liten råtta upphittad
Denna lille ungpojke(?) hittades ute i regnet i förmiddags. Han verkar ganska pigg, bara lite mager och har ett sår på framtassen. Jag har fått i honom lite vätska, värmt upp honom och nu har han börjat tvätta sig:)
Vet ni någon i Blekinge som kan ta hand om honom tillfälligt som har andra råttor så han får kompisar under tiden ägare söks? Han behöver äta upp sig lite och rå om sin lilla framtass.
Har redan ringt polisen och anmält honom upphittad, de hade ingen efterlysning på honom:(
maila emma@kks.nu eller skriv här om ni kan hjälpa!

Jag hade mer än gärna tagit honom men jag bor uppe i Norrköping. :/
#1 kruxet är ju om ägare trots allt hittas härnere, hur kommer han hit igen? o hur kommer han till dig=/
Han är så söt lille "lee" hehe

Åh, vad bra att du rog hand om honom! Stor eloge till dig! Jag kan tyvärr inte ta hand om honom.. Men lycka till att hitta ett hem!
Åh, stackaren! Tur att du hittade honom. Jag har inte heller någon möjlighet att ta honom, dels för att jag bara har honor än så länge och dels bor jag för långt bort…
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
ja, vad ska man göra..Lämna dom ute i regnet o dö? usch nej, man har väl samvete i kroppen!
Hoppas nu han piggnar te rejält, han är fortfarande chockad men att han tvättat sig är ju ett mycket gott tecken!
Vad kan man ge en liten råtta som inte verkar vilja ha varken sallad, tomat, morot eller havregryn?
vad ska de äta varje dag och hur mycket? Vad är bra för en råtta som varit under svält och troligtvis har en lite körd mage?

#5 Vad är bra för en kisse som varit under svält och troligtvis har en lite körd mage? Kisse? :P
Du kan titta på "vad fick dina råttor för matr idag" trådarna. Jag kan putta upp dom till dig.
Jag har tre små "bebisar" hemma som är hanar. Jag skulle kunna ta hand om honom om det går att ordna transport de vill säga. Är gärna villig att ta på mig extra jobb för att hjälpa en liten. :)
#6 haha jag ändrade lika fort. du vet, ajg räddar katter i vanliga fall;)
#7 vart finns du för någonstans?:)
#8 Sydväst om Stockholm, i en liten "håla" som heter Nykvarn :P

Me sätt inte ihop lillen med några andra hanar på en gång. Ni kanske ska låta han sitta i karantän och kolla så han inte har ohyra och sånt. Medans han sitter i karantän så får ni fetta på honom och låta tassen läka! :) Sen kan ni ju låta han sitta med en snäll råtta ett tag också. innan ni släpper in han i buren.
Det skulle jag kunna fixa :) Vi har en extra bur, inga problem alls :)

#11 någon kan nog berätta lite mer. Hur man ska göra och sånt. jag är ingen expert på det.. :P Men det är säkert någon här inne som vill förklara!
#12 Berätta vad? Jag vet hur man tar hand om en skadad råtta då jag varit med om det tidigare. Jag har fått massor med tips på bra fetter för att "göra upp" en råtta också. Inga problem. Haft råttor med löss förut, vet hur man får bort dem och hur man ser att de har det.
jag hade också gärna tagit hand om honom och sätt in honom hos 4 andra hanar som är extremt snälla (har 2 äldre och 2 yngre som jag satte ihop höll på att skratta ihjäl mig då en av de äldre sträckte upp sig mot mig och en av de små kröp in mellan benen på honom utan att han märkte det sedan skulle han ställa sig ner men det var lite svårt med en liten sak mellan benen han fick leka cowboy ett tag för den lilla hade bestämt sig att gå med honom där han blev lite kobent ett tag av att gå på 2 ben med en buse mellan benen som ville leka häst)
men jag har tyvärr redan fullt och snart kommer jag få en invasion av möss här hemma (har 5 tjuvparade honor här hemma)
men bra att det finns personer som dig som tar hand om sådana som verkar vara utsläppta eller något
Jag kan sätta ihop en bur om han kan ta sig mot sthlm, västerås, fagersta. (finns utanför västerås). Kan ta in han i råtthjälpen eller annars med.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag skulle kunna ta honom och behålla som min egen :)

#2, det var precis det jag tänkte också. Anledningen till att jag känner att jag vill ha honom är att, må låta löjligt men det känns lite som ett tecken. För ungefär ett år sedan så hittades en rejält avmagrad råtta utomhus, han fick flytta hit. Han har sedan dess blivit gammal och gaggig och så igår så blev han riktigt svag och dålig och ja, han talde om att det är dags att gå nu. Så loggar jag in här och ser detta.
#16 du kan inte ta honom och behålla honom som egen innan det har gjorts ordentliga försök att hitta ägare. Zickan som är aktiv inom råtthjälpen skulle bra kunna ta honom..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Ägare lär inte hittas. Det är nästan ingen som hör av sig på råttor :-/
Spelar inge roll vart han hamnar bara han får ett hem där han kan sitta själv en tid för att stressa av sig lite, sjuk/ohyre kontroll och uppmatning. Efter det få en snäll kompis eller fler.
haha här slåss vi om honom..hm, vad gör vad göra;).
Jag vill ju det bästa för honom. Tror inte heller ägare hittas, men han är iaf anmäld som upphittad hos polisen. Inga lappar uppsatta från ec. ägare i bostadsområdet eller affärerna heller. man letar väl efter sitt djur?
Lancia o MissDiss vad har ni att erbjuda honom?:)
hur länge är rimligt att "vänta" på ägaren när de gäller smådjur?
#20 Jag tror nog mer på att ägaren släppt ut honom en att han rymt tyvärr.. Det börjar bli ganska vanligt.. =/
usch ja, vad tråkigt:(( han är ju kelen o go!
nu mins jag inte. men tror det är 14 dagar innan man kan ta över ägande skapet på djuret ingen hört av sig och anmält försvunnen till polisen. Bara kolla hos polisen vad de säger.
Lancia känner jag till själv och där vet jag att han kan få det bra.

Jag tänker inte slåss om honom om han kan få det lika bra någon annan stans, jag bara fick en klump i magen i samband med det jag skrev om min hitteråtta som nu blivit så dålig att han ska få somna in imorgon.
Vad jag har att erbjuda honom är ett liv i en hanflock i en voljär som ständigt står öppen i vardagsrummet, eller ett liv tillsammans med min för tillfället ensamna kille Vilhelm som har hela sovrummet som sitt residens. (Vilhem har väldigt svårt att acceptera andra råttor, men funkar det så skulle det i första hand vara med honom han får bo). Det känns dumt att sitta och lovorda sig själv och sin egen råtthållning men jag är ganska säker på att han skulle få det bra här. Tack för dom fina orden från zickan också. :)
Jag har träffat MissDiss som också är intresserad av honom. Jag vet inte hur hennes råttor bor, hur dom har det etc, men hon verkar vara en seriös tjej så jag tvivlar inte på att dom har det bra där heller. :)

Och ja just det, precis som andra skriver så är det mycket sällsynt att en råtta rymmer och det handlar i 99,9% av fallen om någon som tröttnat och släppt ut sitt djur. Jag tror också att det är 14 dagar det handlar om innan djuret kan överlåtas. Det vore kanske dumt att skicka iväg honom ifall någon ägare nu skulle dyka upp. Har du möjlighet att ha honom hemma i dessa 14 dagar? Skulle han flytta hem till någon som har andra råttor så skulle han ändå behöva sitta i karantän innan han kan sättas ihop med kompisar.
#24 Jag har hört att det är längre tid än så. Om det var 2 månader eller nåt sånt.

Till TS vill jag bara säga att jag varmt rekommenderar Lancia som råttägare. Hon har bra koll, resurser och ett stoort hjärta. Råttorna är hennes barn. Det var jag som placerade den hitteråttan hon har nu till henne genom råtthjälpen.
Lancia, tror du fick med dig pappret från polisen om vilket datum han tillföll RH och inte längre räknades som hittegods. Kolla hur länge det var imellan, kanske tom står i trådarna här på rif.
#28 Det brukar vara 3 månader sedan tillfaller "Hittegodset" den som hittade det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Det var 14 dagar som gällde då värsterortspolisen överlät råttan, som sedan fick flytta hit, till Nicciz å råtthjälpen. (kollade i papprena).
3-månadersregeln tillfaller nog inte djur då alla oönskade djur som isf skulle bli kvar hela perioden skulle kosta samhället en massa pengar. Men jag är inte 100% säker dock.
#30 Den regeln gäller djur då jag förra året plockade in en hittekatt *Russian Blue* efter 3 månader sa polisen katten var våran då ingen ägare hört av sig..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Här sitter jag på jobbet och har fixat schyss in till smådjurskliniken för min lilla hitteråtta.
Han blev kraftigt försämrad igår kväll, troligtvis inre blödningar och lunginflammation. Har vakat hela natten o gett honom vätska, men han blir bara sämre. Imorse rann det blod ur näsa och mun. Så nu ska han få somna in hos vet så snabbt som möjligt.
Vad var det för mening att jag hittade honom när jag nte kunde rädda honom?:(((
Idoter som kastat ut honom!! Hoppas de får vara med om ngt hemskt!!
Sov gott älskade Lee, du fick iaf känna kärlek och trygghet sista dagen in ditt liv
schyssen ringde nu, hon hann inte in. Han är borta nu. Ska begravas i skogsdungen. älskade lille Lee:(

#32 :( beklagar verkligen..
låter som han fått i sig råttgift
o jag som va på väg att skriva att jag kunde hjälpa till med transport upp i landet… tråkigt:(
tack alla som försökt hjälpa mig, även om det inte gick som vi ville. han slapp dö ute i kylan iaf..

Nej men fy så tråkigt. Lillla livet. :(
Naquita, du gjorde hur som helst en hjälteinsats för den lille och han fick dö inomhus omgiven av kärlek. Man kan inte alltid rädda alla. Kramar till dig!

Gott arbete Naq~.
Angående dödsorsaken. Jo, det kan man nog misstänka med alla upphittade tamråttor, att de fått i sig förgiftat.
Och det är vitamin K som vanligen är motgift. Kan ju vara bra att ha i minne om (när!) detta händer igen.
Och det kan du inte ta åt dig av att inte klurat ut. Jag ser dessvärre varningstext för utlagt råttgift varje dag, så har det lite närmare i tanken.
Av detta kan vi oxå lära oss hur råttgift fungerar. Det trasar sönder inombords och råttan dör av just inre blödningar. Tänk er att äta saltsyra… Humant? Inte då!
Tack Lancia, det var fint sagt. :)
Beklagar att han avled :(