HJÄLP! Maxi har ramlat!!!!!
Maxi trillade precis ner från taket på vår Hornbach-voljär! Först trodde jag att hon bilvit förlamad för hon släpade sig fram på mage. Efter ett tag började hon gå sakta. Jag har känt på henne över hela kroppen och det verkar inte som hon har brutit något eller har ont. Hon känns dock ganska varm och hon dricker mycket. Hon verkar vilja ligga ner så mycket som möjligt, gärna platt på mage.
Oroar mig för inre blödningar! Vad finns det för tecken på inre blödningar?
Snälla svara snabbt om ni kan!!!
Jag tycker att du ska ringa hit och få fråga någon som kan.

Verkade hon vinglig inna hon ramalde? Alltså att hon hade svårt att hålla balansen mm?

Första tanke var om hon fick ont i fallet och vågade inte röra på sig, likt vi när vi är säkre på att vi skadat oss, och sedan när det inte gjorde så ont så började hon stödja på benen. Man behöver inte bryta något för att det skall göra ont men fallet kan ha orsakat svullnader vilket kan göra att hon känns varm. Kan hända att det har blivit vätskefyllt någonstans och det ökar värmen med.
Att hon dricker en del skulle jag dock ta som en varning för något inre precis som du är inne på.
När jag fick en spricka i knäskålen så svullnade det upp något kopiöst och mycket vatten var det. Det var extremt varmt.. Vid alla stukningar jag har varit med om, ja då är svullnaden väldigt varm.
Råttor är dock väldigt bra på att maskera det onda. Hade nyligen en råtta som fick någon form av brott på höft, lår, ben eller tass, hon pep inte speciellt mycket eller gjorde motstånd när jag kände på det. Dock var hennes tass och underdel av ben groteskt stort och svullnaden skedde så snabbt att huden inte hann med och sprack.. Jag gav henne kortison för svullnad och infektion, liten del av värktablett och på morgonen hade svullnaden gått ner betydligt och hon stödde på benet. Dock fick jag avliva henne.. (hon hade tumör sedan tidigare och var någorlunda gammal, skulle inte alls ha mått bra av att sitta ensam i liten bur för att få benet läka. tidpunkten för avlivning pga tumör var även den nästan kommen så jag beslöt mig för att ta bort henne direkt då det var mest skonsamt för henne.)
Tecken på inre blödningar torde vara exempelvis blod ur anal och urinöppning, blod i avföring och urin, men jag har inte varit med om något sådant så jag vet inte.. Går det inte att söka sig vidare på andra sajter för djur eller kolla på sidor för medicinska tillstånd? Om du inte fick bra hjälp av länken..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag ringde till Agrias telefonjour och där rådde de mig att åka direkt till veterinär. Maxi såg väldigt dålig ut och jag var livrädd för att hon skulle ligga och lida och sen dö. Så 23.30 körde jag 9 mil till Blå Stjärnan i Göteborg. När vi kom fram så fick vi vänta i 30 min i väntrummet utan att någon ens bett att få se Maxi för att bedöma hur dålig hon var! Jag var skitförbannad, här kör man hit mitt i natten och är beredd att betala 2000 kr (nattjourskostnad) bara för att man vill få akut hjälpa med sitt djur. Men råttor är nog inte speciellt prioriterade hos veterinärer.
När veterinären till slut kom ut för att titta till henne så hade hon kvicknat till betydligt. Jag var så lättad att jag grät och veterinären tyckte nog synd om mig för att jag kört så långt och sedan suttit och väntat så han sa att jag slapp betala! Det var en stor lättnad för trots att alla mina råttor är försäkrade så är det 700 kr i självrisk och 25 % rörlig självrisk. Så istället för 1150 (med bensin) kr så blev det "bara" 200 kr i bensinpengar. Och det allra bästa, Maxi klarade sig! När veterinären undersökt henne så åkte vi hem igen.

vilken tur att att hon mår bättre nu. Och verkligen en sjysst veterinär, sådana skulle det finnas flera av :-)

Vad skönt och vilken lättnad! Både för dig och djur. Då jag var med om liknande någorlunda nyss vet jag på ett ungefär vilken pers du genomgick.. Jag har 20 mil till Gbg så jag hade inte kunnat ta mig dit.. inte heller bil eller körkort. Jag ringde till uppfödare av råttan, andra råttmänniskor som kan medicinering bättre, kikade på nätet som en tok efter medicin och dosering.. Det jag kunde göra hemifrån.
Underbart med sådan veterinär! och tur hade du.
Jag hade tur med den som jag ringde till också, hon hade inga tider kvar men skulle ha kvällsjouren på eftermiddagen i detta distrikt, hänvisade till sin kamrat i samma stad som mig och om hon inte hade haft några tider hade hon tryckt in mig och min råtta för att hon skulle slippa lida längre än nödvändigt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..