Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1975 ggr
cenedra
0

Nät till råttbur

Hej, jag har en fråga till er hemabyggar av råttburar. Jag har lite problem att hitta nät till min råttbur. Nu har jag upptäckt att granne har hur mycket nät som helst på sin gård som jag kan få. Men hålen i nätet är på två cm kan detta fungera för min lilla råtthona, eller lyckas hon klämma sig igenom.

Jessie_gbg
0

jag köpte ett när med fyrkantiga hål på hornbach. funkar jätte bra : )

cenedra
0

hur stora är hålen på ditt nät

dreamiz
0

Jag fortsätter här då det är lite samma fråga jag har. Jag har möjlighet att få en stor fågelbur gratis men då det är en parakitbur (tror jag det heter) är gallret ganska glest.

Hur tätt måste det vara? Jag har för tillfället två unga hanar, ska ha två till. Som vuxna blir de ju troligen ganska stora men än väger de bara drygt 200 g.

Tror gallret var kanske som cenedra skrev, 2 cm mellan men jag vet inte exakt.

Annars var buren stor o rejäl så funkar det bara med gallret så… Men vill ju inte riskera att de rymmer.

cenedra
0

Jag tog lite av nätet i går som jag fick av min granne och bygde en utebur till Kickan. Maskerna var som sagt 2 cm stor, men i hård metal så det knappt går att böja isär dem.

Kickan har varit ute där nästan hela dagen och det har gått fint, så jag kommer nog att ta sådant nät till dörrarna på min bur.

cenedra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men jag kan ju förstå att hon inte ens vill försöka sig på att lämna sin utebur med denna utsikt.

Se bild…

Bellona
0

att hon inte vågar det är rätt förståeligt. världen är rätt läskig för en liten ovan råtta, speciellt när det bara finns en enda plats att gömma sig på. råttor är ju inte direkt dagdjur utan tycker om trygghet i mörker och gömställen :)

cosmonita
0

dreamiz: Mina råttkillar bor i en bur som eg är två fågelburar ihopmonterade. Övre delen är en parakitbur med 1,5 cm mellan gallren. Det har funkat hur bra som helst. Ingen råtta har kommit igenon (ej heller försökt göra det).

dreamiz
0

cosmonita: låter bra! jag tror jag ska satsa på den buren för den är rejäl o ger bra utrymme både på botten o höjden. Gäller bara att hitta en bil den går in i. Räcka ut tungan

rosapussbanan
0

Vad är det för galler i den uteburen!?!? Har velat ha sånnt xD & vad får man tag i det!?!? & vad kosstar det!?!??

Charmaine
0

Vet att sånt nät har funnits på Lantmännen, Granngården. Vet inte alls vad det kostar. Och det finns med olika stora rutor.