Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1189 ggr
idisen95
0

Rengöring medel ohyra

mina råttor har fått ohyra :( jag har frontline vet och par på en tops och duttar i nacken en gång om någon undrar men man måste ju göra rent buren också så vet någon nått bra medel för att få bort ohyran från buren det är trähyllor och plastbotten och med husen kan man väll lägga i frysen? eller. aja jag har hittat 3 djur i sessans päls och sår skorpor :( tack för hjälpen

Mymlan
0

Ska rådisar verkligen ha frontline? stronghold ska de ju ha men kan man anv frontline?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

idisen95
0

vetrinären sa det

Mymlan
0

#2 Frontline för katt eller hund?

idisen95
0

katt enda skillnaden är mängden katten har mindre doser hunden mer

Mymlan
0

#4 antar då katt med lägsta vikten.  Har bara anv frontline spot on till hunden *ej på ngn råtta*

idisen95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 okej men vet du nått man kan rengöra buren med?

KickanW
0

Om råttorna fått medicin brukar det räcka med att städa buren vanligt. Virkon fungerar annars bra.

Mymlan
0

#6 Jag brukar mellan varven rengöra burarna med Virkon

idisen95
0

okej virkon var kan man köpa det och vad kostar det?

Mymlan
0

#9 Jag köpte mitt på Granngården *över 200:-* men kan köpa det på apoteket deras pris vet jag ej. Jag skurar av mina golv i lghten mellan varven oxå med detta samt rengör katternas sandlåda.

AnnicaL
0

När mina förra råttor hade fått ohyra städade jag buren grundligt i hett vatten och med virkon. Och tvättade allt i tyg i minst 60 grader. Det som inte gick att tvätta, som saker i trä, slängde jag. Skurade även ytorna runt råttburen ordentligt, även där med virkon. Det var så den veterinären rekomenderade att jag skulle göra. Funkade bra!

idisen95
0

okej men finns det inte i småpack ? annars får mamma köpa :P tack så jätte mycket för hjälpen :D

MangoMelon
0

I finland har vi inget annat än Frontline på spray för katter. Det använder man på råttor här, och då ett tryck på pumpen på rumpan på råttan.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

CamillaS
0

När mina råttor hade löss så skrev veterinären ut stronghold, ett mycket bra medel. bara en droppe i nacken så är det klart sen. Man behöver inte ens städa bur och inredning för den skull, eftersom att råttorna har medlet i pälsen hela tiden. och lössen som är någon annanstans i buren dör eftersom dom inte har något värd djur att sitta på. För sätter sig lössen på råttorna så dör dom. Vissa säger att man behöver behandla två gånger andra en gång. Jag behandlade då en gång. Lössen dog. och allt var frid och fröjd igen. ;)

Thirre
0

#14 Hur många gånger som det rekommenderas att behandla beror på vad råttan har för ohyra. Vid löss räcker en gång men vid skabb brukar man bli rekommenderad två-tre gånger. Dock har jag bara behandlat en gång allt som oftast och det som jag har behandlat mot är skabbkvalster.

Sedan finns det Ivomec men det är dyrt att hämta ut och är egentligen en injektionslösning. När man injicerar känns det mer säkert, att försöka få i råttan ivomec i munnen är svårt.. Det smakar blä, jag vet.

Jag har de två senaste gångerna använt Stronghold mot skabb och det har funkat bra, endast en behandling per tillfälle har behövts. Att man ger det i nacken är underbart, slippa strulet metod att ge råttorna i munnen som tidigare har gjorts vid användandet av Ivomec. Dock sprutade jag dem själv senast jag använde det ämnet.

Frontline finns det tvister om om man skall använda det eller ej på råttor. Jag såg ganska nyligen på apoteket i staden att vi hade fått in det sprey man kan använda och det är betydligt mindre koncentrerat än de andra och skulle i principen nog kunna användas. Även det kan man använda för att descifiera ytor om man vill.

Annars använder jag virkon kontinuerligt vid storstädning av burar och dess innehåll som någon sorts säkerhet, egentligen är det nog för att döva mitt egna samvete.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Men! Om man kan behandla ohyra med schampoo och att rengöra ytor från eventuella gnetter så rekommenderar jag det eftersom alla de medel som nämns, Frontline, Stronghold och Ivomec är starka medel som enbart borde användas vid skabb och inte vid löss. Det kan av naturliga skäl, och praktiska framförallt, vara enklast att behandla löss med de starkare preparaten om man har många råttor men i övrigt rekommenderar jag ohyreschampoo om man äger färre antal råttor.

När jag använde Ivomec kunde jag se en viktminskning på de vuxna råttorna på ca 10-20 gram efter behandling vilket jag tycker är litet misstänksamt. Det var därför jag sökte mig till annat medel även om jag tycker det är skönt att åka med hela högen till veterinären för att ge dem spruta. Detta kunde inte heller genomföras om man ägde flera och lärde mig till slut att sätta egna sprutor.

Vid de kemiska preparaten som nämnts, Frontline, Stronghold och Ivomec har det funnits rapporter om djur som har blivit väldigt dåliga eller dött av behandling. (Mest hundar och katter.) Mycket möjligt att de har varit nedsatta på något vis och inte tålde det starka medlet men det är ändå något som får mig att i alla fall tänka en gång till över alternativen.

Inget inlägg som skall skrämma folk från att använda de nämnda preparaten men ändå en fundering som kan vara bra att ta i beaktning.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

idisen95
0

alltså behöver man inte rengör så mycket om man andvänder frontline eller?

Thirre
0

Jag skulle rekommendera att göra det, jag tror att gnetter kan ligga i "dvala" under en längre tid i springor och sådant som kan vara svårt att få bort vid vanlig rengöring. Jag är dock inte helt säker på detta men den enda gång jag har haft löss descifinerad jag hela råttrummet från topp till tå, i bur och vrå. Jag tycker det är så äckligt med löss, se dem krypandes och tanken på att ha dem på sig är inte kul. Nu vet jag att de är artspecifika men de kan ändå klättra på en..

hus-musen
0

Jag håller med Thirre i det emsta hon skriver i denna tråd.

Använd stronghold som är det bästa medlet så behöver du inte städa buren mer noggrant än vanligt. dessutom är det milt och enligt fass så har studier visat att 10 gånger så höga doser som rekommenderat inte visat några biverkningar.

Frontline är starkt och har gett dödsfall, tex kaniner är mycket känsliga mot det, men även andra djur har dött pga doseringen eller för att de har haft nedsatt immunförsvar eller feber.

Ivomec är löjligt starkt och man ska tex inte ge det till vissa hundar mm. plus att det dödar allt mer eller mindre och ska absolut inte komma ut i grundvatten. Man ska ha handskar när man ger medlet vilket för mig är ett varningstecken.

Ska du städa buren så använd klorin, det tar död på allt + att inga bakterier eller ohyra kan bli resistenta mot klorin.

Qui dormit, non peccat