Kivas om mat - Behöver hjälp!
Hej! Nu är det så att jag för tillfäller har två råttsystrar. Ena heter Nikki och den andre Nicole. Och om jag ger dom ett t.ex kex var så tar oftast Nicole den ifrån Nikki. Eller om jag ger mat i matskålen bär Nicole in all mat och stänger Nikki ute. Och nu imorse när jag gav dom en makaron var och giock därifrån och kom tillbaka 1-2 minuter senare så ser jag att Nikki blöder i näsan. Vad kan man göra för att bryta beteenet?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
"Blodet" i näsan har ingenting med matkivandes att göra. Råttors snor blir rött i kontakt med luft så hon är nog bara förkyld. Se till att ha henne varmt och inte utsätta henne för drag så blir hon nog snart frisk!
Att de slåss om mat är väldigt vanligt, det tror jag alla råttor gör. Ofta är det också någon råtta i buren som är extra matglad. Man får se till att alltid lägga in flera bitar i maten så de inte behöver bråka om den.
Precis som Kickan säger så kan det ju vara smart att dela upp maten i lite småbitar, skära klyftor så att det finns många så båda/alla råttorna får och inte en av dom släpar iväg med hela alltet :)
Sen är det ju klart att hon kan ha blött från en sår runt näsan som den andra bitit, men det är ju inte så troligt utan snarare att det är snor som sagt. Men om det varit ett sår skulle du nog se såret och se hur det blöder ur det, man ser skillnad mellan deras snor och blod tycker jag. :)
Okej tack. Har ni några tips för att hålla henne extra varm?

När en av mina råttor var förkylda så fyllde jag badkaret med lite vatten och så fick hon gå runt och tvätta sig. Och sen fick hon Rooibos-te(stav?) :)
Rooibos-te? :) problemet är att hon inte gillar att bada.. Men man kanske kan låta henne vara på en värmekudde? eller linda in henne i en varm handduk?
Men hon verkar inte ha det nu. Och tidigare imorse innan jag gedde dom mat hade hon det inte..
Du kan ge en råtta som är förkyld Rooibos-te med honung och vitlök. Se bara till så att teet är koffeinfritt. Du kokar upp te och tillsätter 2 klyftor vitlök. Låt dem dra en stund, och så lägger du i lite honung. Låt svalna och servera åt råttan i vattenflaska. Kom ihåg att endå ha vanligt vatten åt dem.
Du kan prova att linda in henne i en varm handduk men jag tror inte att hon vill sitta där så länge (om hon inte är väldigt kelig av sig). Annars så se till att du inte har nåt fönster uppe som kan dra, och så kan du lägga varmt vatten i en tomflaska och linda in den i en handduk och lägga i buren. Om hon vill kan hon gå och lägga sig på den varma flaskan.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Roiboos te med honung och vitlök, alltså koka vatten och låt det dra med teet och en klyfta skuren vitlök, sedan silar du bort det när vattnet inte är så varmt och har i honung och ger dom i flaska (om du ger dom i skål blir det oftast smutsigt direkt).
Sedan mycket grönt typ spenat, sallad, och massa färska frukter och grönsaker, fisk och ägg och ja, bra mat helt enkelt. :)
Tror inte du behöver linda in henne i nånting utan mest bara hålla det dragfritt och varmt i rummet, t ex lägga ett stort fleccetyg eller något annat ovanpå hela eller halva buren så om det blåser att det inte blåser rakt på. Då blir det mörkt och mysigt för dom också. Och ha mycket bomaterial så som varm och mysigt fleece i buren som dom kan burra in sig i :) Hålla det rent också, städa hela buren noggrant eftersom en smutsig bur med mycket kiss också kan irritera luftvägar också.
Jag tycker inte du ska bada henne. Även om vattnet är varmt så kyler det ner kroppen rejält att bli blöt!
Okej. Men om man ej har honung kan man he i nåt annat då? Och ska man riva 1-2 vitklyfts skivor och he in i teet och innan man ger det ta bort det heller? :)
Nej du skär vitlöksklyftorna i små bitar och häller i innan du liksom har ner det i flaskan, så teet drar in det liksom, och sen silar du bort bitarna och håller i teet i flaska, annars blir det klumpar i vattnen liksom och fastnar i flaskan och så :P Så gör iaf jag :)
Brukar ge min råttor roiboos te med. Jag provade själv denna mix häromdagen själv! usch säger jag.. det smakade inte gott… MEN jääääädrar vad det rnesade näsan på mig alltså. Skall göra det igen nu :) Inte gott men effektivt. Men min råtta ÄLSKAR det.
Sedan beror det kanske på vad du har för inredning? Jag attackerade ett par gamla mjukis byxor och gjorde en tunnel av benen för att de skulle kunna få extra värme. Kanske funkar?
#12 Okej. Hängde du upp mjukisbyxorna eller låtte det ligga i botten? Själv har jag ett rep. En stege och på stegen hänger det ner 3 leksaker, en annan stege, en fångst(har inte alltid i den), 2 våingar + en liten ställning jag gjort dom kan hoppa upp i.. har även tänkt att sy en hängmatta men har aldrig haft en symaskin jag kunnat använda. Men imorrn ska jag sova hos mormor och hon har ju en symaskin.. Och på slöjden håller jag på med en större råttbur och där kommer det ju in mer inredning. Men den blir klar först i November..
Kunde man ha i nåt annat än honung, då jag ej har det? :)
Om du inte har honung så kan du skippa det bara, ta det du har :)
#14 Okej tack :)
men ta inte socker! Det är inte bra att råttor får i sig för mycket socker av flera anledningar.
personligen tycker jag att honung är bäst, har du inte ens konsum eller nåt i närheten så du kan gå dit och köpa en burk?
Annars har jag faktiskt inga förslag på vad du kan ge istället för honung…
#16, nej bor i en by.. Och affären som finns här är stängd. Men ja.. Har inte pengar heller
… Men kan fråga mamma om hon kan köpa.
#17 ok, på så vis… Jo, fråga din mamma om hon kan köpa, det kostar ju inte skjortan precis :)
#18 Japp, ja det ska jag göra. Nä. fast just nu har jag - 45:- då jag har 0:- och är skyldig 45:- till syrran för maskmedel till katterna XD
Men alltså, varken rooibos-te, honung eller vitlök är nödvändigt. Det är ju bara bra att ge om man har det…