Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 655 ggr
sali
0

fy vad äckligt :(

Min älskade gammel kille har fått en varböld på magen några mm från penis.

Han hade den inte igår och idag har den spruckit och jag ar tömt den på allt var och så hade jag en liten spruta utan spets som jag tog koksalt i och sköljde igenom bölden med några gånger med en högljut knastrande råtta och ploppande ögon så den gör tydligen inte ont utan kliiiar.

Jag undrar nu om man kan få bort den själv eller om jag måste till veterinären och om jag måste till veterinären kan jag då vänta tills på måndag ?

sali
0

Kan tillägga att han inte visar några andra sjukdoms symptom utom att han inte ville ut ur buren men han är lite fet så han kanske inte har lust att gå ifall den släpar lite på golvet eller något. Han har pigga glada ögon, älskar matte lika mkt som vanlig och är matglad.

SweGizmo
0

ich:s ja, det är bara att tvätta flera gånger om dagen och håll rent i buren.

Min blogg: SweGizmo.se

sali
0

sådet är inte direkt till vetten om jag inte ser att han blir hängig typ ?

sali
0

jag har pencilin salva till hund kan man ta lite sånt på för att bli av med infektionen snabbare eller är det dumt ?

[kalelo]
0

Det kan vara dumt att använda medicin för annat djurslag på råttan, iaf utan vetrinärs godkännande.

sali
0

vi har den till hund men det står inget specifikt djurslag på den tror jag.

eloize
0

ring veterinär och kolla om du kan använda den till råttor….!!

du kan ävn gå in på fass.se och söka fram den salvan och läsa om den där, vissa står det att man kan använda till alla djurslag andra specifika…

cosmonita
0

Råttor brukar ha bra "läkkött" och jag tycker att du ska låta bli att använda salvor osv i onödan.

Håll såret rent med koksalt 1-2 ggr dag och se till att råttan har det rent i buren så borde läkningen gå utan problem. Märker du att såret blir värre: dvs större, vätskar mer, luktar mer illa osv så får du ta råttan till vet för en antibiotikakur.

pebb
0

Jag säger som de andra, håll rent. En av mina fd råttor fick en jätte varböld i nacken, ca 2 cm i diameter. Fy fan när den sprack, lukten är outhärdig! :P Blev som ett litet lock av skinn som jag fick lyfta på och tvätta under, verkade inte beröra honom det minsta utan som #0 skrev, han verkade tycka att det va skönt. Efter ett tag ramlade "locket" av och han läkte ihop utan problem, det enda som syntes var en liiiiten hårlös fläck till slut. Nu fick han iofs Baytril också eftersom jag hade kvar det sen en tidigare råtta fick en varböld.

lorenz
0

Hej!

Vi hade en råttkille som hade lika dant som du beskriver. Vi tryckte på bölden och det kom ut mycket var. Sedan lät vi kroppen läka såret själv och han hade minst två sådana knutor innan vi fick avliva  honom. Men inte pga knutorna utan han fick andnöd en kväll och fick panik. Vi åkte ilfart till veterinären . Han blev 2,5 år. Vi tror att han levde för gott allså att han åt lite fel kost för inga av våra andra råttor har haft sådan knutor sedan. Men du kan vara lugn. Men känner du dig orolig tycker jag ätt du ska åka till en veterinär på måndag.

sali
0

Det har inte varat någonting sedan jag klämde på den och fick ut allt och sköljde ut den men det stinker var i hela lägenheten så man håller påatt spy !!

cosmonita
0

#11 Det luktar inte hallon Tungan ute men lukten kommer att försvinna när det läker.

sali
0

Jo jag vet men det är verkligen så magen vänder sig ! :D