Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 986 ggr
Jossangizmo
0

Hur gammal blir en råtta?

Hur gammal blir en råtta?

Absinthe
0

Vanligtvis mellan 2-3 år.. =)

Jossangizmo
0

okej. Då har som tur mina söööta råttor ett bra tag till att leva :)

hus-musen
0

Det är en fråga som har varit uppe många gånger nu=)

Det vanligaste verkar vara att råttor blir mellan 1½-3 år ungefär så livstiden är mycket varierande. Därför kan det vara bar att tänka på vart råttorna kommer ifrån och att fråga uppfödaren vad livstiden har varit för mor och far, respektive deras syskon och mor- och farföräldrar.

Många påstår dock att deras råttor blivit 5-6 år gamla vilket jag ställer mig tveksam till i de flesta fall då ingen visat upp reggade födelsedatum och dödsdatum. Visst händer det, men det är allt annat än vanligt.

Den råtta som levt längst var en labbis som blev 7 år gammal. Den råttan finns med i guiness rekordbok.

Qui dormit, non peccat

Absinthe
0

En liten fråga som jag tänkte på nu, förlåt om jag snor tråden lite nu trådskaparen.

Hur ser medellivsåldern ut idag, på alla reggade råttorna, och förr, levde de längre förr eller har man lyckats avla fram ett friskare bestånd nu?
Jag är ju inte så gammal så jag hade inte råttor på tex 80-talet, men finns det några här inne som vart med redan på den tiden som vet, eller någon riktig duktig som gjort någon research kring detta jag frågar?

Nu blev jag nyfiken själv! Har säkert varit uppe på tapeten innan på forumet.. länka tillmig i så fall..

*nyvaken, yrvaken*

Love-
0

hur många sådan här trådar finns det inte ? :O men men dem bli oftas 2-3 år men det finns alltid undan tag också sj hade jag en som blev 5 år

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Absinthe
0

Love- det är inte alltid lätt för folk att söka, många har inte hittat det och i stundens hetta så blir man ivrig, skapar en tråd och frågar. Det gör väl alla? =)

Jossangizmo
0

Brys det inte på okså hur bra man sköter dem? Asså destu bättre dem mår desstu längre lever dem? Eller det händer bara med vissa?

#4 Det gör inget att du frågar ;)

KickanW
0

#7: Såklart det spelar roll. Om man missköter dom ökar nog risken att de dör tidigt. Dock beror det absolut inte bara på det. Hur bra man än sköter dem kan de ju råka ut för genetiska sjukdomar osv.

Jossangizmo
0

#8 okej. Ja, det är ju sant.

Thirre
0

vi hade en tråd där man skrev upp åldern vid dödsfall och varför men jag tror att jag var en av få som skrev upp.. Jag hämtade mina pärmar efter alla år och skrev upp de som fanns. Undrar var den tråden tog vägen.. den var intressant.. Och jag lade ner en jäkla tid på att få med alla! ;)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
0

#10 Ja, det skulle vara roligt att putta den tråden.

Är också intresserad av hur medellivslängden har förändrats med tiden.

KickanW
0

Jag har puttat :)

Här är den!