Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 742 ggr
[MissDiss]
0

Råtta söker sällskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är så att jag fick en råtthane av en kompis som nu bor ensam i en bur som är ca. 140cm hög och 66cm bred. Han trivs bra i buren men saknar sällskap. Lite stor bur att bo ensam i. Så nu letar jag alltså efter sällskap, antingen flickvän eller kompis. Han är ca. 5-6 månader. Desto yngre desto bättre! :) 

Hugo på bilden (Innan han flyttade till mig vilken han gjorde igår den 3/9-09

Vill hitta sällskap så fort som går! Så hör av er snabbt. Antingen PM eller Mejl: MissDiss@live.se (Går att adda eller bara mejla)

[MissDiss]
0

Glömde lägga till att kommentarer här går också bra.

Lancia
0

Letar flickvän? Har du tänkt att ta ungar på honom?

[MissDiss]
0

Haha, inte på honom men med honom kanske :) Har inget emot att få bebbar :)

KexChoklad
0

#3 oseriöst!

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

[MissDiss]
0

#3, Det var det väl inte? Det är ju min tråd också..

Allamej
0

OK, håll god ton i tråden. Jag säger till redan nu så att ingen kan skylla på att dom inte visste att man skulle uppföra sig.

Till MissDiss

Råttor är flockdjur och behöver kompisar av samma kön. Du kommer inte att hitaq någon som säljer en hona till dig eftersom den honan går en för tidig död till mötes iom. att hon kommer att få kull på kull på kull

Din hane är dessutom lite i yngsta laget. Vad händer om du tar kull på honom nu och om några månader så blir han bindgalen av hormoner?

Skaffa unghanar som kompisar. Det mår alla bäst av :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

elektra1
0

Du kan väl inte bara ta ungar. Det är massor du måste ta reda på före. Hans temperament, vikt, hur han är med andra råttor av samma kön. Och helst ska han vara över ett år.

Och han MÅSTE bo ihop med andra råttor av andra kön.

Parningen om den någon gång ska ske (men du måste vara kunnig först)  Då sitter de bara ihop några dagar.

KexChoklad
0

#5 men du borde väll fatta att det inte e bra att bara att ta kull på kull på kull

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

[MissDiss]
0

#8 Men shit, sluta hacka på mig… Det är väl klart jag fattar det…

[MissDiss]
0

Jag hade inte tänk att ha det kan kallade för flickvän i samma bur… Kompis till honom hade jag skaffat ändå…

Bim
0

#8 När du säger sådär finns det risk att du startar bråk. Ge information istället.

Som Allamej säger så mår han nog bäst av att få en ung hane som kompis istället för en hona. Det är väldigt jobbigt för en hona att gå med en hane i samma bur, hon kommer få det väldigt tufft med alla ungar! Så det råder jag dig inte att göra. Och om man vill avla på råttor så se till att de har bra temperament, är tillräkligt gamla och har bra bakrund och inga sjukdomar. Det är inte bara att para som många tror.

Läs på lite grand om råttor. Vad de ska ha för mat, bottenmaterial mm. Och var inte rädd för att fråga någonting! :)

Du kan leta reda på en bra uppfödare som har kullar. Bara att spana efter kulltrådar här på rif. Den uppfödaren kan säkert hjälpa dig också och berätta massor om råttor!

elektra1
0

Du får vara beredd på att djurvänner reagerar när du skriver så luddigt. Såg precis ut som om du söker en flickvän att ha i buren. Eftersom den var så stor skrev du. Se till att skaffa en råttkompis av hankön åt honom. Det måste man ha enligt lagen.

Bim
0

#12 Det handlar nog inte om att hon vill vara dum, utan om okunskap. Jag tycker att man kan informera istället för att hoppa på.

Tänk också att om du skulle skaffa en hona så skulle du avra tvungen att skaffa en till bur, och några till honor. Så sikta på en hane. Det blir helt klart bäst så! :)

[MissDiss]
0

Jo det är nog sant att jag skrev lite luddigt. Jag tänkte först på att dela av buren. Men det är nog dumt också. Då måste jag ju sakffa tre nya råttor. Jag har inte haft så mycket råttor förr, har hållt mig till hamstrar. De behöver inte sällskap.

Och tack för informationen.

När vi ändå diskuterar ämnet, så sa mamma att hennes kompis hade sagt att man kan ha andra djur som kompis till en råtta, tex, marsvin och kanin, stämmer det? Såg på en sida att det var två råttor och en mus till salu, alla tre bodde tillsammans.

Någon som vet något om det?

zickan
0

Vill bara tillägga att enligt lagen så ska dom ha sällskap av samma kön. MEN det finns undantag vid dominans/aggresivitet mot burkompis som tillåter hanen att sitta själv. Men brukar fungera med en yngre grabb :-)

Sedan om du funderar på avel så börja läsa allt du hittar om lite genetik, sjukdomar, val av avlesdjur osv. Mycket smart att lära sig innan man skaffar en hona då honan har bäst före datum ;-)
Kommer även tas mer seriös och kanske tom kan få hjälp av en bra uppfödare med att få köpa en fin tjej med stamtavla och få hjälp under tiden med info osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bim
0

#14 Oj, nejnejnej. Råttor ska inte bo med ett annat djur! Råttan kommer nog se musen/marsvinet som ett bytesdjur. Så det är inte bra :P Det är konstigt att råttorna inte hade ätit upp musen…

[MissDiss]
0

Okej, tack så hemskt mycket allihopa! :)

Terato
0

Stor Eloge till Bim för hennes fina inlägg! :)

Jag tipsar dig om att kolla in uppfödarna på www.rattsallskapet.se eller t.ex kolla i den här artikeln: Uppfödarlista

Uppfödarna vill oftast helst att man tar kontakt med dem på egen hand så det är en smartare väg att gå än att lägga ut en sökesannons.

Du kan även kolla med www.ratthjalpen.se

Lycka till! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[MissDiss]
0

Tack :)

Thirre
0

En eloge till de tålmodiga och visa som inte hoppade på TS utan informerade i vänlig ton, för ett par månader sedan hade det varit annorlunda. Jag tror bestämt att vi börjar mogna! Glad 

I detta fall blir det tydligt att informationen går bättre fram när man inte hoppar på och hackar, om man följer utvecklingen på tråden så var missDiss i försvarsställning i början för att folk i mindre vänlig ton påpekade att man skall ha två men när folk lugnade ner sig och tog sig tid till att informera på ett snällt sätt accepterade MissDiss infon och tackade även för den. Intressant observation och ypperligt exempel på hur det kan gå och hur det skall gå till.

Off topic men värt att lägga märke till.

Lycka till MissDiss med sökandet av nya kamrater till din grabb!

Och välkommen hit!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Terato
0

Ja, vi mognar, vi mognar! :D Det gör mig så glad!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se