Plopp på ryggen?

Överlag så är det troligt att det kan vara en abcess av något slag. Om det är en hane så kan trolig orsak även vara en talgknöl och om man har otur kan det vara en tumör.
Om det är en abcess med var kan den öppna sig av sig själv och då får man tömma den för att sedemera tvätta rent och fortsätta hålla det rent framöver för att undvika infektion. Om det är en talgknöl brukar man få ta bort den via operation men är onödigt om den inte verkar handikappa djuret och är inte farligt för råttan att ha den. Om det är en tumör kan den vara elakartad och man behöver operera bort den för att den inte skall sprida sig men om den är av godartad art så är rekommendationen som vid en talgknöl.
Men i och med att den är hård så skulle jag gissa att det lutar åt en varkula eller talgknöl, ha den under uppsikt för att se om den växer eller öppnar sig. Om den gör det kan man överlägga hur och vad man skall göra då. Jag själv skulle bara hålla uppsikt över det för stunden.
Vid varböld/kula kan man behöva antibiotika eller penicillin för att bli av med infektion men det är inget jag råder till i onödiga fall. Oftast går det alldeles utmärkt att ta hand om den själv genom att tvätta rent och ha det extra rent i buren för att minska infektionsmöjligheten om den öppnar sig.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Om det är en varkula, ska jag bara göra rent med vatten eller ska jag ha typ klorhexedin eller likande?

Han verkar inte alls störas av den. Och den verkar inte göra ont heller. Han är min lilla sjuklingsråtta.. Fått antibiotika pga rossel men är inte helt frisk endå. Nyser välsigt mkt men låter inte alls lika som han gjorde förut..

Jag brukar köpa de små pipetterna för att droppa i ögonen på människor för att ha i mitt lilla råttapotek. Det är steriliserat vatten, koksaltlösning kanske, och en pipett/tub räcker långt för en råttas sår. Men sedan finns det de som är på stora pipetter/tubar men tycker det är onödigt att öppna en sådan då man inte alls använder hela.
Drop-it tror jag de heter och finns på apoteket. Men annars kan man använda vad som som är för att rengöra sår.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

efter ungefär hur lång tid brukar varet börja komma ut om det är en varkula?

putt

Det är väldigt olika. En del kan man få öppna själv men detta rekommenderar jag inte att man gör om man inte verkligen vet vad man gör. Det finns en del som inte öppnar sig någon gång av egen vilja men att det kommer som en liten öppning, en sårskorpa, och då kan man testa att klämma litet försiktigt för att se om det kommer något.
Om du är orolig så är ett veterinärutlåtande till hjälp, då får man mer på papper vad det är och man får eventuell behandling. Även om det kanske inte är skadligt för råttan kan det vara skänt att ha en sxpertis utlåtande för att lugna sina egna nerver och sinne.