Foder
Hej allesammans!
Jag fick mig en tankeställare för några dagar sedan, när min sambo ifrågasatte varför jag gav mina råttor barnmat - något jag visserligen ger dem extremt sällan, typ fyra gånger om året eller så - och annan färskmat, varför inte torrfodret duger alldeles utmärkt, när jag själv är en stark motståndare till att ge färskmat till t ex hundar. Till exempel rått nötkött till hundar går visserligen bra för mig, men inte exempelvis människomat.
Min sambo känner folk i Luleå där han är uppvuxen som då, för typ tio år sedan, hade hållit på med råttor i tjugo år, som han aldrig någonsin hade bråkat med, men som blev extremt arga på honom när han gav sina dåvarande råttor exempelvis rått kött. De menade att det är helt ansvarslöst och dumt att ge sina råttor annat än ett riktigt bra Torrfoder.
Jag kan förstå dem, eftersom ett riktigt bra Torrfoder ska innehålla alla vitaminer, mineraler och övriga näringsämnen som djuren behöver, men jag väljer ändå att ge grönsaker och frukt som tidigare.
Personligen tycker jag att alldeles för många människor till exempel här ger en alldeles för kolhydratrik kost till sina råttor. Jag själv ger nästan enbart grönsaker och frukt till mina råttor i färskfoderväg så länge jag inte vill ha upp dem i vikt, och jag märker en enorm skillnad på mina nuvarande råttor och de jag hade för några år sedan när jag gav dem mycket kolhydrater som potatis, pasta och annan "människomat", varför jag nu enbart tycker att sådant ska ges till tunna råttor, inte normal- eller överviktiga råttor.
Men för att återgå till ämnet, vad skulle ni använda för argument gentemot en person som tycker att det är korkat att ge färskfoder och liknande, istället för att hålla sig till ett högklassigt Torrfoder som innehåller allt råttorna behöver? Skulle ni mena att det är naturligt att ge färskfoder och liknande, eller vad skulle ni säga? (Fast egentligen är ju varken pasta, potatis eller köttfärsås och liknande naturligt..) :)
Hur skulle ni bemöta en sådan person om den blev medlem här? Finns det kanske någon sådan här redan, som jag helt har missat?
Skulle ni acceptera eller skulle ni bli irriterade och propsa på att de ska börja ge färskfoder? Själv skulle jag inte tycka att de gör fel, så länge de ger ett bra torrfoder, men personligen skulle jag tycka att det kändes tomt och ofullständigt att gå och lägga mig utan att ge mina djur grönsaker. :)
Låt höra vad ni tycker!
Tack på förhand. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Färskmaten (pasta,potatis,köttfärssås etc) är ju naturligt i den mån att råttan följer människan och lever på dess avfall mer eller mindre. Efter att vår matkultur har utvecklats så har råttans mat blivit mer varierande.
Men argument? Låt mig återkomma när jag fått fundera lite mer på den saken :>
Mat är alltid en svår fråga och alla har olika matvanor och diet.
Jag tycker att allt som ingår i en djurarts naturliga matnisch bör ges till djuret. Då vet man att den får det den ska ha och behöver. Dock vet vi nog inte exakt vad råttor naturligt äter när det råder överflöd - för råder det brist på mat äter de ju vad som helst…
Utveckligen av vårat samhälle har gjort att vildråttorna fått andra vanor idag. Idag sitter de nog på soptippen och äter kokt pasta och barnmat… 
Jag är mycket för barf samt att mata en djurart med vad dens kropp är gjord för att få energi och näring från. Därför ger jag gärna råkost. Och precis som du anpassar jag kosten till vad djuren behöver. Är de växande, mer aktiva och kanske bränner mycket kolhydrater så får de mer kolhydrater.
Vidare anser jag inte att något är konstant eller för evigt. Man kan göra en superbra torrfoderblandning och vara nöjd med att ge det. För att nästa månad enbart ge sina råttor färskmat. Råttor lider inte av det och det finns inga regler. Utom de uppenbara förstås, att råttan alltid har tillgång till mat, får sina behov tillgodosedda och inte lider brist på något.
Jag själv har blandat Torrfoder till mina möss och råttor i 26 år nu. Många olika blandningar har det blivit genom åren. Varför det blev så från början var för att det dels inte fanns någon bra färdig blandning till smådjur på åttiotalet, samt för att jag hade ett eget stall och gillade att pyssla med utfodringen till mina fyrbenta. Förutom ponny (och periodvis stor häst) hade jag även kaniner.
Jag har alltid talat om min torrfoderblandning i delar eftersom jag inte mätt upp så små mängder som dl…
Jag gör i ordning stora blandningar och mina djur äter ett par kilo per dag.
I perioder har jag enbart gett djuren Torrfoder, speciellt då det varit av så bra kvalitet och djuren fått alla näringsbehov tillgodosedda genom det. I perioder ger jag mer färskmat. Jag funderar eg inte så mkt över när, hur och varför, men kan försöka… Främst har det med råttornas kondition att göra samt årstid, temperatur och annat. Jag kontrollerar mina djurs kondition dagligen och analyserar hur de mår och har lärt mig SE på dem vad de behöver eller saknar. De lider aldrig brist av något, men småsaker kan indikera på att något behövs mer av i utfodringen.
Men det jag tycker djuren uppskattar mest är att några gånger i veckan få färskt och rått. Mat är en sådan viktig del av deras liv, för att de är relativt små djur och alltid behöver tillgång till mat.
Som jag skrivit i min lilla broschyr: Genom att nyttigt mata din råtta håller du veterinären borta!
Om det fanns ett väl utarbetat Torrfoder speciellt till råttor (såsom det finns till hundar) skulle jag kunna tänka mig att ge det.
Jag tycker dock att det bästa är att ge färsk mat till alla djur. Till min vovve gör jag inte det dels för att jag inte har råd, och dels för att jag inte orkat sätta mig in i exakt vad de behöver.
Med råttor är det ganska lätt, eftersom de har ungefär samma behov som oss människor, därför ger jag dem färskfoder och skulle nog fortsätta med det även om det fanns ett bra Torrfoder. Det är ju mycket roligare för råttorna också med lite mer variation!
Och ja, jag håller med om kolhydraterna. Det är ju inte bra för oss människor heller, och så får det ju massor av kolhydrater i torrfodret. Jag ger mest fett (har ett gäng undernärda gubbar), protein och mängder med grönsaker/rotsaker osv.
Lancia: Egentligen tycker jag inte att man riktigt kan se det så. :) Bara för att något följer med våra sopor betyder ju inte att det är BÄST för våra älskade husdjur. :) En "naturlig konsekvens" av våra hamburgerrestauranger är ju att småfåglarna trippar runt och äter pommes frites, och ärligt talat kan jag inte tänka mig att det är särskilt nyttigt för små gråsparvar som knappt är en näve stora att äta friterad potatis vareviga dag. Hur mycket förkortas vilda djurs livslängd egentligen av vad de äter från våra sopor? Nu dör ju ofta vilda djur av allt annat än ålder, så det kan ju vara svårt att mäta. :)
Hur som helst betyder ju maten enormt mycket i hur friska, rörliga och lyckliga vi och alla övriga djur är, och jag tror inte att exempelvis potatis, pasta och köttfärssås är det bästa vi kan ge våra små matglada råttor, även om de tycker att det är jättegott. :)
Jag är väldigt nyfiken på vad det är som gör att vi så gärna vill ge våra små så mycket färskmat, och det allra vanligaste är ju att de får så kolhydratrik färskmat som möjligt.
Grodan: Haha, jo, förmodligen gör våra vilda råttor det, men som med exemplet om gråsparvarna, hjälper det eller stjälper det? Skulle våra råttor hålla sig friskare och lyckligare helt utan potatis, pasta, köttfärssås, diverse barnmat och andra typiska människorätter? Mina nuvarande råttor känns lyckligare när jag numer främst håller mig till Torrfoder och grönsaker, än för några år sedan när jag gav mina dåvarande råttor alla möjliga olika sorters färskfodertillägg som egentligen inte hör till det vilda skafferiet. Självklart har jag haft busiga, spralliga och lyckliga råttor tidigare, precis lika lyckliga som de jag har nu, men sedan finns det råttor som inte alls har känts lika fria och spänstiga, utan som har varit väldigt loja och sega. Jag tycker mig känna en stor skillnad humörmässigt hos de råttor jag har nu, mot för en del som jag har haft. Jag har femton stycken nu, och alla känns lika lyckliga. Sist jag hade femton stycken samtidigt var för typ fem år sedan, och jag tycker mig minnas en stor skillnad mellan varje råttas humör. Nu är visserligen alla mina råttor väldigt unga, under året, så jag får se hur de utvecklas med åldern. :)
Du som har hållit på så länge, har du någonsin märkt av humörsvängningar/humörförändringar kopplat till olika sorters foder?
KickanW: Jag tycker att det börjar komma fler och fler råttfoder på marknaden. Jag tycker själv att Care+Råtta är ett väldigt bra och, av mina råttor, uppskattat Torrfoder. Dyrt som attan visserligen, men med fördelen att de inte kan välja ut några bitar och lämna andra. Jag har blandat eget foder tidigare, men ungefär hälften lämnas, för att inte tala om att jag inte kan vara säker på att det verkligen håller rätt näringsvärde.
För ögonblicket blandar jag ungefär tre olika råttfoder, men när det är uppätet har jag tänkt gå över helt på Care+ Råtta ett tag och se ifall det känns bättre eller sämre för mina långsvansade vänner.
Riktat till alla: Är vi inte för frikostiga med onödigt färskfoder? Jag tror inte att det är bra att ge för mycket "människomat" till våra råttor. Jag tror tvärtom nästan att de får små depressioner av det. De är lyckliga just under stunden de äter, men.. Är människomat verkligen det optimala färskfodret? Jag tror även att vi människor skulle må mycket bättre ifall vi åt nyttigare.
Jag kommer i framtiden alltid att hålla mig till grönsaker och frukt till mina djur, och möjligtvis ge potatis, pasta, ris och liknande som godis ytterst sällan. Vill jag ha upp mina djur i vikt så ska jag ändå försöka hålla mig till så naturliga foderkällor som möjligt.
Är det för övrigt någon som har en tabell över råttors näringsbehov? (Protein, Fett, Kolhydrater, Fibrer, vitaminer, mineraler, o s v, sådant som brukar stå på foderpåsar/säckar..)
Tack på förhand! :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hmm, jag vet inte hur jag ska formulera mig.. svårt det här!
Jag blandar mitt Torrfoder själv, försöker få med alla fyra sädesslag, minst av råg dock, och en hel del annat som varierar blandningen och gör det lite mer spännande. Jag anser att även om det skulle finnas ett så välframställt Torrfoder till råttor som det finns till hundar, så skulle jag inte bara ge dem det. Tänk vad tråkigt det skulle bli i längden!
I naturen finns det ju inte precis ihoppressade pluppar med mat där all energi och näring finns i för råttorna att gnaga på?
Jag ger färskmat åt mina råttor för att ge dem variation, och sen så är de faktiskt köttätare, därför ger jag dem kött. Men jag försöker ge mindre av pasta, potatis, ris och liknande för att hålla kolhydrathalten nere. Även om råttor ska ha en kolhydratrik mat.
Jag ger färskmat åt mina hundar också, har jag gjort till varenda en av mina hundar. De mår alla super, pälsen glänser, de är aktiva och luktar inte illa från munnen och är i bra hull. Samma med råttorna.
Dock kan jag inte riktigt svara på varför vi ger färskmat åt våra råttor? Kan det bero på att det är så man får lära sig från första början?
Hur som, mina råttor blir glada då det kommer en skål med färskmat i buren, varför ta ifrån dem den glädjen och njutningen? De mår bra, och har mått bra i alla år, alltså tänker jag fortsätta i samma bana.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

I naturen finns det ju inte precis ihoppressade pluppar med mat där all energi och näring finns i för råttorna att gnaga på?
Hihi, vad roligt det där lät!
Det finns ju inte så mkt bra färdigalternativ till råttor så det är väl därför man får ställa sig och göra själv för att de ska få i sig allt. Dock ska ju ett välkomponerat Torrfoder täcka det mesta så det ska ju inte vara katastrof att glömma bort att mata dem om de har ett bra blandat torrfoder. Men fanns det ett komplett kombinerat Torrfoder skulle jag köpa det.
Men jag skulle fortsätta ge färskfoder ändå, fast slipa lite på innehållet. Tror som sagt att råttorna ser mkt glädje i färskmaten.
Mat är ju en av de största glädjeämnena i livet för vissa av dem, liksom! Det vill man ju inte ta ifrån dem. :)
Älskar mina stora små vänner..

Det som många är för frikostiga med är det här med "köttbullar och makaroner" liksom. Människor äter rätt dåligt. Så då blir det nog för mång att djuren också äter dåligt. Klart ma får små tjockisråttor med näringsbrist om man lever efter filosofin "de äter det jag äter" och man själv äter skitmat varje dag!
#4 Jag anser att du är inne på rätt väg när du tänker råkost, som jag nämde tidigare. Humörsvängningar på råttor? Hm… nope, inget jag märkt av.
Däremot är det en stor hälsoförändring att byta från bukfylla till utprövat bra mat.
Mina råttor gillar inte bukfylla och halv/helfabrikat sedan jag började med råkost, så du har faktiskt en poäng där med att ifrågasätta om det är nyttigt att mata med pasta, potatis och barnmat.
De som pysslat mest med att försöka utreda vad råttan behöver dagligen i mg och procent är amerikanarna. Jag har tyvärr inte haft glädjen att läsa deras litteratur än, men kan rekommendera Debbie Ducommuns böcker.
Annars kan man hämta information från labvärlden. Vad innehåller t ex labpellets? LabDiets pellets för råttor (PDF)
Bara ett exempel. Det är underhållningspellets. Avelspellets innehåller tex mer fett.

Det är faktiskt ganska enkelt, jag tror inte att det finns Torrfoder som innehåller allt en råtta behöver, labbpellets tror jag inte kan ersätta allt. Inte när man kan ge färska blad, sallad, frukter, spannmål, nötter och riktigt kött så som råttan faktiskt skulle äta själv ute i det fria och som är ett naturligt beteende.. I frågan om en köttbit och ett maskrosblad så vinner de alla gånger över trista pellets enligt mina pojkar.
Råttor "leker" även med maten, de tittar, luktar vänder och vrider, det tror jag är viktigt för deras eget sinne och välmående. Just den undersökande biten, "hmm vad kommer matte med nu? går det att äta?" verkar kunna utgöra halva måltiden ibland när man ger dem nått nytt blad eller liknande.
Visst man kanske inte ska mata upp dem på makaroner och pizza som färskmat, men där får väl intelligensen själv styra.. Ingen mår bra av bara makaroner och skräpmat.
Qui dormit, non peccat

..Men rent logiskt borde det ju inte vara omöjligt att skapa ett komplett foder för råtta med tanke på att man ju har lyckats göra det till hund..
#9 Nä, jag förespråkar verkligen inte labpellets, men något kan man ju lära sig av det. Labpellets är mest till för att djuren skall få samma mat - så att man är säker på att inte maten påverkar forskningsresultat - samt få basic.
Råttor är ju överlevnadskonstnärer, jag har fortfarande inte fattat hur de kan överleva på läder, stearin och diverse kräck.
#10 Verkligen.

#11 Ja labbpellets funkar om man vill ha ett resultat som är lika för alla i en koloni och där inte individerna själva väljer sin mat och där näringsinnehållet inte kan variera. Jag kan förstå varför det används i sådana fall, då det är viktigt att så lite som möjligt spelar in i slutresutlatet.
Men om man nu ska ha råttor (eller andra djur för den delen) som husdjur så tycker jag att det är bättre att låta dem leva så "normalt" som det är möjligt.
Det är verkligen fantastiskt vad råttor kan överleva på, vissa verkar ju gilla de konstigaste saker
#10 Det borde inte vara några större problem, om nån sätter sig ner och räknar på vad en råtta behöver under hela livet. problemet är nog att det varierar stort vad råttor ska äta beroende på vilken del i livet de är i, och synnerligen med tanke på att råttor åldras relativt fort. men omöjligt är det inte=)
Qui dormit, non peccat

ska bara göra ett avstamp så att jag får upp den i listan av inlägg då jag nu är alldeles för avdomnad i skallen och kan inte läsa.. en av mina sämre dagar som jag kan ha då och då pga just brist. Passande med tanke på tråden.. *ler* Som tur är så har vi inte märkt av denna brist på våra djur och jag skulle heller nog inte ens vilja att min värsta motståndare skulle lida av det jag har. Skallen gör så förbaskat ont idag!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..