!

En ide om man ska skaffa djur, men inte vet om man vill ha hane eller hona är att åka och träffa dom som är till salu, se om man fastnar för en eller två. Och om man fastnar jätte mycket för en så får kompisen bli av samma kön. Jag tror att man ska mer gå på individen än könet om man ändå ska ha till sällskap och mysa med djuren.
Tror om man plockar isär hanar mot honor så finns det för- och nackdelar med båda könen.

ja, det är väl så..