Vägled mig om naket
Hej!
Jag har hållit på med råttor sedan jag var fjorton, men har inte haft någon egentligen kontakt med varken dubbelrex, naket eller fuzz. Jag vet precis vad dubbelrex är, men vad är fuzz ritkigt? Är inte det en av de tre nakenvarianterna rent genetiskt? *förvirrad*
En annan fråga - riktiga nakenråttor, har de någon bebispäls? Hur är det med fuzz på samma fråga?
Och hjälp mig litegrann med genetiken: Slät och rex är dominant, ellerhur? Naket är väl recessivt?
Om man parar naket med slät eller rex så borde det väl bara bli släta eller rexade - som dock är nakenbärare? Eller har jag kopplat helt fel?
Och var kommer fuzz in i bilden? Jag känner mig verkligen nollad när det gäller fuzz, haha. :P
När brukar dubbelrexade tappa sin bebispäls? Och om någon annan av de "riktiga" nakenvarianterna har bebispäls, hur ser den ut och när tappar de den?
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Kan inte svara på många av dina frågor då jag inte är så insatt i genetik men ska försöka iaf.
Om jag har fattat det hela rätt så är fuzz den pälsade versionen av nakenråttor, presis som med hundraser kinesisk nakenhund, det finns en version utan päls och en med päls (crested) , men det är för att båda behövs till aveln. Man kan inte para en naken med en naken, då dör valparna eftersom genen för nakenhet är dödlig i dubbel uppsättning. Så vill man ha nakenungara (vilket jag verkligen inte rekomnederar) så korsar man en fuzz med en naken, så får man 50/50 av ungarna.
Det här är den uppfattning jag fått, kanske kommer det in någon annan här som kan lite mer om ämnet snart…
Då kan du ju läsa den här artikeln
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#2 du missa länken :)
#1 Men nakengenen hos råttor är ju inte letal, däremot så har nakenhonor svårt att producera mjölk vilket gör att ungarna dör av svält. Om jag har förstått rätt.
Hos djur överhuvudtaget så finns det ju flera gener hos djur som är letala, inte bara nakengenen hos vissa djur. Para dalmatiner+dalmatiner, roan+roan och dalmatiner+roan hos marsvin är ju också dödligt, direkt eller indirekt (antingen dödfödda ungar eller ungar som är så missbildade att de måste avlivas).
Mvh,
Moa

Det jag inte tror står där är bland annat att dubbelrex tappar pälsen vid 2,2½ veckas ålder. Parar du slät och naken så får man släta, som bär på naket (nakenbärare).
Åtgärdade inlägget så att länken kom med :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Bra artikel! Men vissa saker står det inte om särskilt tydligt, som angående bebispäls. Menar de riktiga nakenråttor när de nämner bebispälsen? Är bebispälsen rexad?
Och tappar inte dubbelrexar pälsen senare än 2-2½ veckor. Menar du inte månader?
Fuzz är alltså som jag trodde, en av de tre genvarianterna; Fz Fz, den som får fel på njurarna men ändå lever något längre än Rnu Rnu som får fel på njurarna vid tidig ålder. Och Shn Shn är den som saknar thymus.
Då har jag stenkoll på det i varje fall. :)
Hur ser fuzz ut som ungar? Kan man se skillnad på dem och dubbelrexar, och hur i sådana fall? :)
Tack för era svar!
Mvh,
Moa
Fuzzar har extremt tunn päls som bebisar, ser nästan skabbiga ut. har man en gång sett en fuzzbebis så finns det inget tvivel :)

Riktiga nakenråttor får väl ingen päls öht? =)

#7 Nej, menar veckor. Så när dom är leveranklara vid 5 veckor sen man klart och tydligt att det är en dubbelrex :) Äger själv några dubbelrex & nakna.
okeeeeej, superbra artikel. Då lärde man sig nåt nytt igen då :)
Tack för era svar! :)
Förresten, om man parar "riktig" naken med dubbelrex, blir det rexbebisar då?
Tack på förhand. :)
Mvh,
Moa

Om du menar en hairless, alltså n/n så blir resultatet som sådant att du får 100% bärare för äkta naket och 100%rex i kullen OM du parar med en råtta som inte bär på naket.
MEN bär den på naket så blir det 25% naket, 50%rex, nakenbärare och 50% rex som inte bär på naket.
Älskar mina stora små vänner..

Dubbelpost!
glömde sätta in bilder

Hur mycket päls dom får kan skilja sig. På bilder är 2 systrar, deras pappa är naken och deras mamma dubbelrex. Amina ser mer ut som en dubbelrex medans Amy är naken till 95%.
Men det blir inte rex…

#20 Allt handlar ju om vad det är för typ av nakengener vi pratar om. Menar inte du avel med enbart dubbelrexade i olika grad när du får det utslaget?

#21 nej deras pappa är inte dubbelrex utan naken. Och mamman dubbelrex.
På bilden min son med pappan Mini :)

Haha, gud så skön bild!
Okej, vilken variant av äkta naken är han då? Alltså, vilken gen handlar det om?
Jag skapade ju en tråd för inte så länge sedan där jag berättade att en jag känner har tagit två kullar - en hane som har fått para två honor. Hanen och en av honorna är väldigt nakna, på sin höjd liiiiite fjun som man bara ser om man håller upp dem mot ljuset. Den honan fick fyra ungar varav en var dödfödd. Den andra honan hade lite lurv i ansiktet, och hon fick elva ungar.
Nu är ungarna kring fyra veckor gamla, och den första kullen, den på tre levande ungar, har aldrig haft någon päls övht. De är nakna. Den större kullen är rexade hela högen. Några av dem har blivit lite glesa i pälsen nu, men de blir alltså fem veckor i slutet av veckan som kommer - och då ska två hanar flytta hem till mig och min lyckliga tokflock.
Det där jag när frågade om när dubbelrexar tappar bebispälsen hade alltså att göra med att dessa ungar är äldre än 2-2½ veckor. :)
Eftersom nakengenen är recessiv så måste man ju ha anlagen från båda föräldrarna, vilket alltså får mig att inbilla mig att honan till den lilla kullen samt hanen är "riktiga" nakenråttor, och honan till den större kullen är dubbelrex. Eftersom rex är ett dominant anlag som borde väl det alltså slå igenom, men att alla ungarna blir bärare av nakengenen. Har jag tänkt helt fel?
#20 Det var inte så att mamman var dubbelrex men bärare av nakengenen, och att den genen slog igenom? För om jag har tänkt rätt så borde en "ren" dubbelrex som inte är bärare av nakengenen enbart ge ifrån sig rexade bebisar om h*n paras med en naken..?
Mitt inlägg låter lite luddigt tycker jag, så förstår ni inte vad jag menar så be mig förtydliga. :)
Tack på förhand!
Mvh,
Moa

Tycker tvärt om att ditt inlägg låter väldigt vettigt!
Ja, det stämmer som du säger. Äkta naket, vad det än är för nakengener vi pratar om, så handlar det om recessiva gener som alltså måste vara två för att göra utslag.
Alltså det spelar ingen roll om du parar den mest nakna dubbelrexade honan i hela världen med en äkta nakishane. Du får ändå bara rex i kullen om inte honan också bär på nakengenen. Det är olika gener vi pratar om som verkar på olika lokus.

Har sett flera råttor som genetiskt sett är dubbelrex men som är nästan helt nakna förutom små, små fjun till morrhår. Dessa är hårt avlade på dubbelrex+dubbelrex i många generationer och att man hela tiden tar den mest nakna i kullen att para vidare på. För även en dubbelrex kan ju vara naken i olika hög grad. Precis som en vanlig rex kan vara olika lockig och en dumbo ha olika former på öronen.

Så rent logiskt skulle jag tro att den råtthanen du pratar om i #20 antagligen var en sådan extremavlad dubbelrex.
En sådan parning skulle innebära att du fick 100% dubbelrex i kullen med olika mkt behåring.

Fast jag kom på en grej nu.
OM det vore så att båda föräldrarna bar på naket, vi säger genen n och båda föräldrarna var dubbelrex(för även en äkta naken kan ju vara dubbelrex också, det kan ju handla om att den har flera "naken"-gener samtidigt) så får man både dubbelrexar och äkta naket i kullen.
Men då måste det alltså finnas n och dubbel upplaga hos Re hos båda.
Fast jag menar så att pappan är naken, men att hona 2 är en dubbelrex, eftersom hona 1 fick en kull som inte har fått någon päls alls - vilket alltså måste betyda att de ungarna är "riktiga" nakenråttor, medan den större kullen där alla ungarna fortfarande har päls är rexade. Eftersom båda kullarna har samma pappa, så borde han vara naken eftersom han fick nakenbebisar med den hona 1, men rexade bebisar med hona 2, som då måste vara dubbelrex.
Det där lät virrigt, det måste du medge. :P
Jag har inte tänkt ta en av de riktiga nakenråttorna eftersom jag inte vill riskera en massa sjukdomar, varken hos dem eller mina egna. Jag trodde först att det kanske blir dubbelrexade ungar, men när jag började tänka efter så insåg jag att det mest sannolika är att de är rexade - och inte blir jag ledsen för det. Jag älskar rexade råttor, och jag tycker om färgerna som är hos dessa ungar. :) Det hade varit roligt med en dubbelrexad, men jag hinner med det också. Det är ju inte de sista råttorna jag skaffar, även om det möjligtvis är det ett eller ett par år framöver, eftersom jag med dessa två som flyttar hit nästa fredag då har fjorton gosiga långsvansar. :)
Mvh,
Moa

Genetisk är ju bara för svårt att hålla reda på ibland. :) Det är alltså så att alla nakengener (inte rex) är recessiva, alltså måste finnas i två upplagor för att ge nakenråttor. Men eftersom det finns olika (tre?) nakengener hos råttor, kan det då bli så att två nakenföräldrar ger lurviga, släthåriga råttor? Alltså om de är av olika nakentyper? Snacka om chock för uppfödaren! :D Är det någon av nakengenerna som är mer vanlig än de andra (i Sverige i alla fall)?

#29 Jaha, fast jag menade Katrin82:s kull! :)
#30 Ja, precis, det krävs två av varje!
Nej, det går inte eftersom om du har två nakna föräldrar så har de ju vardera två nakengener. Och de kan då bara ge nakengener till sina ungar.
Men två fullpälsade kan få nakenungar. Om vi kallar nakengenen för n så blir det så här:
Dina två fullpälsade råttor som bär pånaket är genetiskt Nn. Får de t.ex. fyra ungar tillsammans så blir det en NN(pälsade ickebärare), två Nn(pälsade bärare) och en nn(nakna!) enligt Ex 1 på schemat nedan:
Mammas gener är rosa, pappas är blå.
Men två nn, alltså nakna, får ingen annan variation än nn i kullen om du kollar på Ex. 2! :)

#31 Ja fast problemet är ju att det är OLIKA nakengener. Dessa är nakenråttor: rnu/rnu, fz/fz och shn/shn. Så om man parar en rnu/rnu med fz/fz så får man ju enbart rnu/fz råttor. Min fråga är alltså, hur ser en rnu/fz ut? Är de ens nakna? Sitter de nakengenerna ens på samma ställe i DNAt?

Du menar en råtta som är både rnu/rnu och fz/fz. Den kan inte vara rnu/fz eftersom man alltid bara pratar om ett anlag i taget. Olika anlag kan aldrig sitta på samma lokus. Men jag förstår vad du menar.
Skulle gissa att de skulle bli lika nakna som rnu/rnu och kanske få med sig några av de andra egenskaperna från fz, som typ tandproblemen eller vad det var de hade.
Typ som en albino som både kan ha A/A, m/m, och en massa andra gener men har den c/c-genen(albinogenen) så bleker den alltihopa och det enda som syns ändå är vitt. Typ så fast med behåring.

#33, Nej, inte en råtta som är både rnu/rnu och fz/fz. Utan en råtta som har en rnu och en fz. De blir bepälsade då alltså? Efter som det sitter på olika ställen i DNAt?

Jaha, du menar så! Har de en rnu- och en fuzzgen blir råttan pälsad råtta men bärare av båda generna.
Då är råttan alltså Rnu/rnu och Fz/fz. Parar du den med en fuzz eller fuzzbärare får du fuzz i kullen och samma sak med rnu då.

#35 OK. De är alltså helt orelaterade de olika nakengenerna. Hur kan det komma sig att båda då ger avsaknad av thymus? Tycker jag verkar lustigt faktiskt. Hmm… konstigt.

Haha, du är skitbra på att ställa frågor!
Saknar fuzz thymus? Har inte för mig det. Är det inte så att de har njur- och tandproblem?
Det jag vet skiljer fuzz och rnu från varann är att fuzz har lite, lite fjun jämnt fördelat på hela kroppen medan rnu typ ser ut som dubbelrex med mera hår på huvudet. Vet Sedan har båda sorterna små krulliga morrhår. Sedan vet jag att rnu saknar thymus.
Jag är absolut inget geni på genetik och kan inte alls nakengenerna. Det enda jag vet är att de ligger på olika lokus och det jag har förklarat är hur det fungerar rent generellt.
Någon du borde fråga är Nicciz. Jag tror hon har bra koll på nakengenerna. Eller så kanske vi kan leta på info tillsammans! Vore kul att försöka bena ut det här..

Lite intressant läsning om naket:
http://ratguide.com/health/figures/congenital_hereditary_alopecia_figure_2.php
http://ratguide.com/health/figures/congenital_hereditary_alopecia_figure_3.php
Intressant utplock:
Some of these recessive hairless genes can result in problems with lactating , mothering skills, and/or lowered immune system function.. Some breeders have expressed that out crossing to furred rats and breeding hairless only to hairless carriers eliminates or greatly reduces these problems.
Detta tyder ju på att det finns välkända problem hos nakna som det faktiskt är möjligt att avla bort.

Lite mer ingående information om nakenvarianter:
för några år sen så läste jag på om dessa, eller försökte i alla fall. slog in "nude rat" på google o gissa vad jag fick upp. inte va de råttor på bilderna inte!

#40 :D Ja man får passa sig lite vad man slår in för sökord. Hairless rat är säkrare.
#38 Enligt de där sidorna så finns det fyra/fem olika typer av nakenråttor:
"nude (n), fz (fuzzy), hr (hairless), and the uncommon rowlette nude (rnu)" och på den andra sidan står det också om Frizzy (fr). På sidan står det också att de olika nakengenerna har olika mycket problem.
- hr/hr "This type has been reported to have some lactation problems"
- shn/shn "These rats have abnormal hearts and kidneys which result in a short life span and don't tend to live as long as other rats. The life expectancy is only 12-14 months of age."
- Fuzzy står det inget negativt om.
- rnu/rnu "Lowered immune function due to the lack of a thymus gland can carry viral infections sub clinically"
- fr/fr står det inget om.
Så enligt dessa så är det bara rnu/rnu som har avsaknad av thymus.
Intressant! Jag måste så gräva upp mer om detta!! Verkligen. Dags att reda ut begrepp och fördomar på alla sidor om debatten tror jag.

Ja, jag tror det är väldigt bra att läsa på massvis och massvis med källor för de flesta köper nog bara det som skrivs på forumen.
Jag är ju inte speciellt intresserad av nakenvarianter så har inte mycket driv att fördjupa mig allt för mkt om dem men lite hum vill jag nog ha så att man vet var man ska stå i debatten. Jag vet ju att jag inte moraliskt vill stödja avel på djur med organ som inte är funktionella.
Men som det verkar så kanske det skulle kunna gå att avla rätt på t.ex fuzzy, alltså så att den inte var så sjuklig. Men det kräver givetvis massvis med arbete och det gäller nog att vara noga så att man inte blandar in andra nakengener för då kan det bli riktigt krångligt att veta vad man har till slut.
Jag misstänker faktiskt att det även är en av anledningarna till att alla nakenvarianter bojkottas. För att det kan vara svårt att hålla dem isär.

#42 Ja precis, det kan nog vara så att alla nakengener dras över en kam. För det är ju onekligen en väldigt stor skillnad mellan dem. Jag måste läsa på när jag har tid om vilka nakengener som direkt medför problem (som t.ex. avsaknad av thymus) och vilka nakenlinjer som bara råkar ha avlats med en viss negativ effekt. För det är ju som vi tidigare diskuterat en stor skillnad.
Överhuvudtagen skulle jag vilja se två saker: mer källhänvisningar (jag kommer att bli känd på detta förum som den som skriker "referenser!". :)) och mer utbyte av råttavel/råtthälsa/rått… vadsomhelst utomlands! Ofta diskuteras det bara om hur det är i Sverige och eventuellt Finland. Hur är råttorna i Tyskland sjukdomsmässigt? Finns det nakenråttor, hur mår de, etc. etc. Att tro att det man gör i Sverige på något sätt är normen och att alla andra är sämre och att man därför inte behöver kommunicera med råttuppfödare i andra länder är lite naivt.

Gör det! Doktorera sen och skriv en avhandling! :)
Jag håller helt med dig. Det behövs fler källor. Jag själv är skitdålig både på att skriva ut mina källor och på att söka upp dem. Är för lat, helt enkelt. Men om folk ifrågasätter måste man kunna ha lite källor att referera till.
JA! Det skulle jag också vilja. Man hör ju typ ingenting om Holländska råttor osv. Undrar hur man ska göra för att bryta den muren?
Det är ju som i något land, minns inte vilket, där de tycker att vi är hemska som har så höga burar eftersom råttorna kan ramla och slå sig. Och vissa länder använder sig av springhjul. Alla gör så himla olika och är helt inne på att det är bäst och normalt, det ens eget land gör.
Men än en gång; ATTITYDER! Det är det det hela handlar om. Precis som attityder mot andra kulturer. Jag tror att alla länder har sina dåliga och bra sätt att sköta om sina djur. Man måste ha en stor skopa respekt för varann när man ifrågasätter andras sätt att hantera saker och ting. Se t.ex. på muslimska kvinnor som har slöjor och blir hindrade att sporta och bada på öppna platser osv. Jäkligt dåligt, tycker jag. Samtidigt har vi västerländska kvinnor det inte så mycket bättre som måste visa upp våra trimmade kroppar hela tiden eller inte vara värda ett dugg. Olika uttryck för samma problematik egentligen. Och så är det inom djurvärldarna med, tycker jag.

#44 Ironiskt nog ÄR jag doktorand. :D Dock inte inom biologi, utan inom aritificiell intelligens.
Och ja, det är säkert många som reagerar på våra höga burar. För let's face it, råttorna KAN falla och skada sig allvarligt. Men här i Sverige tänker vi så att risken för olycka övervägs av en trevligare klättrebur för råttorna. Men bara för att vi gör så så är det ju inte sagt att vi har rätt eller att de har rätt för den delen. Skulle vara intressant att kontakta lite råttmänniskor i andra länder. Göra lite granskningar, typ intervjuer (likadana för alla länder) för att kolla hur det ser ut.

Haha, det borde man ha förstått! ;) Förresten, vilket himla intressant ämne med artificiell intelligens! :O
Japp, det är sant! Ja, verkligen! :D
Har fått känslan av att det här med naket upplevs väldigt olika inom olika länder också.
Fast när det handlar om avsaknad av organ så är det solklart för mig att de bör stoppas i avel. Jag tycker att det redan har gått för långt där eftersom man leker väldigt allvarligt med deras hälsoförutsättningar då. Fast å andra sidan.. Jag är ju inte veterinär heller eller riktigt insatt så vad vet jag egentligen? Det enda jag kan gå på är den kunskap och känsla jag har. Och jag tror det är allas eget ansvar att söka sig den infon för att bilda sig en egen uppfattning. Bäst vore såklart om man kan hjälpa varandra att söka info genom att t.ex. översätta och länka härifrån. Det skapar mer kunskap och kritiskt tänkande bland råttägare. För alla orkar inte sätta sig och googla och läsa på engelska. Så vill man sprida info och ändra på saker och synsätt så är det att informera som gäller. Informera och vägleda på riktigt alltså, med ytrymme för att skapa sig egna uppfattningar. Därför måste många källor hänvisas till.

#46 Ja, jag är också mycket skeptisk till avsaknaden av organ. Det känns som att man definitivt vill undvika det. Men och andra sidan kan framavlade (alltså med fel sorts avel… inte p.g.a. en speciell gen) hälsofel vara minst lika jobbiga hälsomässigt för råttorna. Så det är svårt. Dock tycker jag personligen att man ska undvika allt som kan bli negativt för råttorna. Men tyvärr lär nog råttvärlden bli likadan som hund- och kattvärlden. Det känns bara som en tidsfråga. Bara det att det inte är något vidare utbyte mellan länder gör ju att det kommer att bli mycket sjukare råttor inom kort.
… och nä, artificiell intelligens är inte alls så intressant som det låter. :) Alla säger "ooooooh!!" men det är inte så otroligt häftigt.

Jag tror inte alls att det behöver bli som inom hund- och kattaveln. Tycker SRS målsättningar och krav är väldigt seriösa och de påverkar råttuppfödarna i väldigt stor utsträckning. Sen är råttägare väldigt medvetna om hälso- och temperamentsbiten. Även fast det finns stora problem bland tamråttor så tror jag ändå att det finns en stark vilja att jobba på det. Även om alla förstås har olika höga krav.
Men det är viktigt att sprida information. Jag har själv väldigt dålig koll på sjukdomarna.

#48 Jag vet inte om jag kan hålla med, tyvärr. För inom hund- och kattaveln pratas det också om hälsa, men tyvärr så pratas det mest bara, det görs inget. Förhoppningsvis är det mer handlingskraft i råttvärlden när det gäller detta. Tack och lov finns det ju inga råttraser direkt. Inte som med hundar och katter. Det gör att uppfödare kan avla mer fritt och på det sättet hålla en bra genpool. Det är ju väldigt positivt!
#48 och #49: Fast risken med alla varianter är ju att de utvecklas till raser… Så var det ju med katter och hundar också för väldigt längesedan. I en tråd i r8forum där man skulle skriva hur man önskar att råttaveln utvecklats var det väldigt många som skrev att de önskade fler varianter, vissa skrev t.o.m. olika raser… Vilket oroar mig.
Jag gillar inte alls färgavel, ju mer jag tänker på det desto mer oroar det mig.

#50 Ja precis!! Det är en stor risk med det. Det borde vara en av SRSs "guidelines" att en uppfödare inte enbart får fokusera på ett storts utseende utan att ta in råttor med annar utseende. För så fort man börjar fokusera på en liten grupp individer, om det gäller utseende eller vad som helst, så kommer det att bli farligt! Inom hund och kattaveln har ju dock funnits raser länge. Det sjukaste där är ju att de gamla raserna inte finns kvar oftast! Utan man har försökt återskapa dem genom att blanda hundar med ett visst utseende och sen avlat utifrån några få individer. Smart… eller inte!!

#43 Vad får dig att tro att Sverige.. vissa svenskar inte håller sig väluppdaterade med andra länder?? Det var nästan tragiskt att höra. Sverige är skit inom avel…

#52 Jag har hört väldigt väldigt få personer här diskutera hur råttor har det i andra länder. Besökte nyss en amerikans råttuppfödares hemsida. De har en helt annan syn på väldigt många saker än vad vi har, bl.a. mat och springhjul. Däremot verkade just denna uppfödare ha råttor som blir galant över tre år! Det var intressant, men jag har inte kollat uppfödaren närmare så det är svårt att säga säkert. Hur många här kan nämna en råttuppfödare de känner till i Belgien, Italien, Estland? Har inte hört många nämnas alls kan jag ju säga. Hur många uppfödare har ett engelskt alternativ på sina hemsidor för att göra det enklare för utländska uppfödare att kontakta en?
På tal om ingenting. Hittade en jätteintressant bok om olika smådjurs näringsbehov. Den är skriven som för veterinärer eller forskare eller dylikt så den är mycket stel. Men dock intressant.

Hörrni, nu måste vi skärpa oss och hålla oss till hårlösa råttor i den här tråden! ;)
Jag tyckte tråden urartade i för många sidospår(jag är högst skyldig!) så jag har rensat den lite och gjort nya trådar om dem så fortsätt att diskutera här:
Råttsveriges relation till andra länder
Nu får ni bråka på mig om ni tycker jag är orättvis eller citerar er dumt!

#54 Bra! :) Ja, tillbaka till ämnet!
#37 Terato: Hur ska man kunna se ifall man har en nakenråtta som är rnu/rnu eller en dubbelrex, ifall båda liknar varandra? Och är det inte shn/shn som saknar thymus, medan rnu/rnu får fel på njurarna vid tidig ålder? *förvirrad* :)
Tacksam för svar!
Mvh,
Moa

Precis! Det där har jag också funderat på..
Någon med erfarenhet kanske har en aning?
Det enda jag kan tänka mig är att testpara med en slät. Får man 100% rex i kullen har man en dubbelrex. Får man 100% släta i kullen har man någon annan nakenvariant och alla ungarna blir bärare.
Precis som du sade i #0 med andra ord!
Besvärligt.. Jag har ju inte tänkt avla på mina små nyinflyttade killar. :) Typiskt.
Mvh,
Moa

#58 Du kan ju fråga någon som föder upp nakenråttor och vet mycket mer om de olika typerna om de kan se någon skillnad. Det kan ju hända att det är jättelätt för dem att se en skillnad som inte vi vanliga dödliga ser. :) Det är ju vad man är van med liksom.
Sant - men hur många föder upp nakenråttor? Det är ju inte direkt rekommenderat eller stöttat här i Sverige. Jag hoppas såklart att mina två killar är dubbelrexar, men de kan lika gärna vara t ex fuzz (de är alldeles ludna med små krulliga morrhår. Heeeelt underbara. :P ).
Mvh,
Moa
Förresten, någon: Hur visar sig njurproblemen på rnu/rnu och fz/fz?
Mvh,
Moa

MalinMalin kanske har koll? Fast jag vet inte, hon har väl mest haft dubbelrex.
Har du kollat lite själv på nätet vad man kan hitta om rnu och fz? Är ju drygt med nätet att det finns så mkt info men..
Tänkte på den där sidan med sjuksöterskeråttor, Rat Guide. Där brukar det finnas rätt mkt bra info.
Här skriver Paula om kost för fuzz.
Och följande står i RIF's egen artikel (även om den kanske inte har jättesäkra källor alltid).
"fz/fz upptäcktes och identifierades först i ett labb i Pennsylvania 1976. Dessa har ofta väldiga tandproblem- upp till 50% av hanarna och 75% av honorna måste få sina tänder nerklippta bara för att kunna äta. Det är dock inte tänderna som är det största problemet hos denna variant, utan stigande njursvikt som oftast uppträder vid 1 års ålder. Även i en bakteriefri miljö dör praktiskt taget alla hanar, och 80% av alla fz/fz honor av att njurarna lägger av. Hanarna har generellt sett en livslängd på 17 månader och honorna 20 månader."

#60 Det är en hel del som föder upp nakenråttor i Sverige. De bara inte brukar befinna sig här inne på forumet p.g.a. motsättningar. Vet att det ska finnas någon nere i sydsverige också, som också föder upp marsvin och möss men jag minns inte vem det är.
Mer fakta att läsa om de olika nakenråttorna vore verkeligen trevligt. RIF-artiklar i all ära, men som KickanW säger så hänvisas det inte alltid till bra källor. Med tanke på att de "hittades" i ett labb i tiderna så borde det ju finnas hur mycket forskningsdata som helst på dem. Sen är det alltid en stor skillnad på råttor i labbmiljö och tamråttor, såklart. Men ändå. Men jag har (faktiskt! wow…) inte tid att söka efter referenser idag. :) Ska ta itu med det någon annan dag.