choklad eller svart?
jag tycker han ser ut som en "dålig" svart. Men då är inte min erfarenhet speciellt stor.
jag tycker fortfarande han e svart…

Jag är säker på att han är svart.. :-)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

han ser väldigt svart ut i mina ögon också. Loppan visade en väldigt fin choklad färg :)

jag tycker han ser svart ut….
han ser inte alls ut som choklad iaf, inte enligt mej! :)

Haha, och jag tycker han ser choklad ut! Men mig ska man inte fråga. 
Älskar mina stora små vänner..
Jag tycker han ser svart ut, men jag har rätt dålig koll på hur en choklad ska se ut…
#8 men gud så söt:)
Min blogg: SweGizmo.se

Hans fötter ser chokladiga ut.. antingen väldigt mörk choklad eller dålig svart.
Enda sättet att få veta säkert är att provpara. Men nu vet jag inte alls hur stamtavlan ser ut iofs.. =/
Vad det gäller choklad generellt sett tycker jag att de ska vara stor skillnad på svart och choklad, men sen är jag väldigt glad i ljusa choklader med den här riktigt varma tonen. Loppan tycker jag är en fin choklad enligt min mening för man kan så tydligt skilja mellan svart och choklad då. Det är så synd att vissa dåliga svarta går som choklader eller mörka choklader går som dåliga svarta.
Sen är det jobbigare att se den riktiga färgen på en rex också, tyvärr.. =/
Men man ska väl inte vara petig? ^^,

enda sättet att få en bra bedömning är att låta någon kolla på honom i verkligheten. beroende på vilken dataskärm jag kollar från så är han först chokladig och sen svart. men jag gissar på svart.
Qui dormit, non peccat
jag sitter och ska skicka in hans regg papper snart. men lite osäker vad jag ska skriva.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag tycker också att han ser svart ut men ibland kan det vara svårt att se skillnaden på svart och mörk choklad. Oftast syns skillnaden bäst när ungarna är små och i jämförelse med varandra.
I min senaste kull syntes skillnaden tidigt men jag antar att chokladen mörknar…
I senaste kullen så har jag två cc och en ba:

Jag skulle säga att han e svart baserat på bilderna. Jag har själv haft en ganska mörk choklad flicka.. men inte så möörk.. jag tror bara det e en dålig svart.
Vad stor min kille blivit! :)
Jag håller fortfarande fast i att han är en mörk choklad, om man tex ser på fötterna. Och iom att han är rexad ser färgen mycket mörkare ut.
Jag Charons bror här hemma som han med är choklad och lika mörk.
En av våra domare har kollat på honom och bedömde honom som mörk choklad :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Haha jag ser så illa. Men väntar med att regga honom. Ska se om jag kan ta med honom hem till någon som kanske ser lite bättre.
Mörk choklad är då sjukt knepigt :-P.. Hur skiljer man det från dålig svart?
#24 Han skulle kunna vara lite större. Men jag har lite fettma i buren som jag försöker kontrollera så jag har haft rätt nyttig mat på sista tiden. Men de som har lite bättre kroppsform brukar få komma ut i soffan själva och få lite extra gott.
Men han är väldigt fin annars på 289 gram men skulle lätt kunna gå upp 20 till på nån dag.

jag fick 2st cc ungar i min cocktailkull i Feb…och båda två ser nästan svarta ut nuförtiden trots att de hade den varma chokladiga färgen som bebisar :/
You can't spell Bitchy without Itchy
#25 du ser det på fötterna och om du drar upp pälsen och kollar på stråna så ser du att det är "brunt" längst ner :)

de ser ut som en silver svart?
har 2 silversvarta rex hemma
och 2 släta
ser ut så ungefär fast dom ha rostat och börja se choklad ut på iaf magen :)
de är min lilla erfarenhet
#29 exakt var nånstans tycker du att han ser silver svart ut? :)

#19 Ja, där var det väldigt tydligt!
Älskar mina stora små vänner..

Jag skulle hålla med de som säger att han är en dålig black.. och att han är silver black är en självklarhet. Man kan antaga att alla enfärgade råttor är silver eftersom det knappt finns några self (såklart inte de tickade varianterna). En sak man kan kika skillnad på gällande black och chocolate är tonen på huden och nynasen på färgen närmast huden. Vid en bra black skall den vara kall och näst intill blåaktig. På en chocolate är det brunaktigt och en varmare ton.
Tonen på magen är ofta brunaktig även på en black och den ton på magen som råttorna har är ofta den som kommer på tassarna. För att göra enklare exempel. En agouti har en tydlig maglinje och de är ljusare på magen. På tassarna får de den färgen också, alltså på tårna, vilket kan göra det svårare att se vilka tår som är vita och inte enfärgade. Men det syns..
Oj, jag är för seg i skallen för att kunna förklara bra idag märker jag.. antingen bortser ni från mina inlägg eller så tar ni åt er det som ni vill.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#32 jag förstår. tack för inlägget ;-)
Nere vid rötterna är pälsen lite i grå skala. Nu på jobbet men ska kolla bättre när jag kommer hem över hur huden ser ut.

Oj, du fick ut något vettigt av det alltså? Tur att det ändå kom fram en del av det jag menade då. Om han är mer gråaktig så styrker det tesen om black.
En riktigt bra black, med den djupa intensiva nattsvarta färgen är såklart svart på magen med men det är inte ovanligt med en något ljusare mage åt brunaktiga hållet. Och detta kan komma med åldern likt rostande. Men, magen är helt klart en nyans ljusare än den färg som finns på ryggen och ovandelen av råttan.
Idag har vi få riktigt bra black då det numera ligger väldigt mycket blekanlag i många linjer. Ibland föds det någon bra här och där men sällan att en hel kull är riktigt bra överlag.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag tycker det är jättesvårt att se skillnad på färger. Jag var helt säker på att min Coco (därav namnet också) var chocolate när jag köpte henne. Men nu är jag 99% säker på att hon är en "dålig svart". Hon var dock mycket brunare när hon var yngre, men hur har hon blivit riktigt svart (med vita hårstrån insprängt) på "äldre dagar". Men jag tycker inte det spelar någon som helst roll vilken färg en råtta har! Huvudsaken är ju att de är friska, trevliga, gosiga råttisar. Allt annat är bara människans behov av kategorisering. För för mig är ju min Coco med sitt "dåliga svart" den bästaste gullungen i världen. :) Och det är ju säkerligen din lilla gullunge också.
#24 Mörk choklad…. =)=) Marabou… mmm…

#35 Men om man bedriver avel så kan det vara bra att kategorisera och dela upp dem i grupper för att veta vad de kan ge vid eventuell parning. Och om man vill ställa ut dem. Förövrigt så är det en bra grej att göra om man är osäker på färgen på sin råtta, ställ ut den! Ni kommer då minst få standarddomarens utlåtande men ofta kan man diskutera med uppfödare och få fler åsikter och synpunkter.

#36 Jag tycker inte det spelar någon roll vilken färg råttor får, eftersom hälsa ska sättas före allt annat. Och utställning har jag väldigt lite för. Så för mig är en frisk gosig råtta lika bra att använda i avel oberoende av färg. Att man sen kan bli överraskad av färgen på bebisarna om man gissat fel angående färgen, det är en annan sak. :) Men det borde ju inte spela någon roll hur dessa ser ut heller, så länge de också är friska och gosiga, eller hur?
Mitt inlägg var tänkt som en komplimang till zickans lilla gullunge.

#37 Men även om man avlar på temperament, hälsa och fundamentala egenskaper hos en bra petråtta så kan man ändock hålla sig inom vissa ramar gällande sin uppfödning då vi faktiskt har standard att ställa ut i. Och om vi andra människor bryr oss om det och ägnar en tanke eller två åt vilken färg som skulle passa bättre med en annan så är väll det bara att acceptera. Att jag har en inriktning på mina djur gör inte att jag avlar fram sämre sällskapsdjur, inte heller spelar det in att jag kan tycka att utställning är kul, givande och roande och hänger mig åt sådant. Rent hälsomässigt så kan det till och med vara en fördel att ha med sina djur på utställningar eftersom de då kan utveckla resistens mot en del virus. Självklart kan utställningar även vara av det negativa slaget gällande hälsa men tycker att man borde ta hand om sina djur, och känner dem så pass bra, så att man kan minimera de riskerna.
#34 jo det var inte så svårt. jag skriver själv på liknande sätt ibland så det var inte så svårt att förstå.
Jag har en bra svart hemma jag hoppas håller. Hon är halvåret nu utan något större rost eller silver. Har även en kompis med riktigt snygga svarta ifrån mig och hoppas verkligen det håller. Annars är jag inte så mycket för svarta råttor. De blir så lätt blaskiga.
Men ska se hur råttan ser ut när jag kommer hem. Om inte så kanske jag kan smuggla mer på srs utställningen och fråga någon där.
#37 helt sant att färgen har sist betydelse oftast. Men när man verkligen vill vara lite mer seriös så vill man även ha koll på färgerna också. Vad det kan tänkas dyka upp. Vad man hellst vill ha fram och hoppas att hitta en partner i rätt färger som är bra.
Jo han är väldigt snäll och fin. Bra rexat och stora öron.

Vid ett halvårs ålder skall inga färger ha börjat rosta, förhoppningsvis. Att hon är silvrerad får du stå ut med, som tidigare nämnt så är de flesta råttor silvrerade om de inte är tickade. Vilka kan iof också vara silvrerade men inget som är önskvärt.
Jag har under alla mina år på utställningar och florerande bland råttägande vänner aldrig stött på en mink, blue, chocolate eller black som inte varit silvrerade. Då pratar vi släthåriga eftersom rexade naturligt får mindre silvrering på grund av deras avsaknad av täckhår. Personligen tycker jag att en riktigt snyggt silvrerad chocolate eller black är bland det läckraste man kan skåda.