råtta försvunnen
idag när jag skulle mata råttorna så såg jag att den ena saknades. Hon fanns ingen stans. Buren var stängd precis som vanligt och jag har inte sett röken av henne. Var kan hon vara tro…
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Hm kanske har krypit ut genom gallret eller blivit uppäten?

uppäten? av vem?

Nej men! Skräm inte människan med att råttan kan vara uppäten! 
Hon är säkert i närheten. Hon kommer fram när hon blir hungrig och törstig, hon vet ju att det är i buren det som hon behöver finns. Om du vill leta reda på henne så sätt dig ner på golvet och lyssna noga. Då kan du möjligen höra henne och på så vis lokalisera var hon kan vara. Kolla bakom hyllor, möbler, i sängen, soffan och släng en tanke över om hon har kunnat ta sig ur rummet.
När var det senast du såg henne i buren och var det i buren senast?
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Vi hörde henne i soffan tidigare, men nu är hon puts väck igen. :P

Det finns nog ingen anledning att vara orolig ännu, om hon inte varit borta lång tid. De brukar dyka upp.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Håller med =) Hon dyker nog upp.
Hon borde väl ha en burkompis? Sa inte detta för att skrämma upp henne, utan för att klargöra en möjlighet. Vet att möss och råttor inte är samma sak, men när jag hade möss så försvann den ena, och den vart uppäten utav de andra. Detta fick jag reda på när jag städade buren och hittade svansen.
Då har hon förmodligen smitit genom gallret. Dax att byta bur!
Håller med #3, sätt dig ner i rummet och försök tysta ner eran bostad så mycket det går, och så lyssnar du.
En gång hävde min katt ner våran musbur och ena musen smet iväg och försvann (vi var ej hemma när detta hände). Vi lade ut mjöl vi dörrposten på varje dörr för att se i vilket rum musen var, kanske något att fundera på om ni inte hittar råttan snart?
hur går det?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hon kom fram när vi tittade tv. Hon hade nog sovit i soffan (inne i benet) Sedan hoppade hon upp i soffan :P
Fast fattar fortfarande inte hur hon kom ut ur buren :P
jag fick börja min morron tidigt med att leta råtta. burlucken till honburen stod öppen när sambon klev upp för att gå till jobbet. men efter ett par minuters letande så hittades hon under soffan. tyvär var hon svårare att fånga in då hon inte hade lust att gå in igen. måste skaffa lås till buren nu när dom kan öppna själva…

Vad skönt att ni hittade henne.
Har själv haft en tjej som rymt för en 10 år sedan.
En råttis jag bara haft 2 dagar som jag köpt från djuraffären.
Hon var inte lätt att få tag på, för hon var inte riktigt tam, och hade gömt sig bland alla kartonger i förrådet, man hörde att hon knaprade ibland, men det var en 20-30 kartonger så omöjligt att höra vilken hon var i. La ut mat varje kväll och vatten, och det var ätit varje morgon när jag tittade. Till slut fick jag tag på tjejen, katten hjälpte till att markera vilken kartong det var :-)
Skönt att hon kom fram =) Hon kanske kom igenom gallret? Om hon är en liten råtta kan det vara möjligt, beroende på vad du har för bur givetvis.

mellanrummet mellan gallren är 10 mm och råttan är nästan fullvuxen så det verkar konstigt.
kolla om det finns några glepor i gallret där det är större hål, hur ser det ut vid luckorna? Kan hon ha klämt sig ut där?
Skönt att hon kom fram :)

njae… fast omöjligt är det inte…

:) Vilken tur att du hittade henne :)