Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1087 ggr
minflock
0

Burbygge i trä

Jag håller på att bygga en stor bur till mina tjejer här hemma. Baksidan och sidorna är i trä, även botten. I botten har jag häftat fast vaxduk så den lätt ska gå att torka av.  Min fråga är om lack kommer göra att buren håller sig luktfri och  i sånna fall vilket lack jag bör använda? Finns det någon som har några ideer eller tips på hur jag bäst bör göra?

Geten
0

Måste tyvärr säga att vaxduken är en dålig idee´. Dom biter sönder den! Obestämd Jag tänkte precis som du att det blir lätt att torka av.. men icke! Vi köpte en spillbit våtrumsmatta och la dit istället. Kruxet är väl kanterna.. vi fick inte riktigt tätt där.

Fick hem min nya bur idag.. en furet tower.. Skrattande.

Så nu har ja den gamla buren över. Nån som är intresserad?? Mått 130x60x80

Geten
0

Oj glömde .. Vet inte vilken lack som är bäst.. men hört att båtlack ska vara bra! Glad

minflock
0

#1 Biter dom sönder vaxduken om dom inte kommer åt kanterna tror du? För jag bygger en sk låda och tänkte ta vaxduken och gömma kanterna på sidorna… Hur lade du vaxduken? Gör lack så man kan torka av träet utan att det suger åt sig så det inte luktar?

Geten
0

Mina bet då sönder det.. ja gjorde typ som du beskriver. Jo lacken gör så att inte trät drar åt sej.

minflock
0

#4 Det är första gången jag bygger en bur och jag vet så lite. Men om jag då lackar istället botten också där bottenströet ska ligga kan jag med lack på torka av utan att det behövs vaxduk ovanpå?

Geten
0

Det va första gången för mej oxå.. Hehe.. Men tror att d ska funka. Vet dock inte hur mycket urin fräter på lacken. Skippa vaxduken.. Det blir bara skit kvar av den!! Glad

SweGizmo
0

Träburar håller oftast inte mer än 1 år, tyvärr. dem gnager sönder och pissar ner det:/ spelar ingen roll hur mycket du lackar. men om du nu så måste så tipsar jag om att hyllplanen ska vara i plåt eller liknande matrial.

Min blogg: SweGizmo.se

minflock
0

#7 Ajaj, jag har redan gjort hyllplanen… i trä med vaxduk över. Men jag har räknat med att få byta ut dem ofta. det är liksom själv stommen jag vill ska hålla ganska längre.

Jag får ta det som det är. Ett nybörjarmisstag… Det blir ett roligt sommarprojekt, så får jag se hur länge den håller.

Kan man inte typ stryka citron på träet så dom inte gnager?

Allamej
0

Stryka citron på? Mina skulle se det som marinad :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

minflock
0

#9 Skrattande Haha!

Något surt, beskt som inte är farligt. Det måste väll finnas något som inte är farligt för råttor men som dom inte vill äta. Ättika?

SweGizmo
0

#9 haha^^

Min blogg: SweGizmo.se

Ricko
0

Har precis samma frågor. Håller själv på bygga en träbur. Hade tänkt lägga nått sorts plast. ca ½cm tjockt. Vilket lack är ogifitig? Och hur många lager ska man göra? Förlåt om jag snor tråden men du vill nog också ha svar på dom frågorna? ;)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

minflock
0

#12 "Sno" den du! Jag var nästan färdig och hade endast dörrar kvar. När dörrarna inte ville bli stabila tog jag hammaren och bankade sönder hela buren. Mycket pengar och många timmar… Men jag hade tyvärr inte tålamodet så för mig blir det köpta burar hädanefter. Om jag inte gifter mig med en snickare, då kanske… ;)

Ricko
0

#13 haha XD Hann du lacka den med nåt? Jo jag känner lite press osv för dörrarna. Men har ju gjort ett antal hundburar och kaninburar och dörrarna till dom så det ska nog gå ;)

minflock
0

#14 nej, som tur var hann jag inte lacka. Däremot näta in den helt samt byggt hyllor med hängare under osv. Allt klart förutom dörrarna och när du skriver det, lackningen. Jag köpte skitträ till dörrarna, smala plankor för 6kr styck som sprack och inte alls höll. Jag orkade inte åka och köpa nya igen. Med bra stabilt trä fungerar det nog bättre :)

Ricko
0

#15 Okej, vet inte vad det är för trä vi använder. Sånna här vanliga brädor? Vad använde du för nät? :)

Geten
0

Bara ett litet innlägg.. Buren finns inte kvar!

minflock
0

#17 Tog du också hammaren eller fick du den såld ;)

Ricko
0

#17 vad lackade du den med? Och vad hade du för nät?

Geten
0

#18 Jag hade inte plats för den att bara stå.. så det blev hammaren!! Flört

#19 Jag hade inte lackat den. Bara målat det lilla som fanns att måla. Sen hade jag glassidor.. köksluckor med glas..Använde dubbelt hönsnät. Men skulle rekomendera sånt galler som är fyrkantigt. Både stabilare och mindre hål. Botten och baksida va klätt i våtrumsmatta.