Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 713 ggr
Cis-j
0

sjuka pga mig? och bråkar de?

hej! jag fick i helgen hem två mysiga tjejer, och det är så att jag är lite halvkrasslig just nu. Det är en vanlig förkylning, kan jag smitta över det till råttorna? Jag vet att vi människor kan smitta hundar och så, gäller det för råttor också?
Det är första gången jag har råttor så ni får ursäkta om jag kommer med lite roliga frågor eller så :P och jag vill ju inte sjuka ner dom i onödan.

Sen har jag en till fråga. Mina två tjejer kommer från två olika kullar, och det skiljer två dagar mellan dem. De verkar trivas väldigt bra med varandra och ligger och myser med varandra, men sen ibland så ser det nästan ut som om de bråkar? De sparkar och hoppar på varandra. Detta har jag sett dem göra både innanför tröjan på mig och i hängmattan. Jag tänkte att jag skulle kolla här om ni tror att de bara leker eller om de kanske kivas lite? vad tror ni?

idisen95
0

ja människor kan smitta råttor

[manda94]
0

Jag tror att dem bara leker. I början när jag hade råttor tyckte jag att det såg jätteläskigt ut när de lekte sådär, som att dom slogs, men sen vänjer man sig. Bara du inte ser att det blir så allvarligt att dom börjar blöda. Men det tror jag inte, för alla råttor leker sådär.

Cis-j
0

#1 okej då ska jag fortsätta vara försiktig,

#2 okej, skönt att höra :). jag har inte sett att någon har skadats av det. Men ja, det ser lite våldsamt ut :P