Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 732 ggr
[MissDiss]
0

Nyfikenhet angående "avel"

Jag sitter och funderar lite. Jag vill läsa på så mycket jag kan om råttor. Och just nu sitter jag och funderar på:

1. Hur länge går en råtta med bebisarna i magen innan de föds?

2. Hur tidigt/sent blir de könsmogna?

3. I vilken ålder är råttorna som mest "redo" att få bebisar?

Tack på förhand! :)

Allamej
0

21-23 dagar

4-5 veckor

Mellan 6-10 månader

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[MissDiss]
0

#1 Tack så jätte mycket :)

[MissDiss]
0

Ungefär hur många ungar får en råtta under en parning?

Ladyinred
0

mellan 7 och 14 tillhör väl det normala men kan ju klart bli både mer och mindre..

[MissDiss]
0

Återigen tack :)

Absinthe
0

Vill bara påpeka att honor ska inte ha sin första kull efter att de blivit runt ett år gamla eftersom att deras bäcken stelnar och kan innebära en stor risk för dem att föda sina ungar pga det. Det är därför man sätter åldern mellan 6-10 månader ungefär för en första kull på en utmärkt hona för avel.

Hanarna däremot bör vara runt ett år eller mer eftersom man märker oftast tempramentsfel hos hanar omkring 5-10 månader, om de funkar felfritt i flock och under denna tiden ska man helst hunnit introducera nya hanar för den här hanen också så man vet hur han reagerar på nykomlingar. Funkar han inte med nykomlingar så avstår man från att ta kullen. Så gärna 12 månader eller äldre på en hane. =)

Är du intresserad utav avel så ska du även försöka lära dig lättare färggenetik och sånt, det är väldigt bra att kunna, men det viktigaste av allt om du själv skulle börja avla är att träffa andra uppfödare och deras råttor innan. Sen bör man skaffa sig en erfaren duktig mentor som hjälper en i början.

Hur kommer det sig att du är så intresserad utav avel? =) *nyfiken*

Absinthe
0

sjukdomar är också rätt bra att kunna en del om som uppfödare, kosten är också otroligt viktig när det gäller dräktiga honor och digivande honor. =)
Så naturligtvis inte bara färggenetik och så som är bra att kunna.. Haha lite trött här så hann pladdra vidare innan jag förtydligade det jag skrev i tidigare inlägget.. =)

[manda94]
0

ska råtthonan vara ensam medans hon är gravid? eller kan hon vara tsm med sitt råttkompis? och var ska hon föda, ska hon vara själv?

Absinthe
0

En hona kan sitta med sina burkamrater fram tills hon ska föda, jag brukar dock låte henne sitta själv när det är 3-4 dagar kvar innan hon föder, så hon får en egen bur som hon får boa med och hon får hela tiden extra mat pga att hon är dräktig. Jag har inga hus till honorna när de föder utan de får enormt mycket tidning, papper och ibland fleece, fast mina brukar rata fleecet så jag låter bli det numera.

Honan bör vara själv för att minska stressen kring födsel osv. Jag har dock haft en hona som födde sin kull med flocken, det var dock mitt misstag för honan hande knappt gått upp nåt i vikt under hela dräktigheten så jag var dum nog att tro att hon inte var dräktig, därför satte jag in henne i flocken innan utsatt födelsedatum. Ingenting hände och honan var toppenlycklig, jag fick rota runt i buren ett tag innan jag hittade boet där hon lagt ungarna.. dessutom lagt dem HÖGST upp i buren.
En låg bur utan inredning men mycket bomaterial kör iaf jag på, så honorna inte lägger ungarna på dumma ställen så ungarna kan trilla och skada sig. Sen byter man buren mot en större så fort ungarna börjar springa runt och vill klättra och sånt. =)

[MissDiss]
0

#9 Jag vill läsa på om sånt för att kanske prova på uppfödning i framtiden, självklart då med en mentor som stöd :)

Absinthe
0

Vad roligt! Hoppas du hittar en bra mentor som du kan ta hjälp av när du börjar! =)
Man ska inte göra som jag gjorde direkt, hade en mentor men kontaktade inte henne direkt om något. Fick bara ett ja om att avla på en råtta ifrån hennes uppfödning sen körde jag på själv. Nu slutade det ju ändå rätt väl, men det kunde lika gärna varit motsatt effekt på min iver att börja.

Så du är klok om du skaffar en mentor och det kan du göra redan nu även om du tänkt avla först om ett tag, det är aldrig för tidigt att skapa kontakter! =)

[MissDiss]
0

#11 Pratar med en uppfödare nu och hon ställer upp som mentor om jag lovar att ta åt mig av vad folk säger :)