Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1245 ggr
junilla
0

Råtta med massa små skorpor

Kollade nyss igenom min ena råtthona och märkte att hon har en massa små sår överallt i pälsen, jag såg varken svarta eller röda prickar på henne och öronen är jättefina.

Bara en massa små skorpor och sår…:(

Är det skabb/löss, någon som har någon idé.

Hon är allmänt hängig och pälsen är glanslös, till råga på allt har hon en tumör med.

Hon är runt 2-2.5år gammal.

KickanW
0

Låter som skabb. Ta henne till veterinär och be om att få stronghold utskrivet.

Vad är det för en tumör? Har en vet. kollat på den?

junilla
0

Ska boka vet tid på måndag.

Nej ingen veterinär har kollat på tumören, har haft så många innan med tumörer att man känner igen dem :(

Samt har den blivit större, gissar på juver tumör då den sitter där.

Lancia
0

Precis som kickan tycker jag det låter som någon form av ohyra. Det kan dock lika gärna vara löss, dessa är ganska svåra att få syn på men allt kliande gör lätt att huden blir sårig. Tyvärr finns det inget effektivt receprfritt ohyremedel att köpa så du måste dessvärre uppsöka veterinär.

junilla
0

Har varit hos veterinären idag och alla 3 fick en varsin spruta =)

Sen kollade veten det som jag trodde var en tumör, var en stor böld, hon klämde på den och det forsade ut var som luktade pyton Skrikandes stackaren som pep för att det gjorde ont, men nu är den tömd och lill stumpan får gå på antibiotika tillsammans med Tått som har något med lungorna!

ska tbx till vet om 10 dagar igen!

Är superglad att det var en böld och ingen tumör!

KickanW
0

Du ser, man kan aldrig säkert veta att det är en tumör! :)

Tur att det löste sig i alla fall. Men vad menar du för spruta, gav veterinären dem en spruta för ohyran?

junilla
0

ja de fick en spruta, hon ville inte droppa på dem för att de skulle slicka av det nästan direkt, så de fick en spruta, kanske att hon la medlet under huden så att det inte skulle slickas bort direkt?

Psycho
0

Jag kollade igenom en av mina honor för en stund sen och hittade massor av små skorpor på hennes rygg och sidan av magen, hon är inte hängig eller nått och pälsen är fin och glansig fast jag märkte tidigare idag att hon var lite lös i magen(hon är ca 10 månader).. jag hittade även sår på en av de andra fast detta såret var vid halsen(hon är 8 månader), och jag har ingen aning om dom bara har bråkat eller om det är ohyra

KickanW
0

#7: Det är nästan helt säkert att det är ohyra. Ta henne till veterinär!

Psycho
0

tack! ska göra det!

Thirre
0

#5 Ivomec ges via spruta, det medlet som vi mer "äldre" ägare har fått tampas med att ge under en längre tid. Flört

Personligen tycker jag att det mest säkra är att ge dem via spruta eftersom man vet att de då får i sig det. Ivomec körde vi med att ge i munnen, och det insulinvarianten, och det smakar pyton! vilket var svårt att få i alla. Någon eller några lyckades alltid hålla inne det i munnen så pass lång tid att de kunde försöka stryka av det när de kom ur famnen. Jag har försökt med alla sorts ting för att de inte skall kunna göra det, pillra på morrhår, stryka på strupen o.dyl. för att lura dem svälja. Detta inkluderade puss på mun vilket innebar att jag fick ivomec på läppar.. smakar så kemiskt och äckligt!

Stronghold har jag bara använt en gång men det funkade.

Likt Stronghold tar Ivomec allt, det rensar hela systemet och kan inte tänka mig att det kan vara bra för råttan i större mängd eller för ofta.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Ladyinred
0

en notis om ivomec. jag hade tre råttor som var släkt som alla dog efter en sån behandling. Hade fler råttor så alla dog inte. pratade med vetten om det och han sa att det var nåt med fetterna i hjärnan och att kroppen inte tog upp det som den skulle. detta gäller även alla colliehundar.

två av råttorna var döda morronen efter och den tredje låg i spasmer som om han fått ett epileptiskt anfall…

Thirre
0

jag har inte haft några som blivit sjuka av det men märkte en viktskillnad på 10-20g ungefär vid behandling med Ivomec. Dock var det det preparatet som fanns, om man inte ville använda Tigusspray eller ett annat värre alternativ. Frontline har funnits längre tid men då det inte tar kvalster så bra är inte det ett alternativ vid skabb.

Jag kan säga att det har rapporterats sjukdomar och dödsfall efter behandling med alla preparat som är starka och tar bort kvalster, löss och fästingar.

Därför brukar jag rekommendera folk att använda schampoo mot löss om det är det råttan har drabbats av och om man inte har för många då det blir en praktisk fråga. Jag kan förstå att folk som har 20 råttor inte vill bada dem konstant..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Ricko
0

En råtta jag hade som var 2,5 år fick "ohyra" hon fick ett flertal spruter men tillsist så sa veterinären att det ionte var bra med mer sprutor, men så än dag så dog hon :'( Men hon var ju gammal också. När hon fått en spruta blev hon bra i en vecka men efter en vecka blev hon dålig igen ;( Men som tur hade vi en sån snäll veterinär att vi fick alla sprutor och undersökningar gratis :) Vi hade varit till han med 3katter, 1 hund, sen så råttan sen trro jag det var nå mer djur också så..

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se